Cercle de Comparació Intermunicipal de Biblioteques

1. Què és el Cercle de Comparació Intermunicipal de Biblioteques?

2. Evolució dels municipis participants

3. El quadre de comandament

4. Documentació disponible

5. Presentacions del Cercle

1. Què és el Cercle de Comparació Intermunicipal de Biblioteques?

El Cercle de Comparació Intermunicipal de Biblioteques (CCI-B) és un instrument de suport a l'avaluació i millora de la prestació del servei bibliotecari municipal que es va constituir l’any 2004, amb la participació inicial dels 13 municipis més grans de la demarcació.

Està impulsat pel Servei de Programació (Àrea de Recursos Interns, Hisenda i Serveis Interns) i la Unitat d'Estadístiques i Qualitat de la Gerència de Serveis de Biblioteques (Àrea de Cultura) de la Diputació de Barcelona. A més del Cercle de Biblioteques, la Diputació de Barcelona fomenta la dinàmica de Cercles en d'altres àmbits com per exemple el dels mercats municipals, el dels serveis de mediació ciutadana o el de les escoles de música.

El CCI-B ofereix un espai de reflexió i d'intercanvi entre directors de biblioteques i tècnics municipals. Amb l’objectiu final de fomentar la millora de servei bibliotecari, es treballa en grups partint dels indicadors que informen de la situació bibliotecària de cada municipi (estructurats en un quadre de comandament) i de la comparació entre ells, proposen accions de millora per a les biblioteques.  El CCI-B es desenvolupa en 5 fases (disseny, mesura, avaluació, millora i comunicació) cadascuna de les quals té uns processos associats.

Fases del procés del Cercle de Comparació Intermunicipal de Biblioteques

2. Evolució dels municipis participants

Inicialment, el projecte va néixer l'any 2004 amb la participació de 13 municipis. El 2007 es va incorporar la ciutat de Barcelona i els municipis de més de 60.000 habitants. El 2011 s'hi afegeixen els municipis de més de 30.000 habitants i s'arriba als 54 participants. Barcelona deixa de participar el 2012. La millora dels sistemes d'informació, quant a recollida i exploració de dades, permeten l'any 2018 la incorporació de tots els municipis de la demarcació que tenen servei de biblioteca, excepte Barcelona, que s'ha tornat a incorporar al projecte l'any 2022. Actualment, participen al Cercle 148 municipis.

3. El quadre de comandament

Amb l'objectiu de facilitar l'anàlisi i la lectura dels indicadors, aquests es presenten i s'estructuren en un quadre de comandament amb 4 dimensions i un apartat addicional:

• Primera dimensió: encàrrec polític/estratègic. Són indicadors relacionats amb la consecució dels objectius final del servei bibliotecari i també amb la seva disponibilitat.

• Segona dimensió: usuari/client. Són indicadors relacionats amb l'ús dels serveis bibliotecaris per part dels usuaris així com amb els nivells de satisfacció.

• Tercera dimensió: valors organitzatius/recursos humans. Són indicadors relacionats amb el model organitzatiu i de gestió, així com dels recursos humans (retribucions, formació, taxa de presència, satisfacció o càrregues de treball).

• Quarta dimensió: economia. Són indicadors que expressen l'ús dels recursos necessaris per donar el servei, els seus costos associats, així com les fonts de finançament del servei.

• Finalment, s'inclou un apartat addicional amb indicadors d'entorn que permeten donar un context a la resta d'indicadors del quadre.

Quadre de comandament d'un Cercle de Comparació Intermunicipal de Biblioteques

4. Documentació disponible

Els quadres de comandament contenen estructuradament els indicadors emprats en el CCI-B i els valors mitjans del grup de municipis que hi ha participat. Podeu consultar els quadres de comandament de les darreres cinc edicions del Cercle:

Generalment, s'organitza una jornada de cloenda del  Cercle de Comparació Intermunicipal de Biblioteques  un cop fets els tallers (a la tardor) i editat l'informe de resultats. La jornada té per objectiu donar a conèixer aquest projecte als regidors i responsables del servei bibliotecari de cada municipi participant, a través de la presentació de les conclusions del treball fet en els tallers. Podeu consultar els resums dels informes i les conclusions de les últimes cinc edicions del Cercle:

A més a més, el Servei de Programació posa a disposició dels tècnics bibliotecaris i municipals tota aquesta informació a través del Portal d'Indicadors Econòmics i de Serveis Locals (PIESL). L’objectiu principal del portal és transformar la informació en coneixement. Per accedir-hi cal utilitzar l'aplicatiu web del programa QlikView a través de l’accés restringit (només accessible per a personal autoritzat). Aquesta plataforma ofereix un  elevat nivell d'interacció i permet la comparació entre els diferents serveis de biblioteca pública municipals mitjançant indicadors de gestió, en diferents períodes temporals i de manera personalitzada, per a facilitar la presa de decisions dels tècnics i responsables municipals. Podeu consultar més informació al seu web

L'any 2018, el Servei de Programació ha fet una enquesta d'avaluació del projecte de Cercles. Posem a la vostra disposició l'informe general amb els resultats de l'enquesta que s'ha passat a tots els tècnics que han participat als diferents Cercles, així com la infografia resum. Així mateix, posem al vostre abast l'informe específic amb els resultats dels tècnics participants al CCI-B i la infografia de resum dels resultats de biblioteques:

5. Presentacions del Cercle:

Al web dels Cercles de Comparació Intermunicipal dins la Diputació de Barcelona

A la Unitat d'Estadístiques i Qualitat
Gerència de Serveis de Biblioteques
c/ Urgell, 187 (edifici annex al Vagó)
a/e: gsb.cci.biblio@diba.cat