Iniciativa de cooperació internacional per reforçar la resiliència forestal i paisatgística de les comunitats mediterrànies en front del canvi climàtic i l'abandonament de la terra

Amb aquesta actuació s’ha promogut la cooperació a l’àrea mediterrània en temes clau de l’àmbit forestal, com ara els efectes del canvi climàtic, l’impacte de l'abandonament de terres, i la importància de la protecció del patrimoni natural i cultural, posant de relleu l’experiència de la Diputació de Barcelona.

Objectius

Amb l’objectiu general de promoure la resiliència dels paisatges i boscos mediterranis en front del canvi climàtic, s’ha treballat per a l’enfortiment de capacitats d’actors de diferents països mediterranis, per a l'apoderament de municipis i comunitats locals del Líban, i per a l’impuls de noves cooperacions en matèria forestal amb entitats locals del Marroc.

Resultats

A través de la implementació del projecte titulat "Apoderament de municipis i comunitats locals per preservar la biodiversitat i el patrimoni cultural al Mont Liban", s’ha abordat la problemàtica de la desconnexió de les persones amb la natura, especialment per part dels joves, i la pèrdua de tradicions relacionades amb els recursos naturals locals. A més de la identificació d’elements de patrimoni immaterial als 5 municipis participants, s’han realitzat accions de formació i de sensibilització, entre les quals destaca la producció de dos vídeos, destinats sobretot a l’àmbit escolar, sobre la producció tradicional d’oli essencial de pi i sobre la collita tradicional de pinyons. Un tercer vídeo posa en valor el llegat natural i cultural de Mouj, un dels municipis participants del projecte.

Amb la visita de camp organitzada amb l’Oficina Tècnica de Prevenció Municipal d’Incendis Forestals i Desenvolupament Agrari de la Diputació, s’ha donat a conèixer la iniciativa Smart Rural a una vintena de joves professionals mediterranis que, com a part del seu aprenentatge pràctic, han produït diversos materials audiovisuals per difondre bones pràctiques de desenvolupament rural.

Finalment, s’ha treballat en la identificació i definició d’un nou projecte de cooperació en matèria forestal al Marroc, que es desenvoluparà a partir de l’any 2024.

Ubicació: Àrea mediterrània
Entitats amb les que s’ha treballat: European Forest Institute (EFI); Oficina Tècnica de Prevenció Municipal d’Incendis Forestals i Desenvolupament Agrari de la Diputació.
Pressupost: 71.930,55€, dels quals 60.000€ subvenció de la diputació a EFI.
Període d’execució: De gener a desembre 2023
ODS als que s’ha contribuït:

Vida terrestre Aliança pels objectius Objectius de desenvolupament sostenible