Desenvolupament econòmic local, ocupació juvenil i participació ciutadana

Aquest projecte de cooperació descentralitzada ha tingut per objectiu contribuir en l’enfortiment de les polítiques locals i a la governança democràtica local. Així doncs, s’ha donat suport a sis governs locals libanesos (FM Jezzine, Menjez, Hammana, FM Hasbani, FM Chouf Soueijani i El-Qa) en els àmbits de la participació ciutadana, la transparència, i el foment del desenvolupament econòmic local i de l’ocupació juvenil.

Durant tota l’actuació s’ha treballat en el reforç de capacitats d’agents de desenvolupament local i de tècnics municipals. També s’ha fomentat l’intercanvi d’experiències, coneixements i aprenentatges entre homòlegs mitjançant l’intercanvi de bones pràctiques entre els municipis libanesos del projecte i municipis de la demarcació de Barcelona.

Objectius

La manca de polítiques nacionals efectives per afrontar la profunda crisi socio-econòmica que viu el Líban, i els moviments de protesta ciutadana que se’n han derivat en diferents moments, han posat de manifest la necessitat d’apoderar l’àmbit municipal com espai de concertació amb la ciutadania, capaç de dialogar i d’actuar sobre les problemàtiques que més la preocupen.

Els objectius d’aquesta actuació han estat:

• Donar suport a les autoritats locals libaneses en l'àmbit del desenvolupament econòmic local i la participació ciutadana.
  • Reforçar les capacitats de les autoritats locals libaneses i donar-los suport en la creació d'unitats de consulta ciutadana.
  • Desenvolupar la cooperació entre autoritats locals libaneses i catalanes.

Resultats

Durant les diferents fases del projecte s’han anat realitzant accions de formació i d’intercanvi de bones pràctiques, en les quals han participat serveis tècnics de la corporació (Servei d’Agenda 2030 i Participació; Secció d’Assistència de Sistemes d’Informació Local) i dels Ajuntaments de Martorell i Sant Quirze del Vallès.

A cadascun dels ens locals el projecte s’ha constituït una “Unitat de concertació” formada per personal municipal i representants de la societat civil. Aquests grups han liderat la implementació de les activitats del projecte.

S’han elaborat diagnòstics participatius sobre de les oportunitats de desenvolupament econòmic local i de creació d’ocupació juvenil que ofereixen els diferents territoris implicats.
També de manera participativa s’han definit Plans d’acció per al foment del desenvolupament econòmic local i de l’ocupació juvenil en cascun dels 6 ens locals libanesos participants. A causa de la crisi política i econòmica que travessa el país, de moment no s’ha pogut completar l’última fase del projecte, que consistia en el desplegament de les activitats previstes als Plans d’Acció.

Ubicació: Líban
Entitats amb les que s’ha treballat: Cités Unies Liban; Ajuntaments de Martorell i Sant Quirze del Vallès, Diputació de Barcelona: Servei d’Agenda 2030 i Participació; Secció d’Assistència de Sistemes d’Informació Local.
Pressupost: 94.351,89€ (Diputació).
Període d’execució: Juliol de 2020 a Novembre de 2022.
ODS als que s’ha contribuït:

Treball digne i creixement econòmic Pau, justícia i institucions sòlides Aliança pels objectius Objectius de desenvolupament sostenible