Desenvolupament econòmic territorial inclusiu: política pública local transfronterera per al desenvolupament econòmic de la regió del Trifinio (Centre Amèrica)
(Fase I)

El Trifinio és una regió d’Amèrica Central, situada entre Hondures, Guatemala i El Salvador. Aquesta regió pateix diversos problemes estructurals, entre ells un 55% de pobresa, un 30% de desnutrició crònica i un 25% d’analfabetisme. Per tal d’afrontar aquesta situació, la Mancomunidad Trinacional Fronterera Río Lempa i la Asociación de Municipios Cayaguanca van decidir treballar en agrupació amb l’objectiu d’elaborar polítiques de caràcter transnacional que els permetessin millorar la economia, els negocis, atreure inversió estrangera i en definitiva dinamitzar l’economia de la regió.

Objectius

L’objectiu del projecte és enfortir les capacitats locals per l’impuls del desenvolupament econòmic territorial transfronterer inclusiu (DETI) amb la finalitat de contribuir amb la inclusió social i la dinamització de l’economia local transfronterera en la regió de El Trifinio centreamericà.

Resultats

Aquest projecte va assolir amb èxit els resultats esperats amb el temps previst. En primer lloc, 9 governs locals i 2 mancomunitats han aprovat la política pública local transfroterera per a la gestió del desenvolupament econòmic i la inclusió social en les seves instàncies de govern.

Aquest marc legal consisteix en l’elaboració i aprovació de la DETI amb les seves corresponents ordenances, la institucionalització de 2 UMDETI’S mancomunades (Unidad a para la gestión del Desarrollo Económico Territorial) i les UMDETI’s municipals a través de l’aprovació legal d’aquestes unitats i la seva assignació de recursos humans, logístics i financers. La creació d’aquesta política pública també ha inclòs la formació dels tècnics locals i l’intercanvi d’experiències entre els governs locals i les associacions de municipis amb altres regions de Centre Amèrica. En aquest projecte han sigut partícips la Diputació de Barcelona, ajuntaments de la província i la Mancomunitat de la Ribera Alta de València (Espanya).

Altres activitats per facilitar la posada en marxa de la nova política al conjunt de El Trifinio han estat l’elaboració d’un pla estratègic de desenvolupament econòmic del territori, la creació d’una instància multinivell i multiactor pel DETI a nivell polític, l’assistència tècnica per a la incorporació d’indicadors de DETI al Sistema d’Inforació Territorial Trinacional i l’elaboració d’un estudi de sostenibilitat dels serveis empresarials a la regió de Cayaguanca per l’enfortiment institucional.
Finalment, el projecte també va incloure l’assistència tècnica per impulsar 2 accions pilot pel desenvolupament de la política local de DETI, una a Ocotepeque (Hondures) i una altra amb el municipi d’Olopa (Guatemala).

Ubicació: Amèrica Central (Guatemala, Hondures i El Salvador).
Entitats amb les que s’ha treballat: Mancomunidad Trinacional Fronteriza Rio Lempa (Honduras, Guatemala, El Salvador) en agrupació amb la Asociación de Municipios Cayaguanca (El Salvador).
Pressupost: 161.472,47 euros (100.000 euros van ser aportats per la Oficina de Cooperació per al Desenvolupament de la Diputació de Barcelona).
Període d’execució: De desembre de 2017 a març de 2019.
ODS als que s’ha contribuït:

Fi de la pobresa Treball digne i creixement econòmic Aliança pels objectius Objectius de desenvolupament sostenible