Tipologies de vendes
Quina diferència hi ha entre una oferta, rebaixes i alguna altra de les moltes modalitats d'ofertes o tipus de venda?
Vendes en les quals s’ofereix al públic una reducció del preu d’un producte o servei, en relació amb el preu habitual.
Requisits de les rebaixes:
- El preu ha de figurar en un lloc visible.
- A l’etiqueta del preu ha d’aparèixer el preu habitual i el preu rebaixat. S’entén per preu habitual el que s’hagi aplicat al mateix establiment almenys durant 1 mes dins dels 6 mesos anteriors a l’inici de la rebaixa, oferta o promoció.
- Els béns o serveis rebaixats tenen les mateixes garanties que abans de les rebaixes.
- No es poden vendre com a rebaixats els productes deteriorats, defectuosos, desaparellats, ni productes que presentin qualsevol mancança amb relació al mateix producte original posat a la venda.
- Les mercaderies que es venguin a preu rebaixat han d’haver estat a la venda amb anterioritat a l’inici de les rebaixes.
- S’ha de disposar d’un estoc suficient que estarà en relació amb la durada del període de rebaixes.
S'entén per oferta o promoció la publicitat de condicions especials més beneficioses per a la persona consumidora en relació amb les practicades habitualment per l'empresa o l'establiment.
La publicitat de les ofertes ha d’indicar:
- Data d’inici de les mateixes.
- Durada de l’oferta.
- Els requisits que hauran de complir els consumidors.
- Les condicions i qualitat dels béns o serveis en oferta.
- El responsable de l’oferta (nom i raó social de l’establiment i adreça completa).
No es poden fer ofertes o promocions amb un nombre d’unitats manifestament insuficients en funció de la durada i la publicitat de les mateixes i en funció de les vendes habituals.
Es tracta de la venda especialitzada d’excedents de producció o de temporada.
Aquest tipus de venda es pot realitzar a:
- Establiments de caràcter permanent, dedicats exclusivament a aquesta activitat.
- Parades dels mercats de marxants.
- Espais degudament diferenciats i senyalitzats dins d’un establiment comercial, sempre que no superin el 20 % del total de la superfície de venda.
Els preus dels productes oferts han d'ésser inferiors al preu de venda en els circuits comercials convencionals i poden ésser reduïts successivament des del moment en que es posin a la venda, però en cap cas no poden ésser incrementats de nou.
Es considera venda de saldos la de productes el valor de mercat dels quals aparegui manifestament disminuït a causa del seu deteriorament, desperfecte, o desús.
Requisits de la venda de saldos:
- Les vendes de saldos hauran d' anunciar-se necessàriament amb aquesta denominació o amb la de "venda de restes".
- Quan es tracti d'articles deteriorats o defectuosos, haurà de constar aquesta circumstància de manera precisa.
És la venda de caràcter excepcional i de finalitat extintiva de determinades existències de productes duta a terme pel comerciant sempre que sigui per una de les següents causes:
- Cessació total o parcial de l’activitat.
- Canvi de local.
- Canvi de negoci.
No podran ser objecte de liquidació aquells productes que no formaven part de les existències de l'establiment, o aquells que van ser adquirits pel comerciant a fi d'incloure'ls en la liquidació mateixa.