caes

Comerç   
|   Comerç i Consum

banner

$community_name

Comerç rural i essencial: innovador, sostenible i eficient

El projecte es posarà en marxa en 125 municipis de la província de Barcelona de menys de 5.000 habitants situats en cinc comarques amb un caràcter rural més intens i alhora més envellides: Osona, Bages, Berguedà, Moianès i Anoia.

"Comerç rural i essencial: innovador, sostenible i eficient" es desenvoluparà al llarg d'aquest 2024 i es realitza gràcies a l’aportació de 490.000 euros del fons Next Generation EU Zones Rurals i de 122.500 euros de la Diputació de Barcelona. Un ajut que s’emmarcarà en la inversió 4 (suport al comerç), de la component 13 (impuls a la PIME), del Pla de recuperació Next Generation.

Programa especial de cooperació i assistència local al comerç – NGEU
Període de sol·licitud finalitzat. 

Finalitzat el període de sol·licitud d'adhesió

Període de sol·licitud:
27 de juny al 17 de juliol de 2023

Canal de tramitació:
Portal de Tràmits Municipals (PMT)

Descarregar dictamen

Enllaç a BOPB

Gerència de Serveis de Comerç
gs.comerc@diba.cat


Adhesió dels municipis al subprojecte NGEU Zones Rurals

Els destinataris són els municipis de fins a 5.000 habitants de la província de Barcelona localitzats en comarques que compleixin les dues condicions següents: 

  • Que el 50% de municipis de la comarca tingui una població de menys de 5.000 habitants.
  • Que el 50% de municipis de la comarca tingui un percentatge de població

Concretament, municipis de les comarques de l’Anoia, Bages, Berguedà, Moianès i Osona*.

* Per poder adherir-se, els municipis han de tenir, mínim, un establiment comercial.

  1.  L’aprovació per l’òrgan competent de l’Acord d’adhesió del Programa.
  2. Emplenar el formulari d'adhesió i signar Declaració d'Absència de Conflicte d'Interessos (DACI).
  3. El/la Secretari/ària de l’ajuntament haurà de trametre l’acord d’adhesió aprovat, conjuntament amb la Declaració d’Absència de Conflicte d’Interessos (DACI).
  4. Aquesta tramitació s’haurà d’efectuar electrònicament a través del Portal Municipal de Tràmits (PMT), adjuntant:
  • La diligència del/de la Secretari/ària (acord d’adhesió)
  • DACI
  • Formulari Adhesió (descarregueu el document i obriu-lo des de l'explorador de carpetes amb el programa Adobe PDF)

En cas que el nombre d’ajuntaments fos superior a l’oferta de recursos disponibles, la Diputació de Barcelona adoptarà el criteri d’ordre d’arribada fins a esgotar els recursos.

En cas de requeriment d’esmena es perdrà l’ordre d’entrada de la sol·licitud, per tant es recomana revisar la documentació abans del seu enviament. 

1. Espai web dels comerços rurals.
Disseny d'un espai web per a la visibilització dels comerços participants amb informació detallada en un format atractiu i visual. En aquest sentit, es preveu que, per a cadascun dels comerços, s'hi inclogui, a banda de la informació bàsica, fotografies de qualitat del comerç i un petit vídeo.

Per facilitar l'accés a aquesta pàgina web, es crearà un codi QR que s'incorporarà a la senyalització identificativa (actuació núm. 9).

Aquesta actuació també inclou la revisió de la informació sobre els comerços a les pàgines web dels ajuntaments, que en molts casos no es troben actualitzades. Es garantirà la interacció entre l’espai web i les pàgines web dels ajuntaments per amplificar l’abast de l’actuació.

2. Campanya promocional conjunta entre els municipis i comerços participants en el present Subprojecte.
Disseny d'una campanya promocional conjunta entre els municipis participants, mitjançant la qual la compra als comerços d'un municipi permet participar en el sorteig d´una visita a una altra localitat de la xarxa. D'aquesta manera, s'afavoreix la creació de sinergies i la realització d'accions conjuntes sobre les vendes entre els establiments comercials de diferents municipis participants.

3. Instal·lació de guixetes intel·ligents.
Estructures que permeten la recollida de productes del comerç local fora de l’horari habitual. La comanda es podria fer a través de la plataforma digital o altres eines digitals que els comerços proposin. Les guixetes s'entendrien com a element de diferenciació per poder arribar a nous clients (gent que treballa fora del municipi). No s'entenen com a un element substitutiu del comerç local, entenent-ne la funció social.

4. Foment de l’ús d’envasos reutilitzables per part de persones consumidores dels comerços.
Té per objectiu promoure l'ús de pràctiques sostenibles als comerços rurals que es converteixin en un tret de diferenciació i valor afegit i millorin la competitivitat.

La campanya consisteix en el repartiment de diferents tipus d’envasos sostenibles. S'anima a la clientela a acudir al comerç i al mercat amb el carretó de la compra, cistella o carmanyola. S'ofereix un passaport que, un cop emplenat, té com a premi un envàs sostenible

7. Sessions formatives als comerços en l’ús d’estratègies tecnològiques i en les estratègies d’economia circular com a estratègia de diferenciació.
Consisteix en l’assessorament personalitzat als comerços dels municipis participants, enfocats a fer una formació adaptada a les seves necessitats. En aquestes sessions formatives personalitzades s'abordaran aspectes relatius a la circularitat, la sostenibilitat i la digitalització.

8. Implantació de xarxes wifi.
Aquesta actuació tindrà com a objectiu facilitar/millorar l'accés a internet, tant dels comerços, com de les persones consumidores. A hores d'ara, l'accés a internet és imprescindible per al desenvolupament correcte de qualsevol negoci i de les accions diàries de la ciutadania. Així, el no-accés a aquesta tecnologia o bé el seu accés en condicions no òptimes, situa els comerços que es troben en aquesta situació en una posició de pèrdua de competitivitat com a conseqüència de la bretxa digital en què es troben.

Aquesta actuació té com a objectiu resoldre aquesta carència en els municipis, oferint el disseny i instal·lació de xarxes wifi que facilitin l’accés a internet dels comerços del municipi, contribuint així a la seva digitalització i competitivitat.

Per al desenvolupament de l'actuació, s'analitzarà la instal·lació òptima de les antenes i la tecnologia més adequada, i es procedirà a la seva instal·lació a les ubicacions prèviament determinades.

9. Senyalització direccional i identificativa de comerços locals.
Aquesta actuació preveu dos tipus de senyalització.

En primer lloc, la senyalització direccional dels establiments comercials d'un municipi, que s'ubicarà en un punt visible i tindrà com a objectiu informar de l'existència d'aquests comerços, així com indicar-ne l'adreça. En aquest sentit, la senyalització direccional plantejada pretén facilitar a les persones visitants que arribin al municipi la informació sobre l'existència d'aquests comerços i indicar la seva localització. Aquesta senyalització s'ubicarà a les zones d'entrada dels municipis o a les zones on és més habitual l'aparcament dels vehicles.

En segon lloc, l’actuació inclou senyalització identificativa dels comerços, que se situarà al costat de la porta d’accés de cadascun d’ells. Aquests senyals inclourà el nom de l'establiment, una descripció breu i el codi QR que remetrà a l'Espai web de comerços rurals, on es podrà ampliar la informació relativa a aquest comerç (horaris, productes que s'ofereixen, breu vídeo explicatiu), el municipi on es troba; així com també a altres comerços de municipis rurals participants.

Per al disseny dels senyals esmentats es tindrà en compte l'existència prèvia de la senyalètica a nivell municipal, amb l'objectiu d'oferir una senyalització integrada i coherent quant a l'estil. Així mateix, el disseny d'aquest elements tindrà com a objectiu que sigui inclusiva per a persones amb diverses capacitats. En aquest sentit, s'incorporarà el codi Braille a totes, així com també altres elements rellevants, com és que els textos siguin en lletra majúscula per a les persones amb Trastorn d’Espectre Autista. En el procés de disseny s'analitzaran amb detall opcions disponibles perquè la senyalètica implementada sigui tan inclusiva com sigui possible.

 

Actuació subprojecte Criteris de participació
Espai web dels comerços rurals (actuació núm. 1) Màxim de 10 establiments comercials per municipi.
Campanya promocional conjunta entre els municipis i comerços participants al present Subprojecte (actuació núm. 2) Màxim de 10 establiments comercials per municipi.
Instal·lació de guixetes intel·ligents (actuació núm. 3) Municipis amb un mínim de 3 establiments comercials.
Foment de l'ús d'envasos reutilitzables per part de les persones consumidores dels comerços (actuació núm. 4) Municipis amb un mínim d´1 establiment comercial.
Sessions formatives als comerços en l'ús d'estratègies tecnològiques i d’estratègies d'economia circular, com a estratègia de diferenciació (actuació núm. 7) Màxim de 10 establiments comercials per municipi.
Implantació de xarxes wifi (actuació núm. 8) Municipis amb un mínim de 3 establiments comercials o de restauració.
Senyalització direccional i identificativa de comerços locals (actuació núm. 9) Municipis amb 10 o menys establiments comercials o de restauració.

 

Es recomana descarregar el dictamen amb la informació pertinent a les obligacions dels ajuntaments.

  • S’han de marcat totes les caselles?

No, només les actuacions que siguin del vostre interès.

  • Qui signa l’Acord d’adhesió?

L’Acord d’adhesió ho signa l’òrgan competent de cada ajuntament.

  • El fet d’adherir-nos ens garanteix finalment beneficiar-nos de l’ajut?

Adherir-se és el primer pas. Després de la revisió de totes les sol·licituds, i en funció dels recursos disponibles per a cadascuna de les actuacions, i segons l’ordre d’arribada de les sol·licituds, es definirà els ajuntaments beneficiaris de cadascuna de les actuacions previstes.

  • Què és la DACI?

És la Declaració d’Absència de Conflicte d’Interessos (DACI) que, segons l’Ordre HFP/1030/2021 de 29 de setembre de 2021, que configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, estableix com a obligatòria la subscripció de una DACI por a totes aquelles persones que participin en els procediments d’execució del PRTR.

S’ofereix un model de Declaració d’absència de conflicte d’interessos (DACI) en l’Annex II del dictamen aprovat.

  • Cal disposar d’una persona responsable, per part de l’ajuntament per d’atendre i donar suport a les actuacions previstes?

Sí, i coordinat amb la Gerència de Comerç de la Diputació de Barcelona.

  • A qui correspon el manteniment de les actuacions sol·licitades, i durant quant de temps?

Es recomana descarregar el dictamen amb la informació pertinent al manteniment que pertoca als ajuntaments.

  • Qui es fa responsable, en cas de vandalisme o mal ús, del servei o subministrament prestat?

L’ajuntament.

La teva privacitat és la nostra prioritat

Per protegir la teva intimitat, abans de continuar volem assegurar-nos que saps que, tant nosaltres com els nostres col·laboradors, utilitzem algunes “cookies” a la web per a facilitar-te l’ús:

  • Pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques, amb les que no es recull informació dels usuaris ni es registren les adreces IP d’accés.
  • Pròpies i de tercers per a garantir el funcionament bàsic, com la sessió d'usuari, i aspectes de personalització, com l'idioma de les nostres pàgines.
    Guardem l’acceptació de cookies durant 30 dies per a millorar l’experiència de navegació. Recorda que pots eliminar les cookies del teu navegador.
  • De tercers per mostrar-te informació de les nostres xarxes socials, com Facebook, X, YouTube, etc. A l’accedir a aquests llocs web podràs decidir si acceptes o no les seves polítiques de privacitat i de cookies.

Més informació