Les garanties

Tots els productes de consum (béns mobles) tenen una garantia legal, de tres anys en productes nous; per compres anteriors a l'1 de gener de 2022 la garantia és de 2 anys i d’un any si són de segona mà, i tota persona compradora d’aquests productes té els drets legals que reconeix la llei.

 

La persona venedora és qui ha de respondre de la manca de conformitat. És a dir, si el producte adquirit té un problema, el consumidor haurà de portar-lo a l'establiment, que és qui se n’ha de fer càrrec.

D’acord amb el Codi de Consum de Catalunya, totes les empreses han d'informar de la garantia del producte de la forma següent: per mitjà d’un cartell informatiu, document escrit, factura, tiquet de compra o qualsevol altre mitjà que en permeti tenir constància.

  • Per cartell: de caràcter fix aquest ha d’estar a la vista del públic i ha de ser de fàcil lectura i comprensió.
  • Document escrit que es lliura al consumidor: ha d’estar en català i castellà.
  • Factura o tiquet de compra: han d’estar impresos amb un tipus de lletra i un contrast que permetin llegir-los clarament.
  • Si són béns de naturalesa duradora (*) s’ha de facilitar per mitjà d’un document o per mitjà de la factura o tiquet de compra, no per mitjà d’un cartell.


(*) Els béns de naturalesa duradora són:

  • Mobles, articles de parament, accessoris i estris domèstics.
  • Aparells elèctrics, electrotècnics, electrònics i informàtics i el seu programari.
  • Vehicles automòbils, motocicles, velocípedes, les seves peces de recanvi i accessoris.
  • Joguines, jocs, articles per a esbarjo i esports.
  • Habitatge.

El principi de conformitat s’aplica als contractes de compravenda de productes i als contractes de subministrament de productes que s’hagin de produir o fabricar i no s’aplica als productes adquirits mitjançant venda judicial, ni a l’aigua, el gas i l’electricitat, quan no estiguin envasats per a la venda en volum o quantitat determinades, ni als productes de segona mà adquirits en subhastes administratives a les quals les persones consumidores i usuàries poden assistir personalment.

Els productes han de ser conformes al contracte de compravenda, en cas contrari, el venedor ha de respondre de qualsevol falta de conformitat que hi pugui haver.

Així, s’entén que el producte és conforme sempre que compleixi tots els requisits següents:

  • S'ajusta a la descripció feta per la persona venedora o al model o mostra que va ensenyar.
  • Sigui apte per a l'ús al qual ordinàriament es destinin els productes del mateix tipus.
  • Sigui apte per a l'ús especial que haguessin pactat la persona consumidora i usuària amb la persona venedora.
  • Tingui la qualitat i prestacions habituals que la persona consumidora i usuària pugui esperar d'un producte del mateix tipus, d'acord amb la seva naturalesa i les informacions que n’hagi donat la persona venedora o productora en la publicitat o en l’etiquetatge.

A més, un producte tampoc no és conforme si la persona venedora en fa una instal·lació incorrecta, en cas que s’hagi pactat d’incloure-la pel preu acordat, o pel consumidor i usuari quan la instal·lació defectuosa es degui a un error en les instruccions d'instal·lació. Per incloure la instal·lació d'un producte, s'ha d'especificar clarament a la factura.

La persona venedora ha de respondre dels defectes (de la manca de conformitat) que presenti un producte durant:

  • Els dos anys següents a la data de lliurament, si el producte es va comprar a partir de l'1 de gener de 2022.
  • Un any des de la data de lliurament en productes de segona mà, tot i que es pot pactar un termini més curt.

Però aquest termini té unes característiques que han de quedar molt clares:

  • Si el defecte del producte es manifesta durant els 2 primers anys des de la data de lliurament, s’entén que aquest defecte ja existia quan el van lliurar, és a dir, que era d’origen. Aleshores, correspon a la persona venedora demostrar el contrari i que el defecte ha aparegut després a causa d’un mal ús o d’un manteniment defectuós. Ha de demostrar, en definitiva, que va donar el producte d’acord amb les condicions acordades.
  • Si el defecte apareix després dels 2 primers anys i fins als 3 anys des de la data de lliurament, la persona consumidora i usuària és qui ha de provar que el defecte era d’origen i que no es deu a un mal ús o al pas del temps. Aquesta demostració demana, sovint, un peritatge del producte.
  • Dret a la reparació.
  • Dret a la substitució.
  • Dret a la rebaixa del preu. 
  • Dret a la resolució del contracte.

Com s’han d’exercitar aquests drets? La reparació i la substitució del producte.

Si hi ha defectes en el producte, es pot optar entre la reparació o la substitució, i la persona venedora ha de respectar aquesta voluntat llevat que l’opció triada sigui impossible de complir o desproporcionada. art 118 Reial decret legislatiu 1/2007 .

La rebaixa del preu i la resolució del contracte ve regulada per l'article 119 Reial decret legislatiu 1/2007.

Què vol dir impossible de complir o desproporcionada?

Pot ser que l’opció escollida imposi a la persona venedora unes despeses que, comparades amb l’altra opció, no siguin raonables. Per valorar això tindrem en compte:Taller reparació vehicles

  • El preu que tindria el producte si fos conforme, si no tingués defectes.
  • La importància del defecte.
  • Els inconvenients que podria patir la persona consumidora i usuària si optés per l’altra solució.

Tant la reparació com la substitució s’han de regir per unes regles:

  1. Gratuïtat. No poden implicar despeses de cap mena per a la persona consumidora i usuària (desplaçaments, transport, peces de recanvi, mà d’obra: tot ha d’anar a càrrec de la persona venedora).
  2. S’han de fer en un termini raonable i sense inconvenients per al consumidor, sempre atenent a la naturalesa del bé.
  3. Mentre duri la reparació, se suspèn el còmput dels terminis de garantia des que la persona consumidora posa el producte a disposició del venedor fins al moment que se li torna reparat.
  4. En el cas de la substitució, no s’inicia un nou termini de garantia per al nou producte. Des de l’exercici de l’opció fins al lliurament del nou producte queda suspès el termini de garantia del producte substituït i en el moment en què es posa a disposició de la persona consumidora el producte nou, es torna a activar el còmput del termini pendent de la garantia d’origen del producte substituït. Llevat que es tingui una prova en contra, es presumeix que les faltes de conformitat que es manifestin durant els 2 anys posteriors al lliurament del producte ja existien quan es va donar, tenint en compte la naturalesa del producte i l’índole del defecte”.
  5. Si el producte s’ha reparat i lliurat i continua no essent conforme al contracte (el problema no s’ha resolt), la persona consumidora i usuària pot triar entre la substitució del bé o la rebaixa del preu o la resolució del contracte.
  6. El mateix succeeix si el bé s’ha substituït però encara no és conforme. Llavors la persona consumidora pot optar per la reparació o la rebaixa del preu o la resolució del contracte.
  7. La persona consumidora i usuària no podrà exigir la substitució del producte quan es tracti de béns de segona mà o de béns no fungibles. Els béns no fungibles són aquells que per la seva especial naturalesa no es poden substituir perquè són únics, no n’hi ha dos d’exactament iguals: obres d’art, antiguitats, béns de segona mà...

Si opteu per la reparació, heu de saber que té una garantia de sis mesos, durant els quals el venedor n’ha de respondre.

Per poder exercitar tots aquests drets, la normativa vigent (Reial decret legislatiu 1/2007) imposa a la persona consumidora i usuària l’obligació d’informar al venedor del defecte, de la manca de conformitat en el moment en què es detecti el problema, com a màxim en un termini de dos mesos.

La garantia comercial és voluntària, les persones venedores la poden donar o no.

Sempre ha de suposar una millora de la garantia legal, és a dir, la garantia comercial no substitueix la legal.

Ha de ser per escrit o en qualsevol altre suport durador sempre en el cas de productes de naturalesa duradora, i per als altres tipus de productes, si el consumidor ho demana.

Cartell "Fulls oficials de reclamació"