02/02/2023 13:53 h.

Reptes i oportunitats sobre la gestió dels cossos de la policia local des de l’òptica dels RH: L’ELEVADA MOBILITAT DELS EFECTIUS POLICIALS (núm. 4)

Des de la Comunitat de Recursos Humans, hem publicat recentment la 10ª edició de l'Estudi de ràtios del cos de la policia local de la xarxaCORH. Aquesta eina analitza de forma exhaustiva i precisa diversos aspectes sobre la gestió dels cossos de la policia local dels ajuntaments més grans de la demarcació relatius a dotació, pressupost, dedicació i retribució.

El present estudi inclou i analitza dades de gairebé 7.000 efectius policials (que representen un 70% del total de policies de la demarcació). Per tant, aquesta eina esdevé un punt de partida privilegiat per tal de detectar i identificar els reptes i oportunitats de millora actuals que presenta la gestió dels cossos policials des de l’òptica dels recursos humans.

En aquest sentit, aprofitem aquesta entrada al bloc per apuntar el quart repte identificat en el marc d’aquest projecte: l’ELEVADA MOBILITAT DELS EFECTIUS POLICIALS.

A nivell general, es constata un augment significatiu i generalitzat de la mobilitat d’efectius policials entre ajuntaments (a través de figures com la comissió de serveis o la mobilitat horitzontal).

Per tal d'estudiar aquest fenomen, el present estudi analitza dos indicadors:

• el percentatge d'altes d'efectius provinents d'altres administracions sobre el total de la plantilla, que es situa en un 3,8%

• el percentatge de baixes d’efectius per canvis a altres administracions sobre el total de la plantilla, que es situa en un 4,5%. Aquesta situació, i les dificultats derivades de la seva gestió, s’agreuja especialment en els ajuntaments més petits on el valor de l’indicador augmenta fins a un 8%.

De fet, es constata que els ajuntaments de menor població acostumen a presentar un ‘saldo negatiu’ en termes de mobilitat; és a dir, marxen més efectius dels que reben. En canvi i per contra, els ajuntaments de major població, acostumen a presentar un ‘saldo positiu’ en termes de mobilitat: reben més efectius provinents d’altres administracions dels que els hi marxen. Això s’explica perquè aquesta tipologia d’ajuntaments – els de major població – tenen a l’abast més recursos (econòmics o de millors condicions laborals) que permet generar aquest ‘efecte crida’ d’efectius policials provinents d'altres administracions.

En qualsevol cas, aquesta problemàtica, a banda de les dificultats evidents en la reposició d’efectius, fa molt complexa la planificació de personal d’aquest col·lectiu i pot comportar una dinàmica d’increment de les retribucions  per tal d’equiparar-se amb els ajuntaments que es troben a la banda alta de l’escala retributiva.