10/06/2024 12:39 h.

Nova ronda de sessions de treball de la xarxaCORH

Els passats 28 i 29 de maig va tenir lloc una nova ronda de sessions de treball de la xarxaCORH. Les sessions, a les quals van assistir una cinquantena de responsables de recursos humans dels ajuntaments més grans de la demarcació –els membres d’aquest espai presencial de treball i relacional- van oferir als assistents un espai de debat i reflexió entorn als temes i reptes més candents de la gestió de recursos humans al món local.

La primera part de les sessions es va centrar en les novetats del projecte de la Comunitat de Recursos Humans. El projecte estrella va ser el ‘Pla de control de l’absentisme a la xarxaCORH: diagnòstic comparat i proposta d’elaboració’. A dia d’avui, és un projecte que s’ha consolidat com a estudi de referència en el marc de la xarxaCORH i l’equip es troba immers en l’elaboració de la tercera edició d’aquesta eina. A les sessions, es va posar a disposició dels assistents diferents eines treballades col.laborativament, en el marc de l'espai presencial de la xarxaCORH, en relació a la proposta metodològica consensuada per al càlcul de l'absentisme als ajuntaments, així com als resultats de la diagnosi comparada referida a les absències de l'exercici 2023. Podeu consultar la darrera edició de la Guia  (publicada al novembre del 2020).

En el marc del mateix projecte, es va aprofitar les sessions per reflexionar i treballar conjuntament, mitjançant una dinàmica, una proposta consensuada de línies d’actuació i accions de millora destinades a reduir l’índex d’absentisme al cos de la policia local. El cert és que els resultats obtinguts a la fase de diagnosi del projecte indiquen que aquest col·lectiu presenta un percentatge d’absències, en relació a la seva jornada anual, superior a la de la mitjana de l’organització. En aquest sentit, es posa sobre la taula, també, que l’absentisme del col·lectiu policial es ‘comporta’ de forma específica: prenen especial rellevància causes relacionades amb les incapacitats temporals, els accidents de treball i el gaudiment de determinats permisos com les hores sindicals. Amb aquesta idea de rerefons, es treballa, en el marc de la xarxaCORH, una proposta consensuada, sistemàtica i ordenada de línies d’actuació i accions de millora per tal de reduir l’absentisme en el col·lectiu de la policia local.

La segona part de les sessions va estar centrada en la presentació, per part de l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat, de la seva experiència amb el Pla de carrera professional horitzontal. Es tracta d’un Pla, aprovat al 2021, que es troba en ple funcionament, i que està jugant un paper molt important en la cultura organitzativa de l’Ajuntament. Els elements centrals del Pla són l’avaluació de competències i el desenvolupament professional dels empleats i empleades.

Finalment, a la darrera part de la sessió, van intervenir els lletrats del Servei d’Assistència Jurídica en RH de la Diputació de Barcelona els quals van abordar, des de la perspectiva jurídica, el tema de “l’abús de la temporalitat i la sentència del TJUE: les principals qüestions”. Els/les assistents van tenir l’oportunitat de reflexionar entorn les principals conclusions de la sentència del TJUE de 22 de febrer de 2024, els diversos comentaris jurisprudencials i d’altres sentències exposades, i les problemàtiques plantejades per les diferents casuístiques analitzades.

Des de a Comunitat de Recursos Humans, es fa una valoració molt positiva del desenvolupament de les sessions i s’agraeix a tots els participants el seu compromís i implicació amb el projecte de la CORH.