Gerencia de Servicios de Promoción Económica y Ocupación

Diputació de Barcelona

Travessera de les Corts, 131-159

Recinto Maternidad. Pabellón Mestral

08028 Barcelona

Tel. 934 022 817

Formulario de contacto


El desenvolupament d’eines de coneixement i intel·ligència de dades per a la gestió del turisme a L’Hospitalet de Llobregat

 Cristina Gandoy, Ajuntament de L’Hospitalet de Llobregat

L’Hospitalet de Llobregat ha estrenat el Sistema d’Intel·ligència Turística (SIT L’H), un visor de dades interactiu amb indicadors de l’activitat turística de la ciutat. El projecte, cofinançat per la Diputació de Barcelona, permet obtenir dades dels últims anys sobre el perfil del turista, de la mobilitat dels visitants, del nivell d’ocupació d’allotjaments, del nombre d’activitats i visitants a congressos i fires, de les iniciatives sostenibles dels allotjaments, de l’activitat gastronòmica i esportiva de la ciutat, entre d’altres. 

El projecte sorgeix de l’aposta que ha fet els darrers anys l’Ajuntament de L’Hospitalet pel turisme com una activitat econòmica rellevant, amb la creació d’una nova estratègia de gestió i promoció turística, que inclou també la necessària transformació digital per enfortir la competitivitat de la destinació i les seves empreses. Aquesta eina de governança turística aporta informació de referència per a la promoció del turisme com a motor del desenvolupament i creixement del territori.

L’Hospitalet, un destí turístic en creixement

A L'Hospitalet, el fenomen del turisme és relativament recent, fa menys de 20 anys no existia cap hotel a la ciutat, i actualment hi ha uns 30 allotjaments turístics i més de 5.000 places. Gràcies a una planificació urbanística ambiciosa, la ciutat s’ha situat com un punt de referència del turisme de negocis i convencions (MICE).

Els hotels atrauen milers de turistes de les múltiples fires anuals, però també altres tipus de visitants, gràcies a un parc hoteler modern i situat a la centralitat metropolitana amb immillorables connexions.

La ciutat compta també amb el segell de turisme esportiu i una àmplia oferta d'instal·lacions municipals esportives que acullen estades d’equips internacionals. I, d'altra banda, L’Hospitalet treballa per esdevenir un referent del turisme gastronòmic posant en valor l’àmplia oferta gastronòmica de la ciutat.

Un quadre de comandament per prendre decisions estratègiques

El 2021 es va realitzar una auditoria de l’estat de gestió de dades i coneixement turístic del municipi, que va derivar en el desenvolupament del Sistema d’Intel·ligència Turística (SIT L’H).

L’eina, que es pot consultar al web de Turisme de L'Hospitalet, permet una visualització de dades amb diferents nivells de detall i per a diferents tipus d’usuaris. D’aquesta manera, per una banda, es converteix en un quadre de comandament que permet tant a l’ajuntament com al sector turístic de la ciutat prendre decisions estratègiques sobre el futur del turisme, i, per altra banda, és una plataforma de dades oberta a l’abast de la ciutadania.

És un instrument dissenyat a mida per a L'Hospitalet, amb capes de dades inèdites, com la gastronomia i el turisme esportiu i que beu de diverses fonts d’informació. Les dades provenen de fonts pròpies de l’ajuntament; de LABturisme, de la Diputació de Barcelona, a partir de dades de l’Observatori del Turisme de Barcelona (OTB); de l’Institut Nacional d’Estadística (INE); del Gremi d’Hotels de Barcelona, i de La Farga i Fira de Barcelona.

El sistema d’intel·ligència turística es va implementar sota les quatre premisses següents:

  • Integració: possibilitat d’integrar diferents fonts d’informació ja disponibles dins del municipi, i d’altres que es puguin plantejar en el futur.
  • Escalabilitat: estructura modular que permet realitzar diferents ampliacions segons les necessitats futures, optimitzant les inversions de desenvolupament continu.
  • Transferència: inicialment previst com a eina interna, però amb potencialitat de ser pública a la web del municipi.
  • Sostenibilitat: es prioritzen les fonts de dades i els indicadors clau que puguin ser recurrents en el temps (tant en termes de disponibilitat com d’inversió) i s’utilitza software líder de mercat en business intelligent.

Què aporta un Sistema d’Intel·ligència Turística?

La implementació d’un sistema d’intel·ligència turística ofereix beneficis significatius, claus per a la construcció de la destinació actual i per la destinació turística del futur. En primer lloc, una presa de decisions informada ja proporciona informació actualitzada i precisa sobre el turisme, dades sòlides per fonamentar eleccions estratègiques. Ajuda a optimitzar la gestió del turisme, identificar tendències, entendre la demanda i adaptar-se als canvis del mercat.

En segon lloc, una millor planificació i desenvolupament turístic amb la disponibilitat de dades en temps real de la destinació. S’identifiquen oportunitats de creixement, s’avalua l'impacte de noves atraccions o serveis i es poden fer projeccions per al futur. Això ajuda a optimitzar la inversió en infraestructures turístiques i promou un desenvolupament sostenible. Un turisme sostenible que es reafirma sota el paraigua de la certificació Compromís Biosphere amb l'obtenció de la distinció de destinacions 2021.

També millora de l'experiència del visitant. El visor de dades ajuda a comprendre millor els visitants i les seves preferències. En analitzar dades demogràfiques, comportaments de reserva, comentaris i opinions, es poden oferir experiències personalitzades i adaptades a les necessitats individuals dels turistes. Això pot augmentar la satisfacció del visitant, generar recomanacions positives i fomentar la fidelitat a llarg termini, fet que contribueix a millorar la reputació de la destinació.

Finalment, permet gestionar la demanda i la desestacionalització. El visor pot identificar patrons de demanda, pics estacionals i fluctuacions en l'afluència de turistes. Això permet implementar estratègies per gestionar la demanda, i distribuir de manera més equitativa els fluxos de visitants al llarg de l’any. Això beneficia tant la destinació turística com els mateixos turistes en evitar congestions i garantir una experiència més satisfactòria.

L’Hospitalet, rumb a una destinació turística integral de negocis, esportiva, cultural i gastronòmica

L'Hospitalet camina cap a una gran transformació. El nou pla urbanístic Biopol-Granvia suposarà completar la transformació de la Granvia en una via plenament urbana, que es podrà creuar de banda a banda caminant, i permetrà crear 580.000 m2 d'espais verds. El pla també és fonamental per al desenvolupament del BioClúster d'Innovació i Salut de Bellvitge, que convertirà L'Hospitalet en la capital biomèdica del sud d'Europa.

Aquesta transformació és una oportunitat per consolidar i seguir creixent com a destinació turística de negocis. A més, la ciutat té com a objectiu potenciar a nivell turístic un actiu desenvolupat els darrers anys, el Districte Cultural, un pol d'atracció d’artistes i creadors.

Amb tots aquests factors, la ciutat té el repte d'aconseguir que els turistes consumeixin a la ciutat, l'anomenada economia del visitant, una oportunitat per a la creació de llocs de treball de qualitat i de generació de riquesa per al comerç i la restauració local.

El SIT L’H incorporarà, progressivament, noves capes de dades i nous indicadors que permetran analitzar tots aquests factors i prendre decisions estratègiques amb la voluntat de treballar perquè L’Hospitalet esdevingui una destinació turística integral que impulsi un turisme més eficient, satisfactori i sostenible en el temps.