Àmbit corporatiu
Transparència i govern obert
Un dels objectius principals de la transparència es fer que qualsevol informació relativa a l’estructura, funcionament i activitat pública que porta a terme la Diputació de Barcelona, sigui accessible i comprensible. És justament per aquest motiu que la informació es processa i s’ofereix en formats que permetin incrementar el coneixement i la interrelació amb la ciutadania i amb altres entitats interessades.
La transparència respon a una obligació normativa a Catalunya, la Llei 19/2014, de 29 de desembre de transparència, accés a la informació pública i bon govern i més recentment el Decret 8/2021, de 9 de febrer, sobre la transparència i el dret d'accés a la informació pública (RLTC), a banda de normativa d’altre àmbit territorial i complementària, que vol assegurar que es compleixi el principi bàsic associat a la transparència, el rendiment de comptes de les polítiques públiques.
Els dos eixos que concreten i garanteixen l’assoliment de la transparència són la publicitat activa i el dret d’accés a la informació pública:
La publicitat activa implica que la Diputació de Barcelona és proactiva per informar sense que hi hagi una petició expressa prèvia, i que fins i tot, pot anar més enllà d’aquests requeriments. S’expressa materialment en la creació, actualització i manteniment d’un Portal de Transparència.
El dret d’accés a la informació pública permet que s’exerceixi per part de la ciutadania, sense estar condicionat a la concurrència de cap interès personal ni subjecte a motivació o invocació de cap norma. Aquest dret només pot ser denegat o restringit si el coneixement o la divulgació de la informació es veu afectada per algun límit o causa d'inadmissió legalment prevista.
Com a complement, el portal de dades obertes de la Diputació de Barcelona també posa a disposició de la ciutadania i de les empreses fitxers de dades d’accés lliure i gratuït, amb l’objectiu que la informació de caràcter públic sigui fàcilment reutilitzable.
La Diputació de Barcelona ha assumit el repte de la transparència en la seva gestió, que s’inclou expressament en el seu Pla d'actuació de mandat 2020-2023. En aquest Pla es defineix l'estratègia a seguir per incorporar la rendició de comptes en el funcionament ordinari de la corporació.
Per acompanyar tant l'imperatiu legal com la voluntat institucional amb relació a la transparència s'estan desenvolupament diverses accions, tant en l'àmbit corporatiu intern com en la vessant de suport als ens locals, ens del sector públic de Diputació de Barcelona i governs municipals i consells comarcals de la província de Barcelona (vegeu els apartats específics).
Les principals línies en relació amb transparència i govern obert se centren en:
- La millora de la transparència a la Diputació de Barcelona com a fonament de la seva qualitat institucional
- Millora de la publicitat activa de la Diputació de Barcelona i potenciació de l'ús de dades obertes i la seva reutilització.
- Potenciació i garantia de l'exercici del dret a la informació per part dels ciutadans.
- Millora de la publicitat activa de les entitats del sector públic de la Diputació de Barcelona
- Acompanyament i assessorament tècnic del sector públic en matèria de transparència.
- Oferta de recursos tècnics i econòmics als ens locals de la província de Barcelona i Consells Comarcals en matèria de transparència i govern obert
- Assessorament tècnic a la gestió de la transparència municipal
- Oferta de recursos econòmics a les entitats locals i Consells Comarcals per a la gestió digital i la transparència municipal, tot impulsant el treball coordinat i mancomunat entre les administracions
- Col·laboració en la Xarxa de Governs Transparents (XGTC) en el suport als governs locals i oferta de serveis complementaris als de la demarcació de Barcelona:
- Potenciació de la publicació automàtica d'informació als portals de la XGTC (AOC) aprofitant els processos de gestió digital.
- Assistència, formant i sensibilitzant els empleats públics locals.
- Garantia del compliment de les obligacions de publicitat activa dels petits ajuntaments.
Your privacy is our priority
To protect your privacy, before continuing we want to make sure that you know that, both we and our collaborators, use some “cookies” on the website to facilitate its use:
- Own and third party for statistical purposes, with which no user information is collected nor access IP addresses are recorded.
- Our own and third parties to guarantee basic functioning, such as the user session, and personalization aspects, such as the language of our pages.
We save the acceptance of cookies for 30 days to improve the browsing experience. Remember that you can delete cookies from your browser at any time. - From third parties to show you information from our social networks, such as Facebook, X, YouTube, etc. By accessing these websites you can decide whether or not you accept their privacy and cookie policies.