Servei Local de Teleassistència


Què és | Objectius | Com funciona | Qui ho pot demanar | Com es demana el programa 


 

Què és  

El Servei Local de Teleassistència de la Diputació de Barcelona és una prestació  garantida de la Cartera de Serveis Socials de Catalunya, sota l'epígraf de Serveis de les tecnologies de suport i cura. Es tracta d'un servei d'atenció domiciliària que garanteix la seguretat i dóna tranquil·litat i acompanyament, les 24 hores del dia i els 365 dies de l'any, a persones que poden estar en situació de risc per raons d'edat, fragilitat, solitud o dependència.

És un servei preventiu i de proximitat que ofereix suport a les persones per a continuar vivint en el seu entorn habitual, possibilitant una atenció immediata davant de situacions de crisi o d'emergència sociosanitària, i realitzant una tasca preventiva que s'articula a través de dispositius de seguretat per prevenir riscos a la llar i sobre la salut de la persona, trucades i visites personalitzades segons el pla d'atenció establert, i consells adreçats a promoure l'envelliment actiu i saludable de totes les persones usuàries.

 

Objectius 

  • Detectar situacions d'emergència i intervenir-hi de manera immediata.
  • Oferir un servei personalitzat d’acord amb el nivell de risc de cada persona usuària.
  • Aportar recursos adreçats a la persona usuària, a les famílies i/o l’entorn, des de la vessant preventiva, enfocats a fomentar l’envelliment actiu i saludable, conèixer els recursos de la comunitat i fer un bon ús del servei de teleassistència.

 

Com funciona

El servei també compta amb dispositius de seguretat per aquelles persones amb més riscos per a la seva salut o a la seva llar (foc/fum, gas, inactivitat, monòxid de carboni, caigudes...), a més de la teleassistència mòbil per aquelles persones amb risc de caigudes que viuen en entorns rurals o aïllats.

Actualment, el servei es presta a tots els municipis de la província de Barcelona (amb excepció de Barcelona ciutat).

Aquest any 2021, s’iniciarà una nova contractació durant la qual es marquem els següents reptes:

  • Progressiva digitalització del servei, amb més i millors dispositius que permetran fer el servei més eficaç i eficient amb una tecnologia més segura.
  • A més es posaran en dissenyaran nous escenaris orientats al monitoratge i predicció de riscos a través del seguiment de patrons per detectar precoçment riscos com el deteriorament cognitiu, la depressió, situacions de pobresa energètica o millorar la vigilància de la salut de la persona.
  • Millorar la coordinació amb els municipis, amb una plataforma web ampliada, més transparent, amb més funcionalitats de gestió per als ajuntaments i amb possibilitat d’elaborar escenaris municipals a mida.
  • Fer el servei accessible universalment, adaptant la totalitat de les comunicacions i tecnologies a totes les persones.
  • A més, a nivell intern, volem promoure la universalitat del servei, promovent l’ampliació dels criteris que apliquen els ajuntaments per determinar les persones que poden accedir-hi (en base als riscos i necessitats, i no només a l’edat).

L’actual contractació està prorrogada fins que formalitzi la nova contractació i, com a màxim, fins el 30 d’abril de 2021.

 

Qui ho pot demanar

Ajuntaments, consells comarcals, mancomunitats, consorcis locals, entitats municipals descentralitzades

 

Com es demana el programa 

Els ens locals formalitzen la sol·licitud del Servei Local de Teleassistència, via PMT (els municipis de fora de la província de Barcelona, via EACAT) i s’adhereixen a les Bases per a la gestió i desenvolupament del programa 2021-2024.