Normes reguladores del Programa de Crèdit Local de la Diputació de Barcelona

Preàmbul

En el marc de l'àmbit competencial de les diputacions relatiu a l'assistència i cooperació jurídica, econòmica i tècnica als municipis, la Diputació de Barcelona, l'any 1994 va crear el Programa de Crèdit Local.

L'objectiu era obtenir el millor finançament possible, per a tots els ajuntaments de la província per a l'endeutament municipal derivat de les noves inversions a través del concert amb una entitat financera seleccionada prèvia convocatòria pública, facilitant la gestió per a la consecució de préstecs en les millors condicions del mercat possibles, especialment per a aquells ajuntaments amb menor capacitat econòmica, i a més, subsidiar part de la càrrega financera que se'n derivés d'aquest nou endeutament.

Així, el Programa de Crèdit Local es defineix com una acció concertada que implica a tres subjectes intervinents (la Diputació de Barcelona, l'entitat financera seleccionada i cadascun dels beneficiaris que sol·licita participar voluntàriament) i que s'articula en tres relacions jurídiques diferenciades i autònomes, però òbviament vinculades:

  1. la del concert que vincula la Diputació de Barcelona i l'entitat financera seleccionada;
  2. la de cooperació de la Diputació amb cada ens beneficiari participant en el Programa;
  3. i la que resulta de la formalització del préstec entre l'entitat financera seleccionada i cada beneficiari sol·licitant.

La relació entre la Diputació i cada ens beneficiari participant en el Programa de Crèdit Local té caràcter subvencional i s'ha subjectat a les antigues "Normes reguladores de les subvencions a Ajuntaments per a subsidiar el tipus d'interès dels préstecs contractats dins del conveni Diputació de Barcelona - Entitat de crèdit corresponent" (publicades en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona núm. 297, del 13.12.1994) i a les determinacions de desplegament d'aquestes Normes que la Corporació ha anat adoptant al llarg d'aquests anys.

Actualment, essent voluntat d'aquesta Corporació continuar desenvolupant el Programa de Crèdit Local en els mateixos termes, esdevé necessari revisar i actualitzar les esmentades Normes pels següents motius:

  • La modernització de la normativa reguladora de les subvencions, com són la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i el seu Reglament, aprovat pel RD 887/2006, de 21 de juliol.
  • La inclusió a l'Ordenança General de Subvencions de la Diputació, aprovada pel Ple de la Corporació en sessió de data 30 d'octubre de 2008, del Programa de Crèdit Local com a norma d'aplicació supletòria.
  • L'ampliació dels subjectes beneficiaris a les Entitats Municipals Descentralitzades, que s'han anat incloent en el Programa a través de la seva normativa de desplegament.
  • Altres actualitzacions de caràcter procedimental de resultes de l'experiència per aconseguir una tramitació més eficient i amb més garanties.

De resultes d'aquesta revisió, s'ha simplificat la denominació de la Norma, s'ha modificat l'estructura de la norma, que s'ha reduït a quatre Capítols (Disposicions Generals, Tramitació, comprovació de l'aplicació de les subvencions i Incompliment del beneficiari), tres disposicions addicionals, una disposició transitòria, una derogatòria i una final; s'han ampliat els subjectes beneficiaris a les Entitats Municipals Descentralitzades (article 4); s'ha concretat el càlcul de la subvenció (art. 7); s'ha fixat el límit màxim de la subvenció (art.8); s'ha fixat la publicitat de les condicions de desplegament de les subvencions (art. 9); s'ha traslladat el termini previst per acceptar les subvencions a un moment més garantista: abans de la formalització del conveni (art. 12); s'ha previst el contingut de l'expedient administratiu un cop finalitzat el procediment de concessió (art. 14); s'ha simplificat el procés de justificació, només l'entitat financera emetrà la justificació de l'aplicació de la subvenció al principal (art. 15); altres simplificacions de caràcter procedimental.

Aquestes Normes tenen naturalesa reglamentària, raó per la qual es dóna compliment al requeriment de l'art. 17.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, relatiu a la necessitat d'ordenança específica per a modalitats de subvencions, i d'aquí que l'Ordenança General de Subvencions de la Diputació de Barcelona no resulti d'aplicació directa, sinó supletòria al Programa de Crèdit Local (art. 4.2.c), atesa la seva regulació específica.

Capítol I Disposicions generals

Article 1. Objecte

Aquestes normes tenen per objecte la definició del procediment administratiu referent a la sol·licitud, la concessió, el pagament i la justificació de les subvencions que, en forma de transferències de capital, atorgui la Diputació de Barcelona als ajuntaments i entitats menors descentralitzades (per acrònim EMD) per als crèdits concertats dins del Programa de Crèdit Local.

Article 2. Règim jurídic

De conformitat amb la Disposició Addicional vuitena de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, les subvencions que integren el Programa de Crèdit Local es regiran, en primer lloc, per les presents Normes Reguladores, com a normativa específica i, en segon lloc, resulten d'aplicació supletòria les disposicions de l'esmentada Llei General de Subvencions, així com, l'Ordenança General de Subvencions de la Diputació de Barcelona.

Article 3. Finalitat de les subvencions

Les subvencions a què es refereix l'article primer tenen com finalitat subsidiar els interessos dels préstecs contractats, dins del Programa de Crèdit Local, pels respectius ajuntaments i EMD amb l'entitat de crèdit concertada, en virtut del conveni signat entre la Diputació de Barcelona i l'entitat de crèdit corresponent, destinats a finançar inversions locals.

Article 4. Destinataris

Poden sol·licitar les esmentades subvencions tots els ajuntaments i EMD de la Província de Barcelona.

Article 5. Conceptes subvencionables

És subvencionable el crèdit a sol·licitar a l'entitat de crèdit concertada en el Programa de Crèdit Local vigent, que tingui per finalitat qualsevol inversió inclosa en els pressupostos dels destinataris.

S'exclouen expressament de la present acció concertada les operacions de tresoreria, així com també les operacions de refinançament del deute i crèdits pont.

Article 6. Aplicació de les subvencions

L'entitat financera adjudicatària de l'acció concertada aplicarà la subvenció a reduir el principal i, en conseqüència, l'import d'interessos i amortitzacions a pagar per l'ajuntament o EMD corresponent, al llarg de la durada del préstec subvencionat .

Article 7. Càlcul de la subvenció

L'import de la subvenció es calcularà com l'equivalent financer dels punts percentual del tipus d'interès subvencionat, calculat de la forma següent:

 

On:

P = Coeficient respecte a l'import del préstec .

D = Tipus d'interès d'actualització.

N = Durada del préstec (10), que inclou, en el seu cas, el període de carència i que no podrà superar els deu anys .

i = Tipus d'interès a subvencionar.

Per a la determinació del tipus d'interès d'actualització (D) es prendrà com a referència la mitjana de l'EURIBOR a tres mesos del mes d'octubre anterior a l'exercici pressupostari en el decurs del qual s'atorgui la subvenció.

La Diputació de Barcelona, degut a les limitacions pressupostàries, podrà subsidiar total o parcialment el préstec sol·licitat per l'ajuntament o EMD, i establirà anualment uns límits màxims de subvenció dels crèdits en funció de la consignació pressupostària i de les previsions d'endeutament dels municipis de la província.

Article 8. Límit màxim de la subvenció

El límit màxim de la subvenció per a cada municipi i EMD es determinarà en funció de la població publicada per l'INE referent a l'any de la petició, segons la ponderació en euros per habitant i trams de població que aprovi la Junta de Govern.

Article 9. Condicions de les subvencions

Anualment, la Junta de Govern de la Diputació de Barcelona aprovarà el tipus d'interès d'actualització (lletra D de la fórmula de càlcul), el tipus d'interès a subvencionar (i), i els límits màxims de subvenció per habitant als quals fa referència l'article anterior, determinats per les circumstàncies dels mercats financers, la conjuntura econòmica, el tipus d'interès dels préstecs pactats en el conveni signat amb l'entitat financera per executar el Programa de Crèdit Local i la consignació pressupostària que hi figuri en els pressupostos anuals de la Diputació de Barcelona per aquest programa.

De l'esmentat acord de la Junta de Govern se'n donarà compte al Ple de la Diputació de Barcelona i es publicarà al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona.

Capítol II Tramitació

Article 10. Sol·licitud

1. La sol·licitud de subvenció es realitzarà mitjançant instància signada per l'alcalde/essa o representant competent adreçada a la Presidència de la Diputació de Barcelona, i es podrà presentar a qualsevol de les oficines del Registre General de la Diputació i en els termes establerts a l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

No obstant això, les sol·licituds presentades durant el mes de desembre podran ser proposades per la seva aprovació en l'exercici següent.

2. Excepcionalment durant l'últim trimestre de l'any, quan no s'hagi exhaurit el crèdit de la partida pressupostària corresponent a l'efecte ni la línia de crèdit concertada, serà possible realitzar una segona sol·licitud de crèdit per part d'aquells ajuntaments i EMDs que ja hagin exhaurit la subvenció, la subvenció corresponent de la qual haurà de ser aprovada, amb caràcter excepcional, abans de l'acabament de l'exercici en sessió de la Junta de Govern.

En cas contrari, no s'admetrà a tràmit la sol·licitud. El criteri de concessió s'efectuarà per rigorós ordre de la data d'entrada en el registre de la sol·licitud.

3. La Diputació de Barcelona subministrarà els models necessaris per efectuar la demanda de subvenció i gestionarà la tramitació del préstec associat a la subvenció davant l'Entitat de Crèdit concertada.

4. Així mateix, un cop presentada la instància, la Diputació de Barcelona sol·licitarà als municipis la documentació necessària per a l'anàlisi del préstec d'acord amb els requeriments de l'entitat bancària concertada.

En el cas que l'ajuntament o EMD sol·licitant requereixi l'autorització de l'òrgan competent en matèria de tutela financera, d'acord amb l'article 53 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març serà el propi ajuntament o EMD qui haurà de sol·licitar l'esmentada autorització per a la concertació de préstecs i donar-ne trasllat a la Diputació de Barcelona.

Article 11. Resolució de la sol·licitud

1. L'ordenació i instrucció de l'expedient del Programa de Crèdit Local correspon al Servei de Programació de la Diputació de Barcelona, que actuarà com a interlocutors amb el municipi o EMD sol·licitant de la subvenció.

2. Correspon a la Junta de Govern la concessió, la denegació o la revocació de les sol·licituds, així com les modificacions d'import concedit.

3. El termini màxim per concedir la subvenció és de tres mesos, a comptar des de la data d'entrada de la sol·licitud en el Registre General de la Corporació, sempre i quan l'esmentada sol·licitud contingui la documentació necessària per la concessió del préstec. Transcorregut l'esmentat termini sense que s'hagi dictat resolució expressa, s'entendran desestimades les sol·licituds formulades.

Article 12. Acceptació i formalització de la subvenció

1. Un cop aprovat l'atorgament de la subvenció, es notificarà al beneficiari que haurà d'aprovar la corresponent acceptació i notificar a la Diputació de Barcelona, juntament amb l'aprovació del crèdit abans de la signatura del conveni de la subvenció i la minuta de préstec.

2. Un cop concedida la subvenció per la Diputació de Barcelona, notificada i acceptada pel beneficiari, la Diputació de Barcelona i aquest procediran a la formalització de l'atorgament de la subvenció mitjançant la signatura del corresponent conveni, el que tindrà lloc en el mateix moment en què es formalitzi el crèdit entre aquest beneficiari i l'entitat bancària.

3. Si en el període de 6 mesos des de la concessió no es formalitza el conveni de la subvenció i/o la formalització de la minuta de préstec amb l'entitat bancària, per causa imputable a l'ajuntament o EMD, s'entendrà que aquest renuncia a l'operació i es procedirà a tancar l'expedient.

Article 13. Pagament de la subvenció

1. El pagament de la subvenció es realitzarà dintre del termini dels trenta dies hàbils següents a comptar des de l'endemà de la signatura del conveni formalitzat entre la Diputació de Barcelona i l'ajuntament o EMD corresponent, mitjançant transferència bancària al compte especial obert a nom de l'ajuntament o EMD en l'entitat de crèdit corresponent.

2. La disposició inicial del préstec que efectuarà l'ens beneficiari en el moment de la formalització serà igual a l'import de la subvenció concedida.

3. En cas que l'ens vulgui disposar en el moment de la formalització d'un import superior ho haurà de comunicar a la Diputació de Barcelona.

Article 14. Contingut de l'expedient administratiu

Un cop signat el conveni de la subvenció i contracte de préstec, l'expedient contindrà els següents documents:

  1. Instància de la sol·licitud de subvenció i préstec (actual PCL-1) en el marc del Programa de Crèdit Local
  2. Diligència de l'acord de la subvenció
  3. Notificació a l'expedient de l'acord de la concessió de la subvenció a l'ajuntament o EMD
  4. Notificació de l'acord de d'acceptació de la subvenció per part del municipi o EMD
  5. Conveni de la subvenció degudament inscrit al registre de convenis
  6. Minuta de préstec concedida per l'entitat financera concertada signada per l'ajuntament
  7. Còpia compulsada de la justificació de l'aplicació de la subvenció al principal del préstec

Capítol III Comprovació de l'aplicació de les subvencions

Article 15. Justificació de l'aplicació de la subvenció

L'Entitat financera emetrà la justificació de l'aplicació de la subvenció al principal del préstec dins del termini de tres mesos des de la signatura del conveni.

La Diputació de Barcelona es reserva la facultat de requerir el beneficiari perquè aporti aquelles dades i documents necessaris als efectes de la comprovació de l'adequada aplicació de les subvencions concedides a les finalitats per a les quals s'han atorgat.

Capítol IV Incompliment del beneficiari

Article 16. Reintegrament de la subvenció per ús indegut o cancel·lació anticipada del préstec

1. En cas que el beneficiari cancel·li el préstec abans de la data prevista en el contracte o bé no destini a inversions l'import d'aquest préstec, la Diputació, després d'avaluar les causes, podrà recalcular l'import de la subvenció i demanar a l'ajuntament o EMD el retorn de l'import de la subvenció atorgada en la mateixa proporció que hi hagi entre l'import previst i el realment utilitzat per inversió.

2. Si no s'aplica o s'aplica inadequadament una subvenció, la Diputació de Barcelona podrà instar-ne la restitució de l'import pels procediments legalment establerts, fins i tot mitjançant la compensació amb aquells crèdits dels quals sigui titular actiu el beneficiari i deutora la Diputació.

Disposicions addicionals:

Primera.- En cas que es produeixi una modificació normativa que afecti a les presents normes, continuaran en vigor tots aquells articles que siguin compatibles o permetin una interpretació harmònica, mentre no hi hagi una nova revisió expressa.

Segona.- La Diputació de Barcelona promourà l'ús de les tècniques i mitjans electrònics, informàtics i telemàtics que permetin als beneficiaris una major agilitat en la tramitació de l'expedient de concessió de subvencions.

En el cas que s'instrueixi l'expedient telemàticament es farà l'adaptació pertinent de la documentació .

Tercera.- Es considera desplegament normatiu, el plec de bases de l'acció concertada en tot allò no contemplat a les presents normes reguladores, així com les resolucions que adopti la Corporació en relació amb la fixació del tipus d'interès, els límits màxims de subvenció per habitant i el tipus de referència.

Disposició transitòria:

Als procediments de concessió de subvencions en el marc del Programa de Crèdit Local ja iniciats en el moment de l'entrada en vigor d'aquestes normes se'ls aplicaran les normes vigents en el moment del seu inici.

A aquests efectes s'entendrà que s'inicia l'expedient a la data d'entrada de la sol·licitud en el registre general de la Corporació.

Disposició derogatòria:

L'entrada en vigor de les presents Normes deroga les "Normes reguladores de les subvencions a Ajuntaments per a subsidiar el tipus d'interès dels préstecs contractats dins del conveni Diputació de Barcelona - Entitat de crèdit corresponent" aprovades pel Ple el 19.10.1994. i publicades al BOPB 297 el dia 13.12.1994.

Així mateix, queden sense efecte totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposin a aquestes normes.

Disposició final:

L'entrada en vigor d'aquest Reglament es produirà un cop transcorregut el termini de quinze dies hàbils previst als arts. 65.2 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local i una vegada s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de Província de Barcelona el text complet del Reglament i en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya la referència a la publicació en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona".