21/07/2021 09:48 h.

22 de juliol | Dia mundial del cervell

Per què ens agraden tant les pantalles?

L’any 2014 la Federació Mundial de Neurologia  va proclamar el 22 de juliol com el  Día Mundial del cervell per conscienciar sobre el seu potencial, riscos i malalties.

Els continguts digitals (apps, videojocs, xarxes socials...) són dissenyats per captar ràpidament la nostra atenció: utilitzen imatges, colors i música a gran velocitat i dinamisme, intuïtius i fàcils d’utilitzar i ens proporcionen recompenses immediates (premis, punts, likes, followers, compres, últimes notícies...) fet que fa que augmenti ràpidament el nostre interès, temps de dedicació i dificultat per controlar-nos.

El cervell i la dopamina: la dopamina és un neurotransmissor que segrega el cervell i és l’encarregat d’activar els circuits de recompensa i de plaer i per això,  l’anomenem “hormona de la felicitat”. Menjar, fer esport, practicar sexe etc, també són conductes que ens proporcionen plaer per l’alliberament de dopamina, no obstant, amb moderació són beneficioses per nosaltres.

Estem consumint aplicacions dissenyades per fer-nos addictes? pantalles vs drogues.

L’ús de pantalles ens proporciona recompenses immediates i el nostre cervell actua segregant una gran quantitat de dopamina que ràpidament activa els centres de plaer experimentant una sensació agradable i de satisfacció immediata. Quantes més hores passem davant les pantalles, més s’activa aquest circuit de recompensa i plaer, i cada vegada necessitarem més quantitat d’estímuls, més intensitat o més hores per obtenir la mateixa satisfacció. Aquest circuit, si es converteix en un hàbit, pot convertir-se en una addicció a les pantalles amb les conseqüències negatives que comporta.

L’ús de drogues activa el mateix circuit de recomenensa i plaer que les pantalles. La dopamina alliberada per cervell amb la consequent sensació de plaer conjuntament amb els efectes de la droga consumida (facilitat en les relacions, evitació del malestar, eufòria…). Aquest circuit, al convertir-se en un hàbit, crea la necessitat de seguir consumint la droga per evitar el síndrome d’abstinència i poc a poc s’haurà d’augmentar la dosis (tolerància) per obtenir la mateixa sensació de plaer o efectes desitjats, convertint-se en una addició amb les conseqüències negatives que comporta.

Si creus que el teu fill o filla té problemes amb l’ús de pantalles o amb el consum de drogues, consulta a un professional expert.

Per més informació consulta els nostres materials adreçats a famílies:

Aquests suports tècnics i materials responen als Objectius de Desenvolupament Sostenibles (ODS) número 3. Salut i Benestar. "Garantir una vida sana i promoure el benestar per a totes les persones a totes les edats" i número 4. Educació de qualitat. “Garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida per a tothom”. Els disset ODS van ser proclamats per l'Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l'agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n'assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d'acord amb aquests ODS.