Cercle de comparació intermunicipal d'abastament d'aigua

La gestió de l’abastament d’aigua per al consum humà és una de les competències bàsiques atribuïdes als municipis (llei 7/1985 de Bases del Règim Local). Aquesta competència pot ser realitzada directament per l’ajuntament o delegada a un ens privat o mixte que ha de ser supervisat per l’ajuntament per assegurar el correcte servei.

L'abastament d'aigua potable és un sistema complex que inclou des de la captació d’aigua superficial o mitjançant pous, seguint pel tractament de potabilització i desinfecció de l’aigua fins a la gestió de les xarxes de distribució d’aigua per arribar finalment als diferents usuaris.

Per tal de tenir una adequada supervisió de tot el sistema d’abastament d’aigua per al consum humà s’han desenvolupat tota una sèrie d’indicadors que recullen tots els aspectes: preu que es factura a l’abonat, recursos humans, tècnics i econòmics del gestor tant si és municipal com extern, estat de la xarxa (rendiment, materials obsolets, comptadors amb telemesura, telecontrol, etc.), cabals subministrats i despesa energètica associada, etc.

El Cercle de comparació intermunicipald’abastament d’aigua és una eina de gestió i benchmarking que es desenvolupa en base als indicadors d’aquest servei bàsic per a la població i amb la participació imprescindible de les persones responsables de la gestió del servei d’abastament d’aigua als municipis participants.

Els objectius dels cercles són:

• mesurar, comparar i avaluar resultats, mitjançant indicadors comuns consensuats
  • formar un grup de treball per intercanviar experiències
  • impulsar la millora contínua dels serveis

El Cercle de comparació intermunicipal d'abastament d'aigua es va iniciar l'any 2019 amb 15 ens locals participants. Enguany, hem celebrat la cinquena edició amb la participació de 22 ens locals (21 de la província de Barcelona i 1 de la de Tarragona) i un abast poblacional de 841.239 habitants.

Per a més informació sobre els cercles de comparació intermunicipals, visiteu la pàgina web del servei de programació.

Normativa autonòmica

Normativa estatal

• Reial decret 817/2015Icona document PDFde seguiment i avaluació de les aigües superficials.
  • Reial decret 1514/2009Icona document PDFpel qual es regula la protecció de les aigües subterrànies contra la contaminació i el seu deteriorament.
  • Reial decret 1620/2007Icona document PDFpel qual s'estableix el règim jurídic de la reutilització d'aigües depurades.
  • Reial decret 1341/2007Icona document PDFsobre la gestió de la qualitat de les aigües de bany.
  • Reial decret 3/2023Icona document PDFpel qual s'estableixen els criteris tècnico-sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum, el seu control i subministrament.

5a edició del Cercle de comparació Intermunicipal d'abastament d'aigua (any 2022)

4a edició del Cercle de comparació Intermunicipal d'abastament d'aigua (any 2021)

3a edició del Cercle de comparació Intermunicipal d'abastament d'aigua (any 2020)

2a edició del Cercle de comparació Intermunicipal d'abastament d'aigua (any 2019)