Habitatge
Sobreocupació
CONTEXT
Segons la Llei 18/2007 del dret a l'habitatge, els habitatges sobreocupats són aquells en els quals s'allotgen un nombre excessiu de persones en consideració als serveis de l'habitatge i als estàndards de superfície per persona fixats a Catalunya, exceptuant les unitats de convivència vinculades per llaços de parentiu sempre que l'excés d'ocupació no comporti incompliments manifestos de les condicions de salubritat i higiene, ni generi problemes greus de convivència amb l'entorn.
Viure en aquestes condicions pot generar tensions que deriven en conflictes en relació a la neteja, la utilització dels serveis comuns, les relacions personals entre membres de les diferents unitats de convivència (simpaties o antipaties personals), diferents formes de comunicar-se o les diferències culturals. Aquestes tensions diàries poden escalar i desenvolupar en les persones alteracions de l’estat d’ànim com depressió o trastorns associats a l’estrès.
La sobreocupació té repercussions sobre la salut de les persones que les pateixen. José Luis Oyón establia ja, en el seu estudi "Barcelona 1930: un atlas social", una relació directa entre l'amuntegament i l'índex de mortalitat. En aquella època viure més de 8 persones en un habitatge suposava un índex de mortalitat del 6,02%, quan l'índex per a una ocupació d'1 a 3 persones en el mateix espai era del 4,28%.
La sobreocupació d'un habitatge, a part d'ésser un factor estressant, pot estar relacionada amb deficients condicions higièniques, humitat excessiva i manca de ventilació. Aquestes situacions provoquen insalubritat i afavoreixen malalties respiratòries com asma, bronquitis, o tuberculosi, entre d’altres, així com la proliferació d'insectes i rosegadors. En definitiva repercuteix negativament, de forma directa o indirecta, en la salut. (Veure fitxa Salubritat als habitatges).
OBJECTIU
- Detectar i resoldre els casos de sobreocupació
- Vetllar per l´ús adequat de l´habitatge i la protecció dels seus ocupants.
- Complementàriament, estimular la millora i manteniment del parc residencial
PROPOSTES I RECOMANACIONS
Propostes i recomanacions per a l´administració
Identificació de la problemàtica
Tot i que és possible la identificació de la problemàtica a través de dades estadístiques, aquestes presenten importants desajustos quan es confronten amb la realitat, i per tant, es considera més pertinent la identificació dels casos a partir de les denúncies realitzades per la pròpia comunitat, en aquells casos que la possible sobreocupació genera problemes de convivència o a través de les declaracions i comprovacions del personal al servei de les administracions públiques amb facultats d’inspecció i dels agents de l’autoritat en general.
Amb la finalitat d’evitar situacions de sobreocupació la Generalitat i els ens locals han d’aprovar programes d’inspecció i en el cas de zones amb alta concentració d’habitatges sobreocupats les administracions competents les poden delimitar i declarar àrees de tanteig i retracte i àrees de conservació i rehabilitació.
Mecanismes d’intervenció
L’administració competent, si té constància que un habitatge o un edifici d’habitatges s’utilitza d’una manera anòmala ha d’obrir l’expedient administratiu pertinent per a fer els actes d’instrucció necessaris per a determinar, conèixer i comprovar els fets sobre els quals ha de dictar la resolució.
Per tal de definir els mecanismes d’intervenció serà clau identificar l’existència d’ànim de lucre o si hi ha algú que s’aprofita de la situació precària d’altres persones, o si pel contrari la situació de sobreocupació respon a la vulnerabilitat residencial de persones que són propietàries de l’immoble o que viuen en aquesta situació sense intervenció de la propietat.
En el cas que la situació de sobreocupació no està vinculada a l’ànim de lucre es recomana:
- Intervenir a través de la mediació en la resolució de conflictes amb la comunitat.
- Activar els mecanismes municipals per a què les persones afectades puguin accedir a habitatges adequats, ja siguin públics, vinculats a programes públics (com podria ser la borsa de lloguer) o a través de l’acompanyament a l’accés al mercat privat.
En el cas que la sobreocupació està vinculada amb l’ànim de lucre:
- Sancionar i establir les mesures cautelars que corresponguin per les infraccions que s'hagin produït.
- Declaració d’inhabitabilitat de l’habitatge. Això implicarà l’ordre de desallotjament i la clausura dels habitatges. En aquest cas, caldrà oferir solucions residencials a les persones residents, ja sigui a través de la propietat, en els casos que legalment sigui possible, o de l’administració, quan la propietat no en tingui l’obligació. Si cal restituir l’estat d’habitabilitat exigible als habitatges sobreocupats, l'administració competent pot executar subsidiàriament les obres de reparació necessàries.
EXPERIÈNCIES DE REFERÈNCIA
- Decret de Sobreocupació – Lleida. Decret d´alcaldia que resolt impulsar actuacions orientades a eradicar les situacions de sobre ocupació dels habitatges de la ciutat, que constitueix una utilització anòmala dels mateixos i un incompliment de la funció social de la propietat.
- Pla d'accions per a l'habitatge 2013 – 2015 – L'Hospitalet de Llobregat. Pla d´acció que estableix com a mesura d´acció el control de la sobreocupació dels habitatges i de les situacions d´infrahabitatge.
LEGISLACIÓ I NORMATIVA
- Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge. Articles 3, 5, 41, 43, 69
- Decret 141/2012, de 30 d'octubre, pel qual es regulen les condicions mínimes d'habitabilitat dels habitatges i la cèdula d'habitabilitat
- Ordenança municipal d´activitats i intervenció integral de l´administració ambiental de Barcelona.
- Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques
- Llei 24/2015, del 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica.
ESTUDIS I DOCUMENTACIÓ TÈCNICA
- Grup de treball exclusió social. 2009. Infrahabitatge, sobreocupació i assetjament immobiliari. Quaderns del Consell de l'habitatge social n. 2. Barcelona: Consorci de l´habitatge de Barcelona.
- Plujà i Calderón, M. , 2010. Amb sostre i sense llar. Efectes de l'habitatge precari sobre la vida de les persones. Un esment especial a les famílies amb fills. Càritas Diocesana de Barcelona
- Servei de Planificació d´habitatge i millora urbana. 2011. Plans Locals d'Habitatge Catàleg d'instruments tècnics. Barcelona: Diputació de Barcelona.
- Aguado, V. 2008. Inscripció al padró municipal en casos de sobreocupació d'habitatges. En Sindic: La gestió municipal de l'empadronament dels immigrants.
- Sibina, D. 2008. La utilización anómala de las viviendas. La desocupación permanente, la sobreocupación y la infravivienda. En: Ponce Solé, J; Sibina Tomàs, D (Coord) 2008. El derecho a la vivienda en el siglo XXI. Pp 463-492
ALTRES FITXES DE LA GUIA
- Salubritat als habitatges
- Infrahabitatge
- Humitats
Es poden obtenir informacions més detallades adreçant-se al Servei de Salut Pública: entornurbasalut@diba.cat
Data de l'última actualització:
dl., 10 de maig 2021 06:55:39 +0000
La teva privacitat és la nostra prioritat
Per protegir la teva intimitat, abans de continuar volem assegurar-nos que saps que, tant nosaltres com els nostres col·laboradors, utilitzem algunes “cookies” a la web per a facilitar-te l’ús:
- Pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques, amb les que no es recull informació dels usuaris ni es registren les adreces IP d’accés.
- Pròpies i de tercers per a garantir el funcionament bàsic, com la sessió d'usuari, i aspectes de personalització, com l'idioma de les nostres pàgines.
Guardem l’acceptació de cookies durant 30 dies per a millorar l’experiència de navegació. Recorda que pots eliminar les cookies del teu navegador. - De tercers per mostrar-te informació de les nostres xarxes socials, com Facebook, X, YouTube, etc. A l’accedir a aquests llocs web podràs decidir si acceptes o no les seves polítiques de privacitat i de cookies.