02/08/2024 10:09 h.

5 consells per garantir els drets del viatger en cas d’incidències amb els vols

Creative Commons

Us recordem algunes precaucions a tenir en compte per garantir els drets del viatger davant de possibles retards, anul·lacions i altres imprevistos en l'àmbit del transport aeri.

1. Per tal d’evitar sorpreses desagradables, abans de viatjar és important informar-se prèviament sobre la documentació necessària, en especial si la destinació està fora de l’espai Schengen (passaport, visat...). La companyia aèria no té cap obligació d’informar el viatger sobre els documents o els requisits sanitaris necessaris per viatjar a la destinació escollida.
  2. En cas de retard, el viatger té dret a una compensació econòmica d'entre 250 i 600 euros, en funció de la distància del vol, si arribeu al destí final amb 3 hores de retard o més. Cal recordar que els retards sempre fan referència a l’hora d’arribada a destí. Si finalment el vol es cancel·la, el viatger pot escollir entre la devolució de l'import del bitllet o un mitjà de transport alternatiu. També li correspon la mateixa compensació econòmica  que en el cas de retard (d'entre 250 i 600 euros per passatger) excepte si l’aerolínia comunica la cancel·lació amb 2 setmanes d'antelació o si aquesta és conseqüència de circumstàncies imprevisibles o inevitables i alienes a l'empresa, com ara climatologia adversa.
  3. Si, en els casos anteriors, la companyia aèria no respecta els drets del viatger, cal demanar el full oficial de reclamació o reclamar a la companyia aèria per algun mitjà que deixi constància (formulari web, telèfon amb número d'incidència, etc.). Si en un termini de 30 dies no s’ha obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, el viatger pot contacta amb el servei públic de consum del seu ajuntament.
  4. Si l’aerolínia denega l'embarcament per sobrereserva (overbooking), el viatger té dret a escollir entre la devolució de l'import del bitllet o un transport alternatiu fins a la destinació final, a més d’una compensació econòmica en funció de la distància del vol (entre 250 i 600 euros). Aquest import es redueix a la meitat si el viatger accepta un vol alternatiu que li permeti arribar a destí amb poques hores de diferència respecte de l'hora prevista inicialment.
  5. En cas d’incidències amb l'equipatge (danys, retard, pèrdua o destrucció), el viatger ha d’emplenar sempre el PIR (Informe d’Irregularitat d’Equipatge) abans de marxar de l’aeroport: sense aquest document la reclamació no prosperarà. A banda d’aquest tràmit, també cal presentar una reclamació a la companyia aèria dins els 7 dies posteriors a la recepció de l’equipatge danyat. Pel que fa a les compensacions, la responsabilitat de la companyia queda limitada a un màxim de 1.600 euros, aproximadament uns 27,5 euros per kilogram d’equipatge.

Més informació sobre drets i reclamacions sobre transport aeri.

La Diputació de Barcelona, mitjançant el Servei de Suport a les Polítiques de Consum, dona suport tècnic i econòmic als municipis de la província per desenvolupar polítiques públiques de suport dels drets de la ciutadania en l’àmbit de consum i promoure el consum responsable. A més, en el cas dels ajuntaments que no disposen de serveis propis, la Diputació de Barcelona ofereix informació i assessorament a la ciutadania per resoldre conflictes de consum, i tramitació de denúncies i reclamacions, mitjançant les Unitats Mòbils d’Informació al Consumidor.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 12 "Consum i producció responsables". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

[+] Més informació