19/12/2023 12:35 h.

La Diputació de Barcelona aposta per Reempresa per evitar la desertització comercial

Comparteix

Imatge: Cecot

Imatge: Cecot

La Gerència de Serveis de Comerç de la Diputació de Barcelona, la patronal Cecot i Autoocupació treballen un pla de mesures preventives davant el tancament de comerços i negocis als municipis de la demarcació de Barcelona. A través del servei Reempresa es duen a terme diverses accions per fomentar la transmissió empresarial d’establiments comercials dels municipis petits i d’espais comercials de titularitat municipal de la província. 

En el marc del conveni 2022-2023 s’han creat materials promocionals, com ara kits de comunicació i materials audiovisuals, que ajuden a fer difusió del servei per evitar la desertització comercial dels nostres municipis. També s’han organitzat dotze sessions informatives per explicar a la ciutadania en què consisteix el servei Reempresa. A més, s’ha ofert suport als equips tècnics perquè puguin transmetre de forma íntegra aquest servei als usuaris.

Entre aquestes accions, cal destacar que en el conveni vigent el servei Reempresa ha ofert sis-centes hores d’assessorament individualitzat a usuaris potencials i a participants del programa sobre aspectes referents a la transmissió d’empreses del sector del comerç i serveis a les persones, en municipis petits i espais comercials municipals.

L’any 2024, la Gerència de Serveis de Comerç de la Diputació de Barcelona té la voluntat de renovar el conveni de col·laboració amb el Centre de Reempresa de Catalunya per tal d’evitar la desertització comercial dels pobles i les ciutats de la província de Barcelona.

La col·laboració entre la Diputació de Barcelona, la Cecot i Autoocupació es continuarà duent a terme a través dels tres programes Reempresa establerts en el marc d’aquest conveni: «Reempresa | mercats municipals», «Reempresa | municipis petits» i «Reempresa | establiments comercials municipals».


Reempresa | mercats municipals
Els mercats municipals són espais que acullen activitats econòmiques i socials, molt importants per al comerç local. Els mercats estan fortament vinculats al desenvolupament dels pobles, barris o ciutats. Aquests darrers anys, alguns mercats municipals s’han vist afectats pel tancament progressiu de negocis i comerços, la qual cosa ha influït en l’economia i l’activitat social dels municipis. 

Per aquest motiu, «Reempresa | mercats municipals» busca promoure les parades de mercat que necessiten un emprenedor per seguir endavant i evitar-ne el tancament. Des de l’inici de la col·laboració entre ambdues entitats i fins al tancament de l’últim trimestre d’aquest any, el servei Reempresa ha atès més de quatre-centes trenta parades de mercat municipal, dues-centes vuitanta de les quals eren parades disponibles i cent cinquanta eren parades en funcionament que cerquen un relleu, i ha permès que puguin donar-se a conèixer a emprenedors que puguin estar interessats a agafar-ne el relleu. 

Al llarg d’aquesta col·laboració, el servei Reempresa ha fet possible que hi hagi més de cent reempreses d’èxit als mercats municipals de la província de Barcelona. En concret, s’ha aconseguit l’ocupació i obertura d’activitats comercials a quaranta parades de mercat disponibles, com també la transmissió de seixanta parades de mercat en funcionament. Aquestes reempreses d’èxit han generat una inversió induïda d’1,85 milions d’euros i han permès salvaguardar més de cent noranta llocs de treball directes als mercats municipals.

Reempresa | municipis petits
El comerç és una peça clau en el desenvolupament de les ciutats petites i mitjanes, no sols perquè promou la seva economia, sinó també perquè també les cohesiona i les compacta, els dona independència i facilita el dia a dia dels seus habitants.

Des de fa uns anys, alguns municipis petits, és a dir, municipis amb menys de 15.000 habitants, han viscut una desertització comercial per causes molt diverses, que n’ha afectat el bon desenvolupament econòmic i social. Des de «Reempresa | municipis petits» es vol evitar el tancament de negocis en aquests municipis de la província de Barcelona a través d’accions que facilitin la transmissió d’empreses en funcionament perquè no hagin de tancar.

Amb «Reempresa | municipis petits» es treballa perquè tots aquests municipis no perdin el seu atractiu i perquè la falta de relleu en els negocis, un dels causants més importants de la desertització comercial, sigui atenuada amb l’entrada de nous emprenedors que estiguin interessats a reprendre un negoci en un municipi petit.

Des de la posada en marxa d’aquest programa, el 2020, fins a l’últim trimestre del 2023, s’han atès més de dos-cents vuitanta empresaris que volen cedir el seu negoci, als quals s’ha ofert el servei de transmissió empresarial, enfocat a cercar reemprenedors i a proporcionar eines per afrontar el procés de compravenda.

En el mateix període, s’han salvaguardat cent vint empreses i mantingut tres-cents cinquanta llocs de treball. Aquestes reempreses d’èxit han suposat una inversió induïda de 6,7 milions d’euros. Si entrem en detalls, s’observa que el sector on hi ha hagut més transmissions ha estat el de l’hostaleria, amb el 36 %, seguit dels comerços d’alimentació i supermercats, amb el 20 %. 

Reempresa | establiments comercials municipals
L’any 2022 es va crear «Reempresa | establiments comercials municipals» amb la finalitat de reduir el nombre de locals buits als municipis de la província de Barcelona i fomentar-ne el lloguer. Des d’aleshores, aquest programa ha creat una àrea en línia en la qual els municipis de cada província poden donar a conèixer els seus espais de titularitat municipal, que poden ser ocupats per emprenedors. 

Aquest programa ha permès la incorporació de quinze establiments comercials municipals disponibles.

El perquè d’aquesta col·laboració
La col·laboració entre la Diputació de Barcelona i la Cecot ve de lluny. Ambdues institucions ja fa anys que treballen per acostar la compravenda de negocis a tota la província a través dels trenta-cinc punts locals de Reempresa que hi ha actualment fruit d’aquesta col·laboració.

La posada en marxa d’aquests tres programes significa fer un pas més en aquesta relació històrica i respon al fet que el comerç és considerat una peça clau en la vertebració de les nostres ciutats, tinguin la mida que tinguin. Per tant, hi ha el compromís de dedicar polítiques que evitin la desertització dels nostres espais comercials i que afavoreixin, per altra banda, la creació d’activitat econòmica i de llocs de treball.