16/10/2024 09:50 h.

Les mascotes: un nínxol de negoci en auge constant

Comparteix

Imatge: Diputació de Barcelona

Imatge: Diputació de Barcelona

El món empresarial ha trobat un nínxol de mercat impensable fa pocs anys, i la creació de productes i serveis és permanent. Us convidem a descobrir l'auge del negoci de les mascotes.

 

 

Breu introducció
Segons les dades de l’Institut Nacional d’Estadística, l’any 2024 a Espanya hi ha més gossos que criatures menors de 14 anys. Concretament, hi ha tres milions més de gossos que de nens. És una tendència que va en augment, i la població infantil s’ha reduït a la meitat des de 1960.

Les causes són nombroses: dificultats per trobar una feina ben remunerada i una parella estable; la responsabilitat i  el treball que implica l’educació dels fills i poder-los garantir un futur; els canvis socials i econòmics que han conduït a l’explosió del nucli familiar tal com es coneixia i a un mercat de treball molt competitiu que requereix molta formació i moltes hores de dedicació... Criar un fill ha esdevingut una proesa. 

En canvi, tenir cura d’una mascota necessita menys responsabilitats, menys dedicació i menys despesa econòmica que l’educació d’un infant. Ofereixen companyia i amor incondicional, socialitzen i combaten la soledat i la inactivitat física de moltes persones.

Així, el 43 % de les llars espanyoles té alguna mascota. Segons l’Associació Nacional de Fabricants d’Aliments per a Animals de Companyia, hi ha més de 31 milions de mascotes a Espanya; una per cada 1,5 habitants. El rànquing és encapçalat pels gossos: uns 9,3 milions. Els segueixen els peixos: 7,8 milions d’exemplars. Els gats ocupen la tercera posició: 5,8 milions. El nombre de mascotes i les seves despeses s’incrementa cada any, mentre que disminueix el nombre de criatures.

Per combatre la soledat, per substituir els fills que no es tenen, per alegrar l’ambient familiar a les llars (amb fills o sense) o directament per ocupar el lloc dels fills que voluntàriament no es volen tenir. Tots són bons motius per gaudir de la companyia incondicional que aporta una mascota. Tant és així que hi ha un nou terme en espanyol per a designar-los: perrihijo (de perro i hijo). I els amos s’autodenominen pare, mare o tutor.

Es tracta d’un fenomen social que no es pot ignorar i que repercuteix en la vida i les finances de tothom qui en té, i les despeses que implica estan incloses en el pressupost familiar.

L’oferta comercial i de serveis
El món empresarial ha trobat un nínxol de mercat impensable fa pocs anys, i la creació de productes i serveis és permanent. S’ofereixen productes alimentaris gurmet, específics per ells, de qualitats i sabors diferents; pinsos, plats congelats o precuinats i a punt per ser consumits; servei de veterinari i dentista; massatges; higiene i bellesa, amb perruqueria, incloent-hi la manicura i molts tipus de pentinats, amb tenyits i accessoris; perfumeria; moda tèxtil per a estiu i hivern; vestuari adaptat als gustos dels amos: rockers, clàssics, esportius, juvenils...; impermeables per a la pluja, bufandes, fulards, gorres per protegir-los del sol i ulleres de sol; sabates adaptades per a cada ocasió (per si plou, per si el terra del carrer està massa calent...); cotxets per passejar-los; remolcs que s’adapten a les bicicletes; en el sector de l’ortopèdia, rodes adaptades per als que tenen discapacitat a les potes.

També s’ofereixen productes del sector del moble: llitets, armaris per guardar la seva roba, cadiretes i butaques a la seva mida...; tota mena de coixins, cabassets i mantes per dormir; joguines i peluixos, llaminadures, corretges per al passeig; collars i collarets (alguns amb perles i brillants); casetes de fusta, de plàstic o bambú; articles per a festes d’aniversari (de gats i gossos): garlandes, pastissos, vaixella, sorpreses, regals variats, música adaptada per a ells...; fins i tot, hamburgueses, pastissos, galetes..., i, darrerament, s’ha creat un tió per a gossos (per a les festes de Nadal) i també torrons.

Hi ha especialistes en psicologia i comportament caní i felí. Són noves especialitats que cada dia tenen més demanda. A les llibreries: llibres, revistes, manuals i literatura diversa per a entendre i criar millor les mascotes.

També gats i gossos són col·laboradors imprescindibles en moltes classes de gimnàstica i ioga, i en teràpies en diversos hospitals i llars per a gent gran.

S’han creat centres de dia per a gossos (per als amos que treballen), amb camionetes que els passen a buscar i els deixen a casa, els ofereixen activitats a l’aire lliure i dinar; centres de colònies on poden passar setmanes o mesos mentre els amos estan de vacances; hotels exclusius per a gossos, amb habitacions individuals i ambientades per a ells. Si no, hi ha les guarderies per hores i els passejadors de gossos (els van a buscar a casa i els porten a donar una volta pel barri).

En països com el Japó i ara també a Espanya, s’han creat bars amb gats (on els gats hi viuen de manera permanent) i la clientela hi va a passar una estona amb ells; i també bars per a gats, on els amos poden anar a passar una estona de descans amb les seves mascotes felines. En aquests bars hi va la gent que té un gat o que no en pot tenir i vol passar una estona gaudint de la seva companyia, mentre consumeixen, es relaxen i passen una estona de lleure. Ofereixenentre d’altres, consumicions adaptades per a felins.

D’altra banda, hi ha les empreses pet frendly, que autoritzen el personal a gaudir de la companyia de la seva mascota durant les hores de feina presencial. Algunes ofereixen també servei de guarderia per a mascotes, amb personal especialitzat que en té cura. 

El sector de la cura de les mascotes està, doncs, creant llocs de treball fins fa ben poc inexistents, i una varietat d’oferta de tota mena que cada dia innova. És un sector que està en auge i factura uns 2.300 milions d’euros cada any a Espanya, on més de 10.600 empreses es dediquen a l’oferta de productes per a mascotes.

La innovació d’aquest estiu
Fa anys que els gelats van deixar de ser exclusivament unes postres d’estiu que es menjaven a casa, en família. Si bé el seu consum s’incrementa considerablement a l’estiu, actualment es consumeixen també a qualsevol època de l’any. I es mengen en qualsevol ocasió, com un caprici deliciós, especialment mentre es passeja pel carrer o mentre es comparteix una estona amb els amics.

Ara, el plaer dels gelats es podrà compartir també amb les nostres mascotes: han creat els gelats per a gossos. A més de les fruites habituals, porten tonyina, pollastre, pernil... Contenen el 96 % menys de lactosa, i fructosa en comptes de sucre, i estan elaborats pensant en els gustos i el sistema digestiu dels gossos.

Aquest estiu 2024 han estat un èxit total. La clientela entra a comprar un gelat, descobreix que hi ha oferta per al gos, i en compra.

Oportunitat per al negoci de proximitat
El que fa dècades hauria provocat la censura social ara s’ha normalitzat i no es considera ridícul ni fora de lloc ni tan sols un luxe... Ara és un article necessari o un complement per al benestar d’un membre més de la família, i el seu ús compta amb l’aprovació social.

Les propostes d’articles i serveis per als peludets de la casa constitueixen un nínxol d’innovació i de negoci. No cal que siguin botigues especialitzades en articles per a mascotes; l’interès és que molts establiments comercials  poden incorporar entre la seva oferta ja existent, una de nova exclusiva per a mascotes. Els gelats en són un exemple que es pot extrapolar a altres negocis.

No es pot desaprofitar una demanda potencial que, si veu un article que pot beneficiar la seva mascota, no dubtarà a adquirir-lo. Cada establiment comercial pot pensar què podria oferir, dins del seu sector d’oferta, que pugui interessar o atreure l’atenció dels amos de mascotes, i exposar-ho als prestatges o a l’aparador.

Hi ha molts establiments comercials que podrien incrementar la seva oferta amb mercaderies destinades a les mascotes, sense estar explícitament especialitzats en aquest sector. Adaptar-se a la demanda és una necessitat de tot negoci. Ara n’hi ha una de nova.