13/10/2023 12:14 h.

El mercat de Badia del Vallès, escenari de la campanya de conscienciació per reduir els plàstics d’un sol ús

La campanya Mercats Sostenibles, adeu als plàstics d'un sol ús!, impulsada per la Diputació de Barcelona, s'organitza per conscienciar la ciutadania sobre els problemes associats a aquest tipus de residus

Mercats Sostenibles, adeu als plàstics d'un sol ús! és una iniciativa de participació ciutadana que intervé en els mercats municipals per conscienciar la ciutadania sobre la importància de reduir residus (en especial plàstics) mitjançant l'ús de bosses de roba, envasos reutilitzables o el carretó de la compra. Tot combinant el comerç sostenible i el consum responsable en benefici del medi ambient i de la salut de les persones.

La campanya consisteix en el fet que cada cop que un client compri sense generar residus d'un sol ús (bosses, safates, tapers), se li posarà un segell al passaport que s'ha dissenyat amb motiu de la campanya. Quan arribin als 10 segells i, per tant, a les deu compres fetes d'aquesta manera, obtindran l'obsequi d'una bossa de reixeta.

El mercat de Badia del Vallès va ser l’escenari de la campanya el passat 11 d’octubre, tot coincidint amb la visita de l’alumnat d’ESO dels instituts IES Frederica Montseny i IES Badia del municipi, que s’emmarca dins del projecte Mercats Sostenibles.

Aquest, s'enriqueix amb un projecte educatiu d'Aprenentatge i Servei del qual és partícip l'alumnat d'ESO dels instituts de Badia. Consta de dues fases. La primera, d’aprenentatge, té lloc als instituts. Deixant lloc a la segona, la de servei, la qual té lloc al mercat.

En aquesta, els alumnes coneixen el mercat, juntament amb les actuacions en matèria de reciclatge que es fan, i decidiran quines accions comunicatives sobre la campanya volen fer com a part del servei que es proposa fer en el projecte educatiu.

Amb aquesta iniciativa, es busca que els joves assimilin un seguit de conceptes de sensibilització, com ara l’impacte perjudicial que tenen els plàstics d’un sol ús i el model d’usar i llençar sobre el medi ambient i la salut, així com també de capacitació per plantejar alternatives de consum conscient i sostenible.

Dimecres vinent, 18 d’octubre, l’alumnat d’ESO tornarà a visitar el mercat municipal.

D’altra banda, els paradistes dels mercats juguen una part fonamental i són la peça clau de la campanya, ja que cadascuna de les transaccions suposa una oportunitat per contribuir a l'objectiu i avançar en aquest propòsit.

Així doncs, el mercat municipal és l’espai ideal per dur a terme actuacions de sensibilització i modificar hàbits, consciències i actituds, que ajudin a avançar cap a societats més justes i saludables.

Aquesta campanya està impulsada per la Diputació de Barcelona i s'organitza amb l'Ajuntament de Badia del Vallès de manera conjunta amb l’objectiu de conscienciar la ciutadania sobre els problemes associats a aquest tipus de residus.