Adolescències360. Educació no formal en xarxa amb la comunitat
Municipi: Granollers
Ens impulsor: Ajuntament de Granollers, en col·laboració amb les centres de secundària, les entitats de lleure educatiu i els equipaments municipals.
Contacte: educacio@granollers.cat
Adolescències360 engloba propostes culturals, esportives, formatives, participatives i de lleure, preventives i compensatòries, per acompanyar els adolescents en el procés de socialització. S’articula entre els professionals dels serveis municipals, els dels centres educatius i equipaments, els de les entitats de lleure educatiu, les famílies i l’alumnat. Es vol donar resposta a les competències locals en el desenvolupament i la prestació de serveis preventius. L’objectiu general és la millora de la qualitat de l’educació gràcies a una nova cultura que ofereixi més oportunitats educatives fora de l’aula tenint en compte les capacitats, les necessitats i els interessos de cada alumnat.
Objectius
Els objectius específics són en relació a diferents àmbits:
- Aportacions a la socialització de les persones adolescents.
- Identificar el capital competencial amb una mirada transversal.
- Definir i executar un pla individual o grupal de desenvolupament de competències.
- Relació adulta d’influència.
- Facilitar elements per a construir una relació adulta amb les persones que són referents socioeducatives com a figures clau en els itineraris vitals en els diversos àmbits on es treballa (social, esportiu, cultural, escolar o lleure).
- Treballar amb una metodologia proactiva amb els adolescents a partir de l’orientació escolar i social, l’acompanyament en les transicions educatives i personals, la prevenció de l’abandonament escolar, la implicació i coneixement de les oportunitats i propostes de l’entorn o el foment de la participació.
- Facilitar elements que permetin construir una relació adulta d’influència en les seves vides (vincle, pertinença, experiències significatives o escolta activa).
- Equitat i igualtat d’oportunitats educatives.
- Enriquir el temps no lectiu generant un entramat d’activitats i relacions distribuïdes entre diferents actors formals i no formals, i connectades entre si per millorar les condicions d’aprenentatge i desenvolupament dels infants, adolescents i joves dins i fora de les aules, i reduir les desigualtats derivades de l’origen social.
- Vetllar per l’èxit escolar i social dels adolescents.
Persones destinatàries
Nois i noies adolescents de 12 a 16 anys.
Metodologia
La metodologia s’orienta a oferir més oportunitats educatives a l’alumnat durant el temps no lectiu, per mitjà d’una oferta coordinada d’activitats de tipus cultural i artístic. S’articulen quatre estratègies en relació amb els adolescents, els agents culturals de la ciutat, els centres educatius i la mateixa metodologia del programa.
Amb relació als adolescents, es volen crear oportunitats d’aprenentatge per activar el seu desig, la seva motivació i els seus interessos, i obrir noves perspectives d’aprenentatge i participació. Aquestes oportunitats es generen en un entorn i un ambient idonis per generar vincles i oportunitats educatives i participatives.
L’objectiu dels agents culturals és implicar-los en la generació d’oportunitats socioeducatives des d’una vessant d’equitat i de qualitat, de manera que esdevinguin agents dinamitzadors de la ciutat.
Pel que fa als centres educatius, es vol implicar el professorat tutor i el claustre dels instituts per contribuir a l’accés de l’alumnat a oportunitats d’educació no formal.
Respecte de la metodologia del programa, l’objectiu és organitzar activitats emprant metodologies d’aprenentatge pràctiques i experiencials. S’ofereixen diverses propostes d’activitats per afavorir la personalització d’itineraris i la motivació per a l’aprenentatge a partir de la lliure elecció.
Fases
- Des d’abril a maig, es dissenya la proposta del curs.
- De maig a juny, es divulga el Passaclasses informatiu a sisè de primària, i al setembre als de secundària, i es fan les inscripcions.
- A l’octubre comencen els projectes educatius i els espais relacionals.
- Al juny, es tanca el projecte i es fa una mostra de les activitats.
Recursos humans
El responsable del projecte és un tècnica d’educació municipal, i hi participen un coordinador del programa Etcètera, tècnics de joventut i dinamitzadors juvenils.
Hi participen diversos espais: de coordinació amb l’equip directiu (caps de servei i àrea d’educació i joventut, trimestralment); de gestió tècnica (tècnics educació i joventut, mensualment); de coordinació dels referents pedagògics dels centres educatius i de lleure (trimestralment), i de coordinació dels referents dels equipaments culturals (trimestralment). Hi ha també un laboratori de reflexió i acció sobre les adolescències (anualment).
Recursos materials i espais
Es disposa dels espais i els recursos dels equipaments culturals de la ciutat (Museu de Ciències Naturals, Cinema Edison, Teatre Auditori, Roca Umbert-Fàbrica de les Arts, centres cívics, Museu de Granollers), de l’equipament juvenil GRA i de l’Institut Antoni Cumella.
Cost i fonts de finançament
Cost: 80.000€
El fons els aporten el municipi i la Diputació de Barcelona
Punts forts
- L’aportació dels equipaments municipals i les entitats a la generació d’oferta educativa per als adolescents. Els tutors de cada grup-classe s’han implicat en la difusió, la recomanació i la prescripció d’oportunitats educatives fora de l’horari lectiu, s’ha reforçat el sistema d’avaluació dels aprenentatges i s’ha aconseguit una major motivació i interès per l’aprenentatge dels adolescents que participen en les activitats
- L’actitud dinàmica i proactiva dels agents educatius. L’enfocament pedagògic ha permès generar vincles entre els participants i els referents adults.
- La reducció del preu d’accés a les activitats i la descentralització a barris socialment desfavorits.
- El desenvolupament d’una estratègia participativa en xarxa a l’Etcètera i d’una estructura àmplia i transversal que vetlla per la coherència de les polítiques, els programes i les activitats dirigides als adolescents.
Punts de millora
- Consolidació del colideratge.
- Una difusió més estratègica.
- La incorporació de nous perfils.
- L’obertura de les entitats i dels equipaments a les propostes dels adolescents.
- La millora de la funció orientadora i prescriptora de les tutories i de la direcció dels instituts.
- L’enriquiment de l’avaluació del programa.
Tu privacidad es nuestra prioridad
Para proteger tu intimidad, antes de continuar queremos asegurarnos que sabes que, tanto nosotros como nuestros colaboradores, utilizamos algunas “cookies” en la web para facilitarte el uso:
- Propias y de terceros con fines estadísticos, con las que no se recoge información de los usuarios ni se registran las direcciones IP de acceso.
- Propias y de terceros para garantizar el funcionamiento básico, como la sesión de usuario, y aspectos de personalización, como el idioma de nuestras páginas.
Guardamos la aceptación de cookies durante 30 días para mejorar la experiencia de navegación. Recuerda que puedes eliminar las cookies de tu navegador. - De terceros para mostrarte información de nuestras redes sociales, como Facebook, X, YouTube, etc. Al acceder a estos sitios web podrás decidir si aceptas o no sus políticas de privacidad y de cookies.