25/06/2024 07:52 h.

Contra la segregació educativa, una mirada inclusiva i corresponsable

Comparteix

Des de Diputació de Barcelona i des del 2022, acompanyem als ens locals en l’establiment de les bases del seu propi Pacte Local contra la Segregació Educativa, un debat essencial per a garantir una educació equitativa i de qualitat des de la perspectiva escolar i comunitària per a tots els infants i els adolescents dels municipis, des del compromís i la corresponsabilitat de les administracions públiques i de tots els sectors implicats.

El Pacte Nacional contra la Segregació Escolar (2019) reconeix el paper estratègic de l’administració local com a un dels actors principals en les polítiques per a la promoció de l’equitat en l’escolarització de l’alumnat i la millora de les oportunitats educatives i els insta a l’elaboració de Pactes locals contra la segregació escolar, com a part de les mesures de desplegament del pacte nacional per a la lluita contra la segregació.

A Diputació de Barcelona entomen el repte d’acompanyar al municipis en la construcció dels Pactes Locals  i  valorem la necessitats d’ampliar la mirada per evolucionar el concepte de segregació escolar cap a segregació educativa, entenent que va més enllà de l’impacte de l’escolaritat equilibrada en l’alumnat, i tenint present l’afectació directa en la cohesió social dels municipis resultat dels factors socials, escolars, residencials i comunitaris que hi impacten.

En aquest sentit, des de Diputació de Barcelona, s’ha estat modelant una proposta metodològica per a la construcció de Pactes locals contra la segregació escolar i educativa a partir del treball directe a diversos municipis com Sant Cugat del Vallès, Sabadell, Sant Just Desvern i Premià de Mar, i a partir també de la formació “Pactes locals contra la segregació educativa. Un repte de corresponsabilitat, realitzada a l’abril del 2024, oberta a persones tècniques d’educació, la qual obria la porta a identificar i desenvolupar els temes claus.

El contingut del treball dels Pacte és diferent a cada territori, però tenen en comú un enfoc estratègic corresponsable del dins i del fora escola, de les desigualtats que hi persisteixen i reprodueixen en les realitats educatives de l’alumnat i de les seves famílies, amb la implicació de l’administració local, l’administració educativa i la comunitat, amb una anàlisi compartida i unes mesures que permetin generar oportunitats de millora per l’equitat educativa.

El treball per a la construcció del Pacte local s’inicia com a comissió de treball en el marc del consell escolar i educatiu municipal, entès com a espai de governança i de participació de la comunitat educativa, on es poden convidar altres agents socials i educatius estratègics per al municipi. Amb la comissió constituïda, s’analitza la realitat de la segregació escolar, l’escolaritat equilibrada, la inclusió, la detecció, les zones, la sobreoferta, les necessitats específiques, la governança local, i tots aquells els reptes del desplegament del Decret 11/2021 d’implicació directa amb el municipi. Finalment, s’incorpora la mirada de l’educació comunitària, analitzant i vinculant els recursos de suport i intervenció educativa per a l’accés i l’acompanyament a l’escolaritat i a les activitats fora escola, que permetin abordar la segregació en la seva globalitat ja que reconeix que l’educació és una tasca que competeix a tota la comunitat.

A tall de conclusió, les evidències de participació recollides als municipis on s’ha col·laborat (Sant Cugat del Vallès, Sabadell, Sant Just Desvern i Premià de Mar), han fet palès la necessitat de fomentar el treball en xarxa, el reconeixement del paper dels agents educatius, d’espais de treball comú on es cerquin mesures de millora per a les necessitats de l’alumnat, les seves famílies, les entitats i les administracions des del compromís col·lectiu i la coordinació.