Sessió d’equips directius: 12 centres educatius comparteixen bones pràctiques per enfortir el CuEmE

Participants en la sessió de direccions 2025

Participants en la sessió de direccions 2025

El 20 de febrer, des de la Diputació de Barcelona vam reunir 22 representants de 12 centres en una Sessió d'equips directius per compartir estratègies d'integració del CuEmE. Mitjançant dinàmiques com el "mapa imaginari" i "speed dating", es van abordar aspectes clau com la transversalitat del programa, l'ús de tecnologies, la vinculació comunitària i la col·laboració entre cooperatives. La trobada va permetre descobrir pràctiques innovadores i enfortir xarxes entre centres, amb especial èmfasi en la transformació social i la participació de tota la comunitat educativa.

La sessió va començar amb una benvinguda institucional, emfasitzant la importància de compartir coneixement i treballar en xarxa per integrar el CuEmE de manera efectiva als projectes educatius. Sota una metodologia participativa, els assistents van poder conèixer experiències pràctiques d’altres centres mitjançant pòsters creatius, que van servir com a punt de partida per debats profunds sobre reptes i oportunitats.

Entre les principals reflexions, es va posar en valor:

  • La transformació social com a eix central del programa.
  • Estratègies per reduir desigualtats entre cooperatives en mercats conjunts.
  • La importància de implicar tota la comunitat educativa, incloent famílies i entitats locals.
  • Els participants van valorar especialment l’oportunitat d’aprendre entre iguals i van destacar el potencial d’aquest tipus d’espais per millorar les pròpies pràctiques.

Des de la Diputació, s’incita a continuar alimentant aquest diàleg i s’anima als centres a aplicar les idees compartides, amb la vista posada en futures edicions d’aquest enriquidor intercanvi.

Us hi esperem en la propera sessió!

 

Des de la de la Diputació de Barcelona es va donar la benvinguda als assistents, destacant l'objectiu principal de la sessió: compartir experiències i bones pràctiques per a la incorporació del CuEmE al projectes de centre d’escola. També es va subratllar la importància de la transversalitat de totes les àrees dels centres educatius  i la visió comunitària del programa, que vincula l'escola amb l'entorn a través de l'ens local, les sinergies amb agents del territori i la implicació de famílies i comunitat.

A continuació es van posar en marxar dinàmiques participatives que van afavorir el coneixement mutu i la creació de llaços entre els participants. El "mapa imaginari" i el "speed dating" van ser eines clau per trencar el gel i generar un ambient de col·laboració. 

L’epicentre  de la sessió va ser la presentació de bones pràctiques per part de cada centre educatiu. A través de pòsters creatius, els participants van compartir bones pràctiques que s’estan portan a terme a les seves escoles.

A continuació us resumim les bones pràctiques compartides: 

  • Avantatges i reptes en l’ús de les noves tecnologies en el disseny i l’elaboració dels productes de les cooperatives. 
  • Importància de la vinculació amb l’entorn i amb la resta d’agents del territori en el marc del programa. 
  • Importància de vincular a l’alumnat que va desenvolupar el CuEmE en edicions passades per tal de transmetre l’experiència i els aprenentatges adquirits als nous grups que el desenvolupen. 
  • Bones pràctiques per augmentar la col·laboració i el vincle entre les diferents cooperatives. Les trobades virtuals com a alternativa a les presencials per eliminar costos econòmics i potenciar igualment el contacte entre els cooperativistes i la socialització dins del programa. 
  • La transformació social en el CuEmE com a visió propera a integrar en el disseny del desenvolupament del programa. 
  • La proximitat de l’entitat a qui es fa el donatiu dels beneficis aporta una perspectiva i sentit al CuEmE. 
  • Debat entorn a la qualitat i a la tipologia dels productes de les cooperatives. Diferències entre aquestes en els mercats conjunts i com equilibrar les desigualtats i la competitivitat que hi poden haver dins del programa.  
  • La transversalitat del CuEmE dins dels centres educatius i com implicar a la resta de l’escola en el programa per tal que hi puguin participar activament. 

La posada en comú d'aquestes bones pràctiques va generar un debat enriquidor sobre temes com l'ús de noves tecnologies, la vinculació amb l'entorn, la col·laboració entre cooperatives i la transformació social a través del CuEmE.

La sessió va concloure amb una valoració molt positiva per part dels assistents, que van destacar la utilitat de l'intercanvi d'experiències i la riquesa dels projectes presentats. 

Hi van participar les següents escoles:

  • Simeó Rabasa
  • Escola Xarau
  • Institut Escola Miquel Martí i Pol
  • Cascavell
  • Escola Municipal Salvador Llobet
  • Vedruna Centelles
  • Escola de la Vila (Polinyà)
  • Institut Escola Sant Quintí de Mediona
  • Tabor
  • IE Àngela Bransuela (Mataró)
  • Escola Salvador Espriu
  • La Presentació de la Mare de Déu (Vilassar de Mar)
     

Us animem a incorporar alguna d’aquestes propostes a la vostra escola i us convidem a participar a la propera sessió d’intercanvi d’equips directius. 

Boletín: Cultura emprenedora a l’escola - CuEmE
Número de boletín: #25 - Curs 2024-2025 abril