Escola d'oportunitats

Escola d'oportunitats

Municipi:

Sant Adrià de Besòs

Ens impulsor: Ajuntament de Sant Adrià de Besòs. Hi col·laboren els cicles formatius i d’ESO dels centres públics del municipi, l’Escola d'Adults, els PFI-PTT, els Serveis Socials municipals i la Taula de Serveis de Joves de la Mina.

Contacte: educacio@sant-adria.net

Més informació de l'experiència


Download fitxa

 

L’Espai de Reforç és un servei de l'Escola d'Oportunitats de Sant Adrià de Besòs dirigit als joves de més de setze anys que tenen dificultats per accedir al sistema educatiu postobligatori (PFI i CFGM, entre d’altres) i mantenir-s'hi. Aquestes dificultats poden ser acadèmiques o de motivació.

És un recurs perquè els alumnes no abandonin el sistema educatiu gràcies a l’oferta no tan sols d’un reforç acadèmic, sinó també a la resolució de dubtes d’orientació acadèmica i professional i a l’obertura de les portes d’altres recursos o opcions.

Objectius

Els objectius de l’espai són donar suport a l'adquisició de coneixements competencials i d'estudi assistit per als joves de cicles formatius, PFI o altres accions formatives postobligatòries; orientar i acompanyar les decisions dels joves de l'Escola d'Oportunitats i treball coordinat amb l'equip educatiu; oferir una proposta educativa basada en la igualtat d’oportunitats en l’accés, el procés i els resultats, i que es dirigeixi a joves que estan vinculats de manera feble al sistema educatiu d’educació postobligatòria; promoure l’adquisició d’habilitats competencials que asseguri trajectòries educatives llargues i al llarg de tota la vida; consolidar la xarxa d’acció socioeducativa que acompanya els joves que tenen trajectòries educatives vulnerables; acompanyar en les transicions educatives; evitar l’abandonament educatiu dels joves que han optat per la continuïtat formativa després de l’etapa obligatòria, i preparar proves d’accés.

Persones destinatàries

Els destinataris són joves més grans de setze anys que continuen estudiant després de l'ESO, els derivats d'altres serveis que han decidit estudiar però que tenen dificultat per adaptar-se als horaris i volen aprofitar per posar a punt els seus coneixements acadèmics i els que estan cursant ESO però creuen que no es graduaran, als quals se'ls ofereix la possibilitat de preparar les proves d'accés.

Metodologia

L’alumnat lidera el seu procés d'aprenentatge a partir de les seves inquietuds i demandes. Se li proporcionen materials (digitals i analògics), així com recursos de la comunitat que li siguin útils, i es treballa perquè siguin responsables dels seus processos. Alhora, se’ls deriva cap a recursos que poden ser més adequats per al moment en què es troba el seu procés educatiu.

El treball es fa amb altres referents socials i educatius per seguir de manera conjunta la trajectòria acadèmica de manera més coordinada, així com el procés de motivació i orientació.

Fases

La primera fase és de disseny i difusió del projecte, la segona d’execució i difusió i la tercera d’avaluació.

Recursos humans

Les responsables del projecte és una tècnica d'educació de l'Ajuntament de Sant Adrià de Besòs. Hi participen un educador amb dedicació de vint hores setmanals, una coordinadora de l'Escola d'Oportunitats amb una dedicació de cinc hores mensuals i un orientador del Servei Municipal d'Orientació i Acompanyament amb una dedicació de deu hores setmanals.

Recursos materials i espais

Tres ordinadors portàtils i material d'oficina.

Cost i fonts de finançament

Cost: 9.000 euros.

Els fons els aporten l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs i la Diputació de Barcelona.

Punts forts

L’Espai de Reforç és un espai dinàmic, on es creen unes complicitats que van més enllà de l’aula, perquè es formen grups interactius per arribar a trobar solucions entre els joves. Hi ha una motivació personal, perquè els alumnes hi accedeixen de manera voluntària, fet que ajuda a aconseguir una motivació alta. La coordinació entre el tutor i l’Espai de Reforç fa que la feina feta pel jove repercuteixi positivament a l’institut.

Punts de millora

Caldria millorar la difusió per poder arribar a més joves i obrir l’espai a altres possibles usuaris de les escoles d’adults i de batxillerat.