Projectes finançats amb les subvencions per a entitats ambientals 2023-2024
A continuació podeu consultar els resultats de la justificació de la convocatòria de subvencions a entitats ambientals sense ànim de lucre pel període 2023-2024. Vint-i-dues entitats han rebut el suport de la Diputació de Barcelona per valor acumulat de cent cinquanta mil euros.
Descripció i resultats del projecte
El projecte “L’Hortescola” neix de la necessitat i la demanda d’oferir educació agroecològica (formacions pràctiques i de sensibilització en infraestructures adients al camp de cultiu) a la població de Sant Boi del Llobregat i municipis veïns, per mostrar que aquesta és un factor clau en la transició ecològica i la transformació del sistema alimentari. Algunes de les activitats realitzades més destacades han estat les següents:
S'han realitzat 16 formacions de l'activitat "La Carxofa: La Reina del Parc Agrari" a 385 alumnes i 36 adults de 5 escoles de Sant Boi.
S'han realitzat 8 Tallers familiars d’agroecologia a 374 persones sobre residus, creació comunitària d’un mandala de llavors per parlar del canvi climàtic, construïm refugis per abelles silvestres amb material reciclat, entre d'altres. I 137 persones han participat as 5 Tallers d’Hort Urbà i 2 de compostatge.
S'ha realitzat una formació en agricultura ecològica per a adults Visites a l’hortescola!, també 10 alumnes del PFI s'han format Agroecologia i en gestió de tasques agrícoles; i 200 alumnes de primària han estat beneficiaris de les formacions sobre producte fresc i agricultura ecològica.
S'ha desenvolupat un projecte d'aprenentatge servei amb visites de 850 alumnes de primària i secundària que van desenvolupar activitats de camp en col·laboració amb DESOS Acció Solidària dins dels projectes “Cultivem justícia” i “Menjadrets” amb la intenció de poder apropar a l'alumnat a la pagesia mitjançant l'aprenentatge vivencial.
Finalment, la subvenció ha permès la creació de l’espai HORTESCOLA. L'entitat ha creat una aula de camp per poder donar classes d'una forma més còmoda per a les visites, consta de dos espais per seure grups de 25 alumnes, un espai de pícnic per esmorzar, un espai d'aromàtiques, un espai per poder fer pràctiques d'hort educatiu, i hem recuperat un espai per poder estar a cobert de la pluja, la insolació i el vent amb canalització de l'aigua de pluja del sostre.
On s'han dut a terme les activitats del projecte? Parc Agrari del Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Barcelona.
Quins han estat els destinataris del projecte? Alumnes i professorat de primària i de secundària. Adults/es de diferents orígens culturals i socials, persones migrades, gent gran, voluntariat europeu, persones en situació d’atur de llarga durada, persones amb baixos recursos econòmics i /o risc d’exclusió social.
Quines organitzacions i col·lectius hi ha estan implicats? Ajuntament de Sant Boi de Llobregat, Fundació Privada Marianao, Sant Boi en positiu Transvih, Nexes interculturals sccl, Associació Naturalista Xot - Anax, Ca n’Aleix de la Madrona, DESOS Opció Solidària, Escola Can Massallera, Les muses 2014 Associació cultural, Institut Les Salines.
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 33.942,60 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 8.000 €
Dades de contacte
Adreça web: https://centralparc.cat/
Descripció i resultats del projecte
Els incendis s'apaguen a l’hivern! ha estat una campanya de sensibilització dirigida a joves sobre els impactes del canvi climàtic sobre els nostres boscos.
Ha tingut com a objectius sensibilitzar sobre la situació de vulnerabilitat que es troben els boscos a Catalunya a conseqüència dels impactes del canvi climàtic, fer pedagogia activa per fomentar un canvi de paradigma sobre les bases de la gestió forestal sostenible i la prevenció d'incendis per tal de fer front als reptes del canvi climàtic, i promoure un agermanament entre joves d’un municipi afectat per un incendi (Pont de Vilomara) i un municipi amb molt vincle amb una zona boscosa en risc com és Collserola (Sant Cugat del Vallès).
Com a resultats finals del projecte, s’han implicat 4 centres educatius de Sant Cugat del Vallès i s’ha comptat amb la col·laboració de l’escola Pont de Vilomara i Boscat. En total han participat 8 grups i s’han realitzat 27 accions educatives, 8 d’elles visites a Can Monmany amb col·laboració de la pagesia. - S’ha dissenyat i elaborat un material que quedarà disponible per a poder replicar l’activitat en un futur.
L’Ajuntament de Sant Cugat ha inclòs l’activitat «No et cremis, els incendis s’apaguen a l’hivern!» en el catàleg del Pla de Dinamització educativa així que la proposta podrà ser demandada en un futur pels centres escolars del municipi. Es valora molt positivament aquest resultat perquè permet donar continuïtat al projecte. L’activitat en un format reduït ha estat inclosa en l'oferta d’activitats de L’Ortiga a la seva web.
- Activitat prèvia. Guió professorat (pdf)
- Guió professorat (pdf)
Fase de preparació (gener-juliol 2023). Prova pilot amb centres escolars de l’activitat educativa sobre gestió forestal sostenible a Can Monmany (en el marc del projecte Descobrim Collserola i el mosaic agroforestal finançat pel Departament d’Acció climàtica)
Fase d’execució (setembre 2023-juny 2024). En aquesta fase s’han concretat les accions amb cada un dels centres adaptant la proposta a la seva realitat. Amb tots els centres participants s’ha realitzat:
- Suport personalitzat per a cada centre de Sant Cugat per integrar la proposta en el currículum i en projecte pedagògic de centre.
- Traspàs de material pedagògic i assessorament per a muntar una activitat prèvia a l’aula de forma autònoma per a introduir la temàtica.
- Taller en aula dinamitzat per joves de Bocat on s’explica la realitat de l’incendi de Pont de Vilomara i les tasques de regeneració que s’hi estan duent a terme.
- Visita a la finca agrària de Can Monmany a Collserola on els alumnes han pogut conèixer de primera mà: l’estat del bosc, la importància del mosaic agroforestal i la funció de l’agricultura en la gestió del paisatge. En totes les visites s’ha entrevistat un pagès o pagesa de l’equip de producció agrària de L’Ortiga.
L’agermanament previst amb Pont de Vilomara s’ha fet a través de les dinàmiques i els vídeos utilitzats per Boscat.
On s'han dut a terme les activitats del projecte? Sant Cugat del Vallès, Parc Natural de la Serra de Collserola i Pont de Vilomara (Bages).
Quins han estat els destinataris del projecte? Centres educatius i entitats.
Quines organitzacions i col·lectius hi ha estan implicats? Ajuntament de Sant Cugat del Vallès, Consorci del Parc de Collserola, Associació Collserola Pagesa, Boscat (associacions de propietaris forestals), Institut-Escola Pompeu Fabra de Pont de Vilomara.
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 14.150,00 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 8.000 €
Dades de contacte
Adreça web: https://www.lortiga.cat/
Descripció i resultats del projecte
El Projecte Rius neix l'any 1997 amb l'objectiu d’aprofundir en el coneixement, seguiment i millora dels espais fluvials de Catalunya, a través de l’educació i el voluntariat. L’objectiu general del projecte és sensibilitzar i implicar la ciutadania en el coneixement i el seguiment dels ecosistemes fluvials, a través de l'educació i el voluntariat. Com a objectius específics es proposa:
1. Donar a conèixer a la ciutadania el funcionament, valors i problemàtiques dels ecosistemes aquàtics continentals i afavorir la reflexió sobre la necessitat de conservar-los, especialment en el context d’emergència climàtica.
2. Afavorir la participació de la ciutadania en el voluntariat ambiental de seguiment i conservació dels ecosistemes aquàtics continentals.
3. Validar, tractar i posar a lliure disposició informació sistematitzada sobre la qualitat dels hàbitats fluvials.
A punt de començar l’edició de 2024 publiquem l’informe #Riuscat2023, on recollim els resultats de l’edició número 26 de #ProjecteRius. Podeu llegir-ne les principals conclusions al nostre blog https://t.co/TBbGOpf4Pl pic.twitter.com/TANGDQaTfr
— Associació Hàbitats (@assoc_habitats) April 12, 2024
Com a accions concretes, s'han realitzat les següents:
1. Elaboració de continguts per xarxes socials i en línia. S’han elaborat i publicat 6 articles de caràcter divulgatiu al voltant de la conservació dels ecosistemes fluvials com a element clau en el context d’emergència climàtica. Els continguts han tractat aspectes diversos, com la transició energètica, la permacultura, la contaminació, la gestió, i l’estat ecològic d’aquests espais naturals, amb la finalitat de donar a conèixer a la ciutadania com els efectes del canvi climàtic es fan palesos a les riberes i, a la vegada, posar de relleu els valors i funcions d’aquests espais per al manteniment de l’equilibri al planeta. El format utilitzat ha estat el digital, conformat per text i acompanyat d’imatge o vídeo, i els canals de difusió emprats han estat principalment les xarxes socials.
2. Activitats. S’han executat 4 activitats educatives centrades a transmetre com són i com funcionen els ecosistemes fluvials, les seves funcions i valors. Els continguts s’han vehiculat tot desplegant una metodologia científica que, en conjunt, ha permès avaluar l’estat ecològic d’un tram de riu i, a la vegada, reflexionar sobre la importància de conservar aquests ecosistemes. Les activitats s’han celebrat en diferents espais de ribera de la província de Barcelona. Les dates i ubicacions han estat: 1 d’abril de 2023 a Sant Andreu de la Barca, 22 d’abril de 2023 a Vic, 23 de setembre de 2023 a Montmeló i 23 de març de 2024 a Lliçà de Vall. S’han adreçat al públic en general, però especialment a les persones interessades a incorporar-se al voluntariat del projecte.
3. Voluntariat. Seguint la previsió inicial, s’ha convocat als grups de voluntariat a realitzar la inspecció fluvial en tres períodes anuals: primavera de 2023, tardor de 2023 i primavera de 2024. Durant aquests períodes cada grup s’ha desplaçat al tram de riu apadrinat per a fer les anàlisis i reportar-ne els resultats a través del formulari en línia. També s’ha procedit a la incorporació de nous grups, a través del procés d’acollida i formalització del voluntariat (signatura del document de compromís) i lliurament dels materials i recursos per a fer la inspecció.
4. Banc de dades. Aquesta acció ha constat de la recepció i validació dels resultats de les inspeccions, així com la seva publicació i visualització a l’aplicació del projecte. Després de cada campanya d’inspecció, els grups de voluntariat han conclòs la tasca amb el report dels resultats obtinguts a través d’un formulari en línia. Amb el conjunt de dades recollides s’ha elaborat l’informe RiusCat 2023, que fa balanç de la participació durant la present edició del projecte i posarà en relleu l’estat de salut del conjunt de conques de Catalunya.
On s'han dut a terme les activitats del projecte? Diversos ajuntaments de la província de Barcelona.
Quins han estat els destinataris del projecte? Centres educatius i entitats.
Quines organitzacions i col·lectius hi ha estan implicats? A part dels ens locals, més de 120 entitats, centres educatius i empreses col·laboren en el projecte.
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 17.504,99 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 7.500 €
Dades de contacte
Adreça web: https://www.projecterius.cat/
Descripció i resultats del projecte
Amb aquest projecte pretenem conscienciar amb relació a la problemàtica que genera el consum de plàstics d’un sol ús i facilitar una eina que posa de manifest la nostra addicció al plàstic. Aquesta eina té per títol “Sóc addicte al plàstic”, i proporciona alternatives de consum més sostenibles a les habituals amb suport plàstic, i una metodologia per poder introduir canvis en els nostres costums com a consumidors, tot implicant a diferents sectors de la població.
El projecte Garraf lliure de plàstics s’ha desenvolupat des del setembre del 2023 fins al juliol del 2024. Al llarg d’aquests mesos, s’ha tractat de transmetre a la població del Garraf en general i a la comunitat educativa en particular l’impacte que tenen els plàstics sobre el medi marí, la nostra responsabilitat sobre aquesta problemàtica i les bones pràctiques per a la seva correcta utilització i posterior eliminació.
El projecte es va iniciar amb l’elaboració de l’eina de reducció de plàstics que ha estat l’eix vertebrador de la resta d’accions desenvolupades. Aquesta eina consta d’un document en format PDF amb consells de reducció de l’ús dels plàstics estructurats a tall de repte d’una durada de 10 setmanes, relacionant cadascuna d’aquestes setmanes de durada amb un àmbit temàtic: cuina, compra, bany, entre d’altres.
Paral·lelament, s’han organitzat 7 neteges de platja, des de novembre fins a l’abril, a les platges del Garraf: Vilanova i la Geltrú (platja del Far, platja Ribes Roges i platja Llarga), Sitges (platja de l’Estanyol i platja de la Fragata) i Cubelles (platja de Cubelles i platja del Club Marítim). Per realitzar les neteges es comptà amb la col·laboració de la iniciativa europea “Setmana Europea de la Prevenció de Residus” així com d’altres entitats i empreses locals com el Consell Comarcal del Garraf, RocRoi, el Club Marítim de Cubelles, el Servei de Medi Natural i Litoral del Garraf així com els Ajuntaments dels respectius municipis.
Les xerrades de sensibilització als centres educatius s’han desenvolupat a distints centres de la comarca del Garraf: Escola El Margallo i Escola les Tereses – Vilanova i la Geltrú, Institut Pla del Bosc – Canyelles, INS Montgròs i Escola Parellades – Sant Pere de Ribes. Aquestes s’han destinat a alumnes d’últims cicles de primària i secundària, pertanyents als equips de delegats ambientals dels respectius centres.
A banda d’aquests, el projecte s'han realitzat dues xerrades amb distint públic objectiu: una xerrada destinada als comerciants i altra als membres de la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS).
Al llarg de tot el projecte, i com a forma d’ampliar encara més la difusió de l’eina i les neteges, s’ha realitzat una campanya de comunicació a xarxes socials.
S’ha aconseguit arribar a més de 200 alumnes, molts d’aquests representants de l’alumnat del centre, augmentant encara més la difusió d’aquest projecte i dels seus objectius.
Pel que fa a les neteges de platja, les 7 neteges realitzades han aconseguit una assistència total de més de 100 persones, arribant a recollir fins a 80 bosses de residus plàstics i d’altra mena, fins a recórrer més de 4 km de costa.
On s'han dut a terme les activitats del projecte? Comarca del Garraf.
Quins han estat els destinataris del projecte? Escoles i ciutadania en general.
Quines organitzacions i col·lectius hi ha estan implicats? Consell Comarcal del Garraf i Carta Europea de Turisme Sostenible de Parc
del Garraf, Olèrdola i Foix (CETS).
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 13.214,25 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 7.500 €
Dades de contacte
Adreça web: https://associaciocetacea.org/
Descripció i resultats del projecte
El canvi climàtic està contribuint al fet que tinguem més incendis i més virulents. A Catalunya, el 62% del territori són boscos. Actualment, viuen en una situació límit, agreujada pel Canvi Climàtic: Les altes temperatures, la sequera prolongada, la despoblació rural i l'abandonament han fet que molts arbres s'estiguin assecant i malvisquin exposats a incendis, plagues i ventades.
El 17 de juliol de 2022 Pont de Vilomara i Rocafort va patir un gran incendi que va arrasar amb 1.000 ha de bosc a tocar del poble. L’IE Pompeu Fabra està situat a un carrer del bosc cremat i va veure com foc cremava l’espai natural proper i habitual de les seves excursions a la natura. De fet, moltes famílies dels infants i joves del centre són de la urbanització River Parc, la urbanització més afectada per l’incendi, on nombroses cases van acabar cremades.
Un dels reptes del treball de conscienciació envers la urgència de prendre mesures per a lluitar contra el canvi climàtic és veure’n els efectes i magnitud a la qual ens enfrontem. L’incendi de Pont de Vilomara és una oportunitat per prendre consciència i passar a l’acció per adaptar els boscos a la situació climàtica.
El projecte ha promogut el sentiment de pertinença, governança i empoderament dels joves. També ha promogut el coneixement sobre la biomassa com energia renovable provinent dels boscos, que ens permet avançar cap a la transició energètica i deixar de dependre de combustibles fòssils.
El projecte està vinculat territorialment amb un altre projecte de Sant Cugat del Vallès Els incendis s’apaguen a l’hivern! Campanya de sensibilització dirigida a joves sobre els impactes del canvi climàtic sobre els nostres boscos. L’objectiu és el de crear agermanament ambiental, social i emocional d’un territori afectat per incendis, amb un territori en risc de patir-lo. Els boscos en els quals s'ha desenvolupat el projecte pertanyen a membres de
l’Associació de propietaris forestals Valls del Montcau, entitat que forma part de la Federació.
Com a resultats, s'ha portat a l'Institut Escola Pompeu Fabra de Pont de Vilomara a fer la restauració d’una zona incendiada tots els divendres a la tarda. El centre ha apadrinat aquest espai on els joves han pogut implicar-se en la restauració d'aquest. Hi han participat al voltant de 25 joves de 1r, 2n i 3r d’ESO tots els divendres a la tarda. En total han estat 18 activitats. Cal destacar que els joves van fer una entrevista a un propietari forestal. Després es va fer l’edició del vídeo que l’escola està acabant de preparar.
S'ha millorat l'espai perquè sigui visitable: s'han posat cadires de fusta fetes pels alumnes de la formació DUAL de treballadors forestals que imparteix BOSCAT, un menjador d’ocells i s'ha instal·lat un tendal. També es va treure les pedres del camí perquè sigues una mica més transitable.
On s'han dut a terme les activitats del projecte? Pont de Vilomara i Rocafort.
Quins han estat els destinataris del projecte? Alumnes de l'institut i ciutadania en general.
Quines organitzacions i col·lectius hi ha estan implicats? Ajuntament de Pont de Vilomara, Institut Escola Pompeu Fabra, Associació de
propietaris forestals Valls del Montcau.
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 14.133,00 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 7.500 €
Dades de contacte
Adreça web: https://boscat.cat/
Descripció i resultats del projecte
El projecte es basa en l'aplicació de la metodologia d'aprenentatge servei a diversos centres educatius, i busca implicar als participants i a la ciutadania en general en l'acció per a fer front a l'emergència climàtica des dels entorns urbans.
Objectius referits a l’aprenentatge:
- Fomentar el coneixement del canvi climàtic (evidència, causes, conseqüències, entendre estat actual d'emergència)
- Desenvolupar les capacitats d'anàlisi i síntesi (entendre l'efecte global del consum energètic, la importància del verd urbà, el rol dels pol·linitzadors).
- Empoderar-se (desenvolupar capacitat d'autonomia i iniciativa en definir el projecte i el seu abast, gaudir de participar en un projecte col·lectiu).
- Assolir valors, actituds i destreses per a exercir una ciutadania responsable (valors del voluntariat ambiental, comprometre's i participar activament, aprendre a prendre partit pel nostre entorn proper).
Objectius referits al servei:
- Millorar en estalvi i eficiència energètica (impulsar accions concretes als centres educatius).
- Millorar l'adaptació de la ciutat al canvi climàtic (disminuir l'efecte illa de calor tot afavorint la presència de vegetació, afavorir nous habitats per als pol·linitzadors a la ciutat...).
- Difondre l’interès d'actuar davant l'emergència climàtica (donar a conèixer el consum responsable i eficient de l'energia, la importància del verd urbà, dels pol·linitzadors i com ajudar-los.)
- Afavorir la implicació activa de la societat en l'acció climàtica (Implicar més persones al projecte, especialment infants i joves, així com centres d’ensenyament i moviments juvenils).
Com a resultats del projecte, s'ha pogut actualitzar i ampliar l'oferta educativa del projecte ApS Aliats per l’emergència climàtica incorporant-hi el tema de l'estalvi i l'eficiència energètica. La proposta consta de:
- Una guia didàctica, que incorporar els annexos necessaris per a ser realitzada,
- Un seguit de presentacions preparades per a exposar a l’aula,
- Inclou recursos didàctics com un joc sobre l’energia, un joc sobre vegetació i una guia de pol·linitzadors urbans.
L'activitat elaborada i tots els materials educatius necessaris per a desenvolupar-la es troba a disposició dels centres educatius interessats a l'enllaç:
https://adenc.cat/educacio-ambiental/
ApS Aliats per l’emergència climàtica s’ha realitzat a tres centres educatius. Cada centre va triar un àmbit de treball diferent.
IES Ègara - Millorem l’estalvi i eficiència energètica: fem una ecoauditoria a l’institut! Amb la idea d’analitzar i fer propostes de millores d’eficiència energètica al centre educatiu es van fer diverses sessions.
INS Escola Pia - Disminuïm l’efecte d’illa de calor a les ciutats. Per entendre els conceptes d’illa de calor i illa verda es va fer una sessió teòrica, amb entre d’altres, una dinàmica per reflexionar sobre la importància del verd a la ciutat i amb un joc per escollir quines plantes autòctones seria òptim plantar en una illa verda a l'escola.
Escola Torreguitart - Potenciem els pol·linitzadors. L'escola va tenir interès des d'un inici en potenciar la presència de vegetació autòctona al
pati, com a projecte de centre i amb interès a fer participar les famílies. Ara bé, el context de sequera va retardar la intervenció i finalment no es va poder concretar l'actuació amb famílies.
Per reforçar la difusió a la ciutadania en general s’han dut a terme dues xerrades informatives, una a Sabadell i l’altra a Terrassa, coorganitzades amb entitats del municipi. En les dues sessions es va reflexionar sobre la importància de fer un pas més per avançar cap a una transició energètica justa, cap a un canvi de model energètic que, més enllà de ser renovable, sigui participatiu, democràtic i transparent.
On s'han dut a terme les activitats del projecte? Terrassa i Sabadell
Quins han estat els destinataris del projecte? Centres educatius i entitats.
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 13.532,09 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 7.500 €
Dades de contacte
Adreça web: http://adenc.cat/
Descripció i resultats del projecte
L’Associació Social Andròmines va néixer fa 30 anys a Montcada, on porta duent a terme gran part de la seva activitat. Actualment, volem impulsar un projecte d’educació i sensibilització sobre la prevenció de residus i, especialment sobre els residus plàstics i envasos d’un sol ús al municipi de Montcada, amb l’objectiu d’avançar cap a una societat residu 0.
Accions enfocades en la prevenció de residus:
- Prevenció dels residus plàstics d’un sòl ús: Es prioritza la sensibilització en la prevenció de residus plàstics i els efectes que té en els ecosistemes (sobretot en el nostre territori).
- Altres fraccions: promoure la roba de segona mà i desvincular-nos de la moda que ens fa canviar la nostra roba cada temporada. Pel que fa la fracció d’aparells elèctrics i electrònics, conscienciar a la ciutadania per allargar el màxim possible aquest tipus de productes i evitar que aquests arribin a abocadors il·legals.
Accions enfocades en la reutilització:
Conjuntament amb l’Ajuntament de Montcada i Reixac s'han impulsat activitats de sensibilització de prevenció de residus i, específicament de residus plàstics, on s'enfoca l’activitat en els diferents tipus de plàstics d'un sòl ús que hi ha i quins d’aquests són més difícils de reciclar, explicant les conseqüències negatives que suposa aquesta fracció de residus en els ecosistemes.
A més a més, s'ha fomentat la prevenció i reutilització de residus d’altres fraccions amb l’ECO-TRUCK de l’Ajuntament de Montcada i Reixac on, entre d’altres, es fomenten iniciatives comunitàries per la reutilització i intercanvi d’objectes per fomentar la reducció de la generació de residus i allargar la vida útil dels productes.
Com a resultats del projecte, en total s’han dut a terme 42 activitats. Les activitats han tingut un impacte molt positiu al municipi de Montcada i Reixac, ja que les accions de sensibilització han arribat a un públic divers, de més de 900 persones. S’han realitzat 7 tallers de sensibilització ambiental, així com 8 tallers de reparació acompanyats de l’Ecotruck.
Les activitats estaven enfocades a 3 públics objectiu: públic escolar, juvenil i ciutadania general. Per tal de poder interpel·lar els 3 grups, les ubicacions de les activitats es van repartir equitativament per als diferents barris del municipi de Montcada i Reixac. A més, es va col·laborar amb 1 centre d’educació primària, 2 d’educació secundària, 1 mercat municipal, 1 mercat ambulant i 1 associació de veïns.
Gràcies al disseny de les diferents activitats i la presència pràcticament ubiqua en el municipi, la participació total en les activitats ha sigut de més de 900 persones.
On s'han dut a terme les activitats del projecte? Montcada i Reixac.
Quins han estat els destinataris del projecte? Ciutadania en general.
Quines organitzacions i col·lectius hi ha estan implicats? Ajuntament de Montcada i Reixac.
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 10.600,23 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 7.500 €
Dades de contacte
Adreça web: https://andromines.net/
Descripció i resultats del projecte
L’Ajuntament de Vilafranca del Penedès des de fa més de 10 anys està potenciant la reflexió i la construcció d’alternatives en el marc de l’alimentació sostenible a través de diversos programes municipals. En aquest marc, el projecte D’on ve el què mengem? El cost ecosocial de l’alimentació contribueix a l’àmbit temàtic de l’acció climàtica de la present convocatòria per tal d’engegar noves activitats educatives i de sensibilització sobre el cost ecològic i social que té l’actual sistema alimentari agroindustrial i plantejar alternatives que siguin més respectuoses amb el medi ambient i les persones.
En concret, el projecte se centra en la participació de joves en accions específiques a través d’un cicle d’activitats a l’espai jove La Nau “Acció per la lluita contra el canvi climàtic” i la realització d’un ApS amb joves de secundària del municipi.
A més, el projecte també planteja una reflexió sobre el cost energètic de l’actual sistema alimentari posant èmfasi en la dependència energètica basada en combustibles fòssils en la producció, distribució i consum d’aliments, conèixer alternatives d’alimentació amb menys impacte al medi ambient i a les persones (agricultura ecològica, horts d’autoconsum, mercats de pagès, mercat municipal, grups de consum, reaprofitament alimentari, aliments de proximitat i temporada etc.) per tal de modificar els nostres hàbits de consum.
Si ets de la comunitat educativa i estas interessat en les oportunitats pedagògiques que ofereixen els horts escolars, vine a la xerrada del dia 10.04 a les 18.00 al CRP Alt Penedès.
— L'Aresta Cooperativa (@arestacoop) April 4, 2024
Incripcions: https://t.co/LgHQ3rSCTs#ArestaEducació #educacióambiental pic.twitter.com/Coki0nnDCi
Com a resultats del projecte, s'han realitzat les següents activitats:
- Disseny i dinamització de 3 ApS “D’on ve el que mengem? El cost ecosocial de l’alimentació” enfocats a conèixer el cost ecosocial dels sistemes alimentaris i reflexionar sobre alternatives més sostenibles pel medi ambient i les persones. S’han dinamitzat durant els mesos d’octubre de 2023 fins al juny de 2024 a l’alumnat de 3r d’ESO de l'Escola Sant Josep - Fundació Escolar Sant Josep, l'Institut Alt Penedès i l'Institut Eugeni d’Ors. Cada APS ha constat de 3 sessions teòriques i 2 de servei. Els serveis realitzats han estat la plantació i cultiu d'hortalisses als horts de Cal Gallina, espigolar fruites i hortalisses i donar-les a al projecte del Rebost Solidari de l’Associació Ressò; Creació i dinamització d'activitats de divulgació sobre l'agroecologia, i plantació d'hortalisses als horts de Cal Gallina; i Elaboració d'un receptari amb receptes d'aprofitament i conservació d'aliments.
Han participat un total de 132 alumnes: 32 alumnes de l'Escola Sant Josep, 15 alumnes de l'Institut Alt Penedès i 85 alumnes de l'Institut Eugeni d'Ors. Aquesta implicació demostra una bona acollida per part dels centres educatius i ha permès que els estudiants tinguin un contacte directe amb els valors i les pràctiques del projecte.
L'Institut Alt Penedès i l'Institut Eugeni d'Ors han mostrat un gran interès en la continuïtat del projecte i ja han expressat la voluntat de repetir-lo en el futur. Aquest fet demostra l'impacte positiu i la rellevància que el projecte ha tingut en l'àmbit educatiu, convertint-se en una eina de sensibilització i aprenentatge en matèria d'alimentació i sostenibilitat.
A més, el projecte ha estat guardonat amb el Premi Escola, Agricultura i Alimentació Ecològica, un reconeixement que avala la qualitat i l'impacte del treball en la promoció d'una alimentació més respectuosa amb el medi ambient i la salut de les persones.
- Disseny, programació i execució d’un cicle d’activitats per a joves de Vilafranca: “Acció per la lluita contra la crisi climàtica” al Centre Jove La Nau que ha consistit en les següents activitats: “Guerrilla verda: fem bombes de llavors (01/12/2023)”;Videofòrum: Alter Natives. construint futurs possibles i debat amb un dels directors del documental (15/12/2023)” i el taller “d’on ve el què mengem? fem un hort (22/12/2023)”.
- Disseny i realització d’una xerrada sobre el paper dels horts escolars com espais educatius per al professorat i educadors que es va fer al Centre de Recursos Pedagògics de l’Alt Penedès el 10 d’abril.
- Disseny i dinamització de dos tallers participatius sobre alimentació sostenible per prendre consciència de l’origen dels aliments i el seu impacte en el planeta adreçats a públic general i familiar. Dues activitats relacionades amb la producció d’aliments i les estratègies que usen les plantes per adaptar-se a les condicions climàtiques: “Multiplicant les plantes” i “Crea el teu jardinet de crasses”.
- Disseny i execució de dos cursos teoricopràctic d’horticultura ecològica a públic especialitzat. El primer curs va constar de 3 sessions realitzades del 19/04/2023 al 10/05/2023 a l’Edifici de l’Enològica (Vilafranca del Penedès) i es va enfocar en tècniques i coneixements de l’horticultura ecològica. El curs de la primavera de 2024, es va modificar el contingut a les condicions climàtiques i contextuals del moment que era la sequera i les restriccions de rec i ús d’aigua al municipi, que vam detectar que generaven gran inquietud. Per això es va optar per a fer un curs teoricopràctic a l’Edifici de l’Enològica (Vilafranca del Penedès) anomenat “Horticultura en temps de sequera” dirigit a hortolans/es de la zona que va constar de 3 sessions de 2 hores que van ser les següents: “Adaptació del cultiu a la sequera (03/04/2024”, “Tècniques per a reduir el consum d'aigua (17/014/2024)” i “Cultius resilients a la sequera (24/04/2024).
El projecte ha tingut un impacte destacable, especialment en termes de participació activa d'alumnes i assistència a les diverses activitats.
On s'han dut a terme les activitats del projecte? Vilafranca del Penedès.
Quins han estat els destinataris del projecte? Centres educatius i entitats.
Quines organitzacions i col·lectius hi ha estan implicats? Regidories de Medi Ambient, de Consum i de Joventut de l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès, Serveis Educatius de l’Alt Penedès-Centre de Recursos Pedagògics de l’Alt Penedès, ADF La Carrerada, l’Agrupació Ciutadana de Vigilància d’Incendis Forestals del Penedès i 4 centres educatius (Institut Vilafranca-2, Institut Milà i Fontanals, Institut Eugeni d’Ors i Escola Sant Josep).
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 7.975,12 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 5.500 €
Dades de contacte
Adreça web: https://aresta.coop/
Descripció i resultats del projecte
El projecte pretén incrementar la consciència ambiental i el lligam i respecte per l’entorn de la ciutadania propera a diversos ecosistemes aquàtics de l’Anella Verda de Manresa i el Pla de Bages. Aquests són la riera de Rajadell a Can Poc Oli (prop de la desembocadura) i la mateixa al poble de Rajadell, riu Cardener a Manresa, punts d’aigua del Parc de Can Font, llac del Parc l’Agulla, regadiu del Poal de Manresa, torrents Fondo i de la Sala, aiguamoll de les Torres, i zona humida de la Corbatera.
Els objectius que persegueix el projecte són dos:
- Fomentar l'educació i divulgació ambiental a la ciutadania en general, i en concret, dels usuaris propers als ambients treballats, per tal que en reconeguin el valor i que en facin un ús respectuós i mediambientalment conscient.
- Implicar les entitats de l’entorn proper en la divulgació de la importància d’aquests punts d’aigua.
S'han realitzat les accions següents:
Inspeccions de l’estat ecològic de la riera de Rajadell I, II i III. Durant l’any 2023 i principis del 2024, s’han realitzat tres activitats relacionades amb l'estat ecològic de la riera de Rajadell, centrades en dos trams específics: Can Poc Oli i el tram alt de la riera. Aquestes activitats, que han involucrat escolars i veïns, han contribuït tant al seguiment científic del projecte de renaturalització de Can Poc Oli com a la divulgació de la biodiversitat local.
Les espècies invasores en ecosistemes aquàtics I i II. 13 participants van col·laborar amb ADEFFA i la Fundació Aigües de Manresa – Junta de la Séquia (FAM-JS) en la retirada d’espècies invasores del canal de Can Font, precedida per una xerrada introductòria sobre els efectes d’aquestes espècies. Es va fer un cens dels exemplars retirats, i l'activitat va ser molt ben valorada pels assistents. La segona activitat es va dur a terme al Parc de l’Agulla, amb l’Escape Park: L’extinció dels animals, adreçat al públic familiar. Aquesta activitat, organitzada per la FAM-JS i basada en l'estil Escape Room, es va centrar en les espècies invasores i protegides dels rius, rieres, embassaments i altres masses d'aigua de la Catalunya Central. Amb un format lúdic i educatiu, s’ha integrat al catàleg educatiu de la Fundació, i ha rebut una molt bona acollida per part de les escoles i del públic familiar.
Qui viu al Parc Can Font I i II. Matinal de renaturalització i millora del Parc de Can Font, amb la participació de 18 persones, en col·laboració amb l’Ajuntament de Manresa, la Creu Roja i l'Associació de Veïns de la Carretera de Santpedor. Una segona activitat va ser realitzar un esmorzar científic sobre ratpenats, amb la participació de 31 persones, organitzat amb la col·laboració del biòleg Marc Illa.
Qui viu als Aiguamolls de la Corbatera I i II. Durant els anys 2023 i 2024, s’han dut a terme dues activitats divulgatives als Aiguamolls de la Corbatera en col·laboració amb l'Ajuntament de Sallent, seguint el pla establert a la sol·licitud.
Tallers a la Festa del Riu I i II. El 2023 FAM-JS va participar en la Festa del Riu amb un joc sobre espècies invasores en ecosistemes aquàtics i un taller sobre la petjada hídrica. 120 persones van participar en aquestes activitats, que van sensibilitzar sobre la protecció dels ecosistemes fluvials i la conservació de l'aigua. A l'edició del 2024, es van organitzar dues noves activitats amb la participació de 60 persones.
Tarda de Jocs de Taula sobre l’Aigua i la Natura. 36 persones van participar en una divertida i educativa tarda de jocs de taula sobre l'aigua i la natura, en col·laboració amb l'Associació CAE formació i serveis socioculturals.
La vida al voltant dels torrents del Pla de Bages I i II. Durant el 2024, es van dur a terme dues caminades divulgatives per explorar la biodiversitat dels torrents del Pla de Bages, en col·laboració amb l'entitat ecologista Meandre. Aquestes activitats van posar en valor l’ecologia, el patrimoni i la importància social d’aquests espais naturals, oferint als participants l’oportunitat d’interactuar directament amb la fauna i flora locals.
La Nit dels Amfibis. 28 persones van participar en un cens d'amfibis organitzat a Manresa, en col·laboració amb la Societat Catalana d'Herpetologia (SCH) i l'Ajuntament de Manresa. Durant la sessió nocturna, els participants van identificar i comptar diverses espècies d'amfibis
Seguiment de la flora al voltant de la riera de Rajadell. 51 persones van participar en una nova activitat de seguiment de la flora al voltant de la riera de Rajadell, organitzada en col·laboració amb l'Ajuntament de Manresa i l'Escola FEDAC. Aquesta activitat tenia com a objectiu identificar les diferents espècies vegetals que es troben a l'entorn de la riera, així com entendre la seva funció dins de l'ecosistema. La jornada va ser molt ben acollida per tots els participants, que van mostrar molt d'interès per aprendre sobre les plantes locals i la seva importància per al medi ambient.
En resum, durant l'edició 2023-2024 del projecte "Els habitants de l'aigua", s'han realitzat 16 activitats amb la participació de 469 persones en total. Aquestes accions han servit per sensibilitzar sobre la importància de preservar els ecosistemes aquàtics continentals i les seves interaccions amb l'entorn terrestre, a través de l'educació ambiental, la ciència ciutadana i la participació activa en accions pràctiques de conservació.
Entre altres resultats, cal mencionar la recollida de dades científiques sobre la qualitat de l'aigua a la riera de Rajadell, l'anellament de prop d’un centenar d’ocells de 14 espècies diferents als aiguamolls de la Corbatera i la retirada de diverses galledes de crancs americans i altres espècies invasores al canal de Can Font. A més, s'han penjat 5 caixes niu per a ratpenats al bosc de Can Font i s'han realitzat tallers, caminades i activitats lúdiques, com el joc educatiu "Escape Park: L’extinció dels animals", que s'ha consolidat com un recurs educatiu recurrent, ja utilitzat en diverses ocasions.
On s'han dut a terme les activitats del projecte? Manresa, Rajadell, Sallent i Sant Joan de Vilatorrada
Quins han estat els destinataris del projecte? Centres educatius i entitats.
Quines organitzacions i col·lectius hi ha estan implicats? Ajuntament de Manresa, Ajuntament de Rajadell i Ajuntament de Sallent, ADEFFA, Societat Catalana d’Herpetologia (SCH), CAE, Meandre, Creu Roja.
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 12.953,89 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 7.499,65 €
Dades de contacte
Adreça web: https://www.parcdelasequia.cat/
Descripció i resultats del projecte
El centre ecològic cultural és un espai ciutadà de co-creació i experimentació artística sostenible. Aquest projecte neix de la regeneració d’un solar municipal en desús per part de la comunitat i dels actors locals dels barris Las Planes i Sant Josep a l’Hospitalet de Llobregat. A finals de 2020 vam iniciar la construcció de l’edifici del centre ecològic cultural. Aquest espai es dissenya amb veïnat i xarxa d’actors locals i s’edifica mitjançant autoconstrucció amb voluntariat i agents locals. L’any 2022 es realitza una ampliació per construir el laboratori / aula verda i un bany sec ecològic així com una zona de compostatge. El centre se situa en una parcel·la de 2000 m² i articula el seu projecte ambiental i d’acció climàtica al voltant de tres espais; Laboratori ambiental, aula verda, horts socials.Es vinculen principalment als àmbits temàtics d’acció climàtica i de reducció de plàstics d’un sol ús. Com a únic projecte local a tota la ciutat de L’Hospitalet de Llobregat al voltant del reciclatge, l’acció climàtica i l’educació ambiental són referents al territori i articulem a una xarxa d’agents que van des d'Esplais, Centres educatius, Centres de Salut Mental, Clubs Socials...
El projecte subvencionat té per objectius:
- Millorar l’educació ambiental i la capacitat d’impacte de la ciutadania sobre el seu propi entorn, d’una manera consciente, responsable i sostinguda en el temps.
- Foment d’institucions poroses desenvolupant una xarxa de participació social activa i horitzontal amb la persona no només com a destinatària sinó com a generadora de coneixement.
- Ciutats i societats més sostenibles conscients i co-responsables del nostre impacte social, ambiental i econòmic als entorns que habitem.
Com a activitats incloses en el suport de la Diputació de Barcelona al projecte s'inclouen:
1) Laboratori ciutadà FLORIDALAB. Iniciat l’any 2021, aquest espai de co-creació impulsa projectes de ciència ciutadana a través de la fabricació digital i noves tecnologies aplicades al medi ambient. Durant els dos primers anys de funcionament aquest espai ha format i s’ha nodrit de persones voluntàries de la ciutat a les quals hem format i connectat amb creadors i professionals del sector art / noves tecnologies / medi ambient.
Inclou formació a professorat i tècnics en projectes de fabricació digital; i, especialment, diversos projectes d’aprenentatge i servei ambiental: durant l'any 2023 Anàlisi de la qualitat de l’aire i dels espais públics del voltant del centre (Escola Pau Sans), Construcció d’un banc de mosaic utilitzant ecobrick i trencadís (Escola Joaquim Ruyra), Estudi de la biodiversitat al parc de Matacavalls (Escola Pau Casals), Construcció d’un hort urbà al centre (Ins Rubió i Ors), i el 2024, Construcció d’un mural escultoric amb residus plàstics (Escola Pau Casals), Construcció d’un jardí vertical al centre (Ins Rubió i Ors), Disseny d’un sistema de recollida d’aigua de pluja i compostatge al centre Escola Joaquim Ruyra), Educació ambiental a través de les noves tecnologies: Temperatura de les ciutats i c02.
2) Espai de creació sostenible. Anualment passen pel projecte artistes en residencies d’art i desenvolupament sostenible els quals prioritzem l’ús de materials reciclats pel desenvolupament del seu projecte. Els artistes acollits a aquest programa els anys 2023 i 2024 son: Nevenka Pavic (Construcció d'un banc mosaic amb adob i ecobrick), DebuenaPlanta (Mapatge de la flora local i proposta de jardí de plantes refugiades), Andrea Leria (Projecte de connexió amb el riu Llobregat i exposició final) Rocio Ledesma (Mural ecofeminisme), Aitanna Pascual (Mural escultoric amb residus plàstics), Cinthia Pomponio (Creació artesanal de panots amb adob), Karen Vila (Projecte Poemes florits, sobre l'entorn urbà i natural), FemKolektiva (Rutes ecofeministes).
3) Programa d’educació ambiental. El programa efectua setmanalment dos matins (dijous i divendres) d’activitats de 9 a 14h
dins el calendari escolar. Setmanalment, entre 30 i 50 participants passen pel projecte. Els participants provenen d'associacions locals, centres educatius del barri, persones voluntàries i d’entitats i centres de salut mental del districte. Durant el 2023-24 el programa creix moltíssim amb la construcció d’Horts al voltant del centre ecològic cultural. Amb una superfície de 1000 m² i 600 m² útils de cultiu, aquests horts esdevenen una nova Aula verda i espai d’experimentació pel projecte.
On s'han dut a terme les activitats del projecte? Hospitalet de Llobregat
Quins han estat els destinataris del projecte? Veïns i veïnes, centres educatius, entitats.
Quines organitzacions i col·lectius hi ha estan implicats? Ajuntament de L'Hospitalet de Llobregat, Associació Japi, Esplai la florida, Casal de joves sidecar, Fundació Salut i comunitat, INS Llobregat, Escola Pau Sans, Escola Pau Casals, INS Pere Lliscart, Fundació Orienta, Benito Menni, Escola Joaquim Ruyra, Escola Pau Casals, INS Rubió i Ors i Esplai Xixell.
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 50.000,00 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 7.500 €
Dades de contacte
Adreça web: https://www.contornourbano.com/
Descripció i resultats del projecte
El projecte consisteix en la creació d’un grup de treball de docents d’educació secundària per a crear activitats i projectes d’acció climàtica als centres educatius, seguint els principis de l’educació ecosocial: una educació orientada a la resolució dels problemes socials, econòmics i ecològics; enfocada en el benestar de qui habitem el planeta conscients dels límits i les interdependències que ens permeten viure; una educació que permet vincular-se al territori proper i a la comunitat, que desenmascara l’actual model de desenvolupament i dona pas a imaginar, construir i experimentar alternatives.
L'objectiu general és afavorir que l’alumnat de secundària es converteixi en agents de transformació ecosocial per la lluita contra el canvi climàtic. I com a objectius específics es proposava:
- Sensibilitzar i formar als docents en la transversalitat i complexitat del canvi climàtic des d’una perspectiva ecosocial.
- Crear i oferir recursos didàctics a les comunitats educatives en el camí pel canvi ecosocial, i la consecució dels ODS i l’Agenda 2030.
- Potenciar la mobilització, la corresponsabilitat i l’acció dels joves en la lluita contra el canvi climàtic.
Els resultats han estat els següents:
A partir d'un treball previ de planificació i coordinació amb l'Ajuntament de Terrassa, i un cop identificats diversos equips docents de centres educatius, s’han fet 7 sessions de formació repartides al llarg del segon i tercer trimestre del curs escolar 23-24 amb una durada de 2 hores i mitja. S’han utilitzat dinàmiques replicables a les aules per tal de fer les sessions vivencials i que aportin recursos pràctics als docents. Es fan càpsules formatives sobre els principals aprenentatges de l’educació ecosocial, com programar des d’aquesta perspectiva, els ODS, participació i implicació dels joves en els projectes així com generar espais de treball, intercanvi i cocreació dels projectes i accions que duen a terme amb l’alumnat. A proposta de l’equip de MEL i per decisió dels docents, cada sessió s’ha fet en un institut diferent, de manera que ha permès que puguem conèixer diferents projectes i veure’ls insitu (com per exemple horts, una cantina gestionada per alumnat, murals i pòsters i graelles d’organització dels espais).
Posteriorment, s'ha fet un acompanyament a cada centre i docent. Tant per fer seguiment del desenvolupament dels projecte al centre com per donar suport en tot allò que ha sigut necessari segons el centre i el projecte.
S'ha organitzat una trobada de centres entre alumnes el per tal de compartir l’experiència dels projectes realitzats, fer difusió i posar en valor les accions dutes a terme. S’ha fet al Centre Cívic President Macià (espai municipal) amb la participació d’un grup de cada centre, un total de 113 alumnes i 14 docents.
A la fase final, s'ha fet una avaluació amb els docents.
On s'han dut a terme les activitats del projecte? Terrassa
Quins han estat els destinataris del projecte? Centres educatius i entitats.
Quines organitzacions i col·lectius hi ha estan implicats? Servei de Medi Ambient i Sostenibilitat, Servei de Solidaritat i Cooperació internacional de l’Ajuntament de Terrassa i el Centre de Recursos Pedagògics. També Serveis de Consum, Polítiques de gènere i Emprenedoria i Economia Social.
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 9.495,64 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 7.100 €
Dades de contacte
Adreça web: https://meleducacioambiental.cat/
Descripció i resultats del projecte
La Comunalitat Urbana de Manresa, projecte del qual L’Era forma part, va crear la Xarxa d’horts socials i comunitaris de Manresa (d’ara en endavant, Xarxa) conjuntament amb els vuit horts que la integren.
A través d’aquestes de les formacions des del tros, s'ha volgut treballar en diversos objectius:
- Adaptar els horts de Manresa al canvi climàtic.
- Millorar la sostenibilitat dels horts de Manresa.
- Augmentar l’ocupació del regadiu de Manresa.
- Donar continuació a la dinamització de la Xarxa.
En aquest programa de Formacions des del tros s’han realitzat 18 jornades de formació i divulgació agroambiental vinculades a la Xarxa d’horts socials i comunitaris. En les jornades s’ha entregat a cada participant un sobre de llavors de varietats locals hortícoles del banc de llavors de l’entitat, Esporus, així com un tríptic de L’Era i un de la Xarxa d’Horts Socials i Comunitaris.
En total han participat 240 persones en les 18 activitats realitzades, donant així una mitjana de 13-14 persones per activitat.
Per tant, s’han entregat 240 sobres de varietats locals hortícoles, que s'espera que permetin als participants experimentar i valorar els resultats d’aquestes varietats envers les comercials.
Envers els objectius establerts inicialment, s’ha capacitat i assessorat a les participants de totes les activitats, posant especial èmfasi en la situació d’emergència actual i l’impacte que podem tenir. Han augmentat el nombre d’horts participants de la Xarxa de 8 a 9, amb la incorporació dels horts municipals del Xup, s’ha augmentat el nombre de persones participants dels horts gràcies a fer les activitats en aquests espais i obrir-los a la població, algunes d’aquestes persones eren joves i, en perspectiva, millorar els coneixements hortícoles i ambientals de les integrants dels horts i la població general.
On s'han dut a terme les activitats del projecte? Manresa
Quins han estat els destinataris del projecte? Ciutadania i entitats.
Quines organitzacions i col·lectius hi ha estan implicats? Ajuntament de Manresa, Consell Comarcal del Bages, L’Arada Cooperativa, Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central, Comunalitat Urbana de Manresa, Matricària, Terra Viva.
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 5.440,00 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 4.000 €
Dades de contacte
Adreça web: https://associaciolera.org/
Descripció i resultats del projecte
El projecte tenia com a objectiu general promoure el coneixement i la conservació dels ecosistemes relacionats amb els medis aquàtics. Concretament, se centra en la Riera de Volpelleres, que transita per una zona boscosa molt afectada per les activitats d’oci i esbarjo i per la pressió urbanística. Es tracta d’un medi fràgil i que requereix atenció i cura per part de totes les persones implicades.
Objectius específics que es volen aconseguir:
- Conscienciar i sensibilitzar a la població del municipi de Sant Cugat, com a mínim, sobre el valor ecològic de la riera i el bosc de ribera.
- Educar a l’alumnat de l’escola Pins del Vallès sobre la importància del paper dels hàbitats aquàtics continentals a la natura.
- Promoure la participació activa de l’alumnat, professorat, famílies, grups de persones vulnerables i persones voluntàries en la lluita contra el canvi climàtic a través d’accions concretes com la conservació de la riera.
- Ajudar a conservar i protegir la biodiversitat del bosc de ribera de l’àrea de Volpelleres.
- Promoure l'augment de la biodiversitat a dins de l'escola per tal que sigui un espai de refugi de biodiversitat.
A partir d'aquests objectius, s'han executat diverses accions amb els resultats següents:
Neteges del bosc. El Bosc de Volpelleres conté molta brossa acumulada al llarg del anys i decades. A més, després de fortes pluges, la riera arrossega moltes deixalles. Vam plantejar que aquest tipus d’accions eren fonamentals per la cura bàsica de la riera. Es van pensar diferents maneres de dur-les a terme amb batudes setmanals de tots els grups classe participants, i batudes específiques.
Creació de la bassa. Aquesta ha sigut una de les activitats principals del curs 2023-2024 a l’escola Pins del Vallès. Ha sigut una tasca llarga, que ha durat diversos mesos, i on han participat molta gent. La bassa dels Pins és actualment el punt d’aigua permanent més gran del Bosc de Volpelleres. Quatre cops l’any hi fem el cens del SACC, Seguiment d’Amfibis Comuns de Catalunya, coordinat per la Societat Catalana d’Herpetologia.
La bassa ha servit com a eina educativa. Amb els infants s'han anat observant el creixement de les plantes i l’aparició de macroinvertebrats. S'han estudiat el cicle dels amfibis, i observat directament els adults, les postes i les larves.
Monitoratge de biodiversitat. El curs 2023-2024 s’ha establert el quadern de camp com a eina educativa per a tots els alumnes. Cada curs al seu nivell, han pres notes i fet dibuixos de la natura que troben a l’escola, a la bassa, a la riera i el seu voltant. S'han instal·lat càmeres de fototrampeig per al bosc, podent així observar molts dels animals amb hàbits nocturns. A part del SACC, també hem monitoritzat la Riera de Volpelleres dins del marc del Projecte Rius, de la Fundació Habitats.
Jornades de Natura inclusiva. S’ha realitzat un total de 7 jornades de “Natura Inclusiva” durant els cursos 2022-23 i 2023-24. Han participat 5 grups de residències i tallers ocupacionals de persones amb diversitat funcional: Taller Sant Jordi, Taller Artesà, CIO, Sinia i Residència Mas Sauró. També han vingut dos grups del Centre d’acollida Mas Pins.
Viver forestal. S'ha seguit treballant el viver forestal.
Formació del professorat. El curs 2023-2024 vam realitzar una formació de tres dies (1,5 hores cada dia) amb tot l’equip docent. Vam sortir a conèixer la riera, el bosc i la seva biodiversitat, i vam fer una neteja de brossa. També vam conèixer el projecte de la bassa i van participar en la seva construcció.
On s'han dut a terme les activitats del projecte? Sant Cugat del Vallès
Quins han estat els destinataris del projecte? Centres educatius.
Quines organitzacions i col·lectius hi ha estan implicats? Ajuntament de Sant Cugat del Vallès, Escola Pins del Vallès, AFA Pins del Vallès, Taller Ocupacional Artesà, Centre d’Acolliment Mas Pins.
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 13.290,00 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 7.000 €
Dades de contacte
Adreça web: https://www.lurpa.org
Descripció i resultats del projecte
Rezero presenta una proposta per impulsar l'estil de vida residu zero al territori i fomentar la reducció de residus, especialment de residus plàstics i d’envasos d’un sol ús, i incidir també en la ineficiència del reciclatge com a solució a la problemàtica. El projecte ha abordat la problemàtica impulsant dos tipus d’activitats complementàries. Per una banda, fer visible la generació de residus i la problemàtica del reciclatge a través d’una actuació de tipus performance al carrer que cridi l’atenció de la gent, i convidi a participar i reflexionar. Per altra banda, el projecte vol donar continuïtat a les actuacions dutes a terme en el marc de la campanya Jo Coco (consumeixo conscientment) amb la finalitat d’aproximar l’estil de vida residu zero a tothom.
La finalitat de les actuacions és, per una banda, visibilitzar i sensibilitzar sobre la quantitat de residus domèstics que es generen, molt sovint provinents de productes d’un sol ús i fàcilment evitables si se substitueixen per productes reutilitzables. I, per altra banda, posar de manifest que la majoria de residus que van a parar al contenidor de resta serien recuperables (compostables, reutilitzables o reciclables) si es dipositessin en els contenidors adequats. Altres objectius:
- Fer visible la problemàtica de la generació de residus actual i la ineficiència del reciclatge com a solució.
- Sensibilitzar la ciutadania sobre la problemàtica ambiental derivada de l’actual model de producció i consum i, especialment, de l'excés de consum de plàstic d'un sol ús.
- Fomentar entre la ciutadania l’adopció de bones pràctiques de prevenció de residus i consum responsable, i donar a conèixer els beneficis ambientals, econòmics, per la salut, etc.
- Oferir solucions pràctiques i alternatives que existeixen al mercat per tal de reduir la producció de residus d'un sol ús i la toxicitat de les nostres deixalles.
S’han realitzat dues autòpsies de residus, al Masnou i a Sant Joan Despí, i un cicle de xerrades «Jo CoCo: El repte Residu Zero» a Sant Joan Despí.
1. Autòpsia de Residus. S’han realitzat dues performances públiques i participatives amb l’objectiu de visibilitzar i sensibilitzar la ciutadania sobre la tipologia de residus que es llencen al contenidor de rebuig. Aquestes accions es basen en la realització d’una caracterització pública de residus provinents de contenidors de rebuig del municipi juntament amb una dinàmica que fomenta la participació activa de la ciutadania.
En cada autòpsia, de 2 hores de durada, s’han obert 20 bosses provinents dels contenidors de rebuig del municipi facilitades per l’ajuntament. A mesura que s’obren les bosses se separen els residus en bosses transparents seguint les següents fraccions: productes d’un sol ús evitables, productes potencialment reutilitzables o reparables, productes potencialment reciclables, malbaratament alimentari, compostatge, rebuig i altres. L’acumulació de residus visibles a través de les bosses ha permès visibilitzar la necessitat de millorar la separació i, sobretot, de canviar hàbits de consum per a reduir la generació d’envasos. Paral·lelament a l’autòpsia, s’ha dinamitzat el joc i s’ha informat a la ciutadania sobre l’actuació i sobre la problemàtica de la generació de residus. Per últim, s’han pesat totes les bosses separades i s’han exposat perquè la gent ho pugui anar veient i ampliar la difusió.
2. Cicle Cicle Jo CoCo: El Repte Residu Zero. Per altra banda, s’ha realitzat un cicle de cinc sessions al municipi de Sant Joan Despí sobre consum responsable i prevenció de residus.
S’ha realitzat una sessió setmanal durant un mes, i després una última sessió al cap d’un mes per donar temps a les persones participants a incorporar les bones pràctiques apreses. En la quarta sessió, des de l’ajuntament es va repartir un lot amb productes per facilitar algunes bones pràctiques format per un cubell petit d'orgànica airejat, imant de residus, melmelada de taronja feta a partir dels tarongers del carrer del municipi, carmanyola amb el logotip del pla d'emergència climàtica i transició ecològica de Sant Joan Despí, llibreta amb el logotip del Pla clima, bosses de reixeta i bosses de reciclatge.
En total han participat 25 persones, 10 de les quals han vingut a totes o quasi totes les sessions. A més, entre la quarta i la cinquena sessió s’ha fet el seguiment de les participants a través d’un grup de Whatsapp al qual s’hi han apuntat 19 persones. L’objectiu d’aquest grup ha estat compartir informació, resoldre dubtes i, sobretot, crear comunitat entre persones amb uns mateixos valors i ideals. En el moment de la justificació d’aquest projecte, passats uns mesos de la finalització de les sessions, el grup segueix actiu i les participants comparteixen molta informació entre elles.
On s'han dut a terme les activitats del projecte? Sant Joan Despí i El Masnou
Quins han estat els destinataris del projecte? Ciutadania en general.
Quines organitzacions i col·lectius hi ha estan implicats? Ajuntament de Sant Joan Despí i Ajuntament del Masnou
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 10.450,49 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 7.000 €
Dades de contacte
Adreça web: https://www.rezero.cat/
Descripció i resultats del projecte
L'objectiu principal ha estat dissenyar i desenvolupar una campanya de conscienciació sobre la contribució del model agroalimentari en el canvi climàtic, per donar a conèixer principalment a les escoles les alternatives que s'estan treballant en el programa Alimentem Collserola en relació amb la transició agroecològica als municipis del Parc Natural de Collserola i entendre els impactes del sistema alimentari global sobre el clima i la salut. En concret, es pretén abordar els següents objectius específics:
- Entendre l'estat actual d'emergència climàtica i les alternatives existents al Parc de Collserola.
- Conèixer i potenciar diferents projectes agroecològics del Parc de Collserola.
- Sensibilitzar sobre la transició agroecològica i la importància d'adaptació al canvi climàtic.
S'ha aconseguit la participació de 9 centres escolars diferents per donar a conèixer la transició ecològica a Collserola, com a alternativa a la crisi climàtica.
- Totals grups que han participat: 18
- Total accions educatives: 23
- Nombre total participants: 371
- Visites en finca agrària: 9
- Tallers a l’escola: 14
- Nombre de municipis implicats: 9
Independentment dels resultats numèrics des de l'entitat es posen en valor els nous vincles creats amb centres educatius i la pagesia de Collserola. Com a mínim, 5 dels centres participants volen repetir el projecte i s’està estudiant si serà amb recursos propis del centre o amb el suport de l'Ajuntament.
Igualment, des del programa Alimentem Collserola a petició dels tècnics que participen en la Comissió de Seguiment es marquen com a objectiu explorar recursos per a poder donar continuïtat al projecte i poder oferir visites en finques agràries per a les escoles de l’àrea d’influència del parc de Collserola que així ho sol·licitin.
On s'han dut a terme les activitats del projecte? Parc Natural de la Serra de Collserola
Quins han estat els destinataris del projecte? Centres educatius i ciutadania.
Quines organitzacions i col·lectius hi ha estan implicats? Els 9 ajuntaments que formen part del Parc Natural de la Serra de Collserola, Associació Collserola Pagesa i L’Ortigacoop sccl.
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 13.655,00 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 7.000 €
Dades de contacte
Adreça web: https://arrandeterra.org/
Descripció i resultats del projecte
L’objectiu general del projecte és traçar ponts entre els ecosistemes fluvials i la societat a través d’un conjunt d’accions transversals basades en l’educació ambiental, la divulgació i la transferència de coneixement per contribuir en:
- Donar a conèixer els valors dels sistemes fluvials (valors ecològics, socials i patrimonials) a un públic ampli, despertant l’interès envers el territori per promoure'n la millora i preservació.
- Divulgar els mètodes emprats en l’avaluació de l’estat de qualitat ecològica dels rius a través de bioindicadors, així com els resultats de la recerca, els reptes i el rol multifuncional dels ecosistemes aquàtics i fluvials, especialment davant l’actual context de canvi global i canvi climàtic.
Amb les accions proposades es pretén aconseguir una millora de la relació entre la societat i el seu entorn fluvial immediat, acostant la ciutadania als valors ecològics, socials i patrimonials dels rius. Com a conseqüència, es pretén incrementar la conscienciació envers la rellevància dels sistemes aquàtics continentals.
Les activitats realitzades s’agrupen en les següents línies d’acció:
Producció i itinerància de mòduls expositius
Dins l’exposició itinerant “Biodiversitat a les conques del Besòs i de la Tordera: la riquesa biològica i el valor dels nostres rius”, que posa en relleu la biodiversitat fluvial i el seu valor bioindicador en referència a l’estat de qualitat ecològica d’aquests ecosistemes, s’han produït els següents mòduls: “Els amfibis i rèptils aquàtics” i “Els macroinvertebrats aquàtics: la vida amagada al riu”. S’han realitzat 12 itineràncies de l'exposició amb activitats al seu voltant.
Cicle de caminades guiades ItineraRius
S’han dut a terme 4 ItineraRius. A més, tres dels ItineraRius han incorporat la visita i guiatge a Estacions Depuradores d’Aigües Residuals (EDAR) per donar a conèixer el rol d’aquestes instal·lacions de sanejament en l’actual context de canvi global i canvi climàtic, especialment la seva relació amb el cicle de l’aigua i l’estat de qualitat dels sistemes fluvials, amb les seves implicacions sobre la flora i la fauna.
També es va dur a terme un itinerari amb guiatge botànic i naturalístic a l’arbreda de l’Alomar i a l’entorn del riu Besòs, al municipi de La Llagosta, amb una mostra de diferents rèpliques d’espècies emblemàtiques dels diferents mòduls expositius. L’activitat va comptar amb la participació de 35 assistents.
També s’ha produït un vídeo divulgatiu sobre la vegetació de ribera com a bioindicadora de l’estat de qualitat fluvial, estrenat en motiu del Dia Internacional dels Boscos. Aquest material audiovisual té com a objectiu divulgar la diversitat i la importància de la vegetació de ribera i els diferents hàbitats associats per la conservació dels rius.
A més, s’ha encetat la col·laboració amb el projecte Llegim el riu amb acompanyament en algunes sortides i reunions (al municipi de Sant Celoni) i la producció de l’exposició sobre macroinvertebrats.
S’han dut a terme un total de 23 activitats: 3 produccions de material (expositiu i audiovisual), 12 itineràncies de l’exposició (algunes d’elles amb guiatges i tallers familiars), 1 jornada amb guiatge botànic i naturalístic a l’entorn del riu Besòs, 3 acompanyaments al projecte Llegim el riu i 4 caminades ItineraRius.
Participació: el conjunt d’accions ha permès arribar a un públic general, ampli i transversal, de diferents edats i col·lectius. Tanmateix, és difícil de determinar el nombre total de persones que han assistit a les activitats, ja que no ha estat possible per molts municipis poder quantificar el nombre de visites a les exposicions. Considerant aquelles activitats de les que s’ha pogut fer recompte d’assistència (especialment gràcies als formularis d’inscripció i el recompte in situ), s’obté un nombre de participants superior al miler:
- ItineraRius: 269 assistents
- Guiatge interpretatiu a l’arbreda de l’Alomar: 35
- Visitants a l’exposició: s’han comptabilitzat 665 visitants en 3 de les 12 itineràncies. Per la resta, no s’han obtingut dades. El retorn per part dels municipis ha estat molt positiu i tots valoren una bona assistència.
Municipis participants: s’han dut a terme accions en 17 municipis. Aquests municipis son els següents: Aiguafreda, Bigues i Riells, Figaró-Montmany, Granollers, La Llagosta, Les Franqueses del Vallès, Lliçà d’Amunt, Lliçà de Vall, Martorelles, Mataró, Montmeló, Montornès del Vallès, Palau-solità i Plegamans, Sant Adrià de Besòs, Sant Celoni, Santa Maria de Palautordera, i Santa Perpètua de Mogoda.
On s'han dut a terme les activitats del projecte? Municipis en l’àmbit de les conques de la Tordera (Santa Maria de Palautordera) i de la conca del Besòs (Cardedeu, Granollers, La Garriga, La Llagosta, La Roca del Vallès, Llinars del Vallès, Martorelles, Mollet del Vallès, Montmeló, Parets del Vallès, Santa Eulàlia de Ronçana, Santa Perpètua de Mogoda i Sant Pere de Vilamajor) i d’altres municipis en l’àmbit d’actuació de la Fundació RIVUS.
Quins han estat els destinataris del projecte? Centres educatius i ciutadania en general.
Quines organitzacions i col·lectius hi ha estan implicats? Consorci Besòs Tordera i Ajuntaments dels municipis on es duran a terme les accions. Grup Naturalista La Bassassa
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 17.743,15 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 7.000 €
Dades de contacte
Adreça web: https://fundaciorivus.cat/
Descripció i resultats del projecte
L’objectiu general d’aquest projecte és sensibilitzar la ciutadania sobre la importància de conservar les rieres. Els objectius específics són:
- Destacar els valors ecològics de les rieres (hidrologia, geologia, biodiversitat, funcions de corredor biològic, etc.).
- Sensibilitzar sobre les alteracions que afecten l’estructura i el funcionament de les rieres (residus, circulació motoritzada, espècies exòtiques invasores, etc.)
- Evitar l’abocament de residus.
- Evitar la circulació de vehicles motoritzats per la llera de les rieres.
Apunteu-vos les dates 👇🏾 pic.twitter.com/Hmj90yT7YO
— CEN (@assocCEN) July 9, 2024
S’han ofert 10 sessions consistents en el taller “Explorem la riera” més una recollida de residus segons la metodologia Catalunya Clean Up Challenge. En total s’han fet 8 tallers, en els quals hi ha participat 107 persones.
Es van fer 6 jornades de recollida de residus en les que hi van participar 87 persones.
S'ha desenvolupat un joc de cartes sobre les rieres.
On s'han dut a terme les activitats del projecte? Parets del Vallès i Sant Cugat del Vallès
Quins han estat els destinataris del projecte? Centres educatius i ciutadania en general.
Quines organitzacions i col·lectius hi ha estan implicats? Ajuntaments i Agència de Residus de Catalunya.
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 15.480,64 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 7.000 €
Dades de contacte
Adreça web: https://assoc-cen.org/
Descripció i resultats del projecte
El projecte vol començar a oferir el servei de Rebag a les botigues del municipi de Gavà per tal d’ajudar a la reducció de residus i iniciar així el camí cap a l’adaptació de l’economia circular i social en el consum. Rebag neix com un sistema de bosses retornables i socials per a donar solucions a la situació descrita i a la vegada generar inserció social de col·lectius en risc d'exclusió. Promou els valors de la solidaritat, la sostenibilitat i la proximitat i la seva voluntat és ser detonant del canvi que necessita la cultura lineal d'un sol ús per a passar a una cultura de la circularitat dels productes i serveis.
Rebag: prova pilot a MercaGavà d’un servei de bosses retornables i socials.
— El Bruguers (@elbruguers) January 31, 2024
La prova durarà 3 mesos i els usuaris poden optar per tres tipus diferents de bossa que, previ dipòsit, poden canviar per una neta les vegades que vulguin.https://t.co/hHRfcejMSc pic.twitter.com/6nkBqClon4
S'han executat les següents activitats:
Activitat 1: Estudi i determinació del comerç susceptible de la prova amb l'Ajuntament i les botigues del Mercat Central de Gavà.
Activitat 2: Visita i informació del servei de bosses retornables a les botigues establertes per fer el pilot. Han estat 15 botigues internes i 7 externes. Es va fer una reunió de presentació general al mercat on van venir representants de l'Ajuntament de Gavà i després es va fer visita personalitzada parada per parada per explicar el funcionament del servei i els avantatges de formar-ne part tant en l'àmbit ambiental, social i econòmic. Un cop visitats aquests establiments i posa't en marxa el servei en els establiments que es van voler adherir, per ampliar radi d'acció vam demanar a l'Ajuntament de Gavà ampliar a més botigues de fora del mercat i ens van facilitar l'accés a les botigues del mercat de Pagès, un total de 4 establiments més que es van visitar.
ACTIVITAT 3: posada en marxa i seguiment del servei Rebag a les botigues adscrites. Es va realitzar l'entrega de material a les botigues que es sumaven al servei de bosses retornable: flyers informatius per a la seva clientela de com fer servir el sistema, un pòster DinA4 per tenir a la botiga que la identifica com a membre de la prova, un pack de bosses retornables (7 grans i 15 petites) i una bossa petita per recollir els dipòsits d'efectiu del sistema. S’ha posat en marxa el servei amb el sistema de dipòsit, l’APP no es veia molt viable per la tipologia de clientela.
ACTIVITAT 4: Ideació, conceptualització i disseny d’una campanya de comunicació. Es van crear uns flyers per a donar a conèixer el servei a la ciutadania i facilitar el seu ús a les botigues. També es va crear un pòster identificatiu de pertinença al servei aixi com post per a les xarxes socials i la
redacció d'una nota de premsa pels mitjans de comunicació. Al llarg de la prova es van crear tres falques publicitàries per incentivar l'ús del servei que es difonien per la megafonia de mercat. També es va crear un sorteig al final de la prova entre els usuaris de les bosses retornables. Entre els
participants es van sortejar targetes regal de 50 € per gastar en els comerços adherits a la prova pilot.
S'ha aconseguit arribar a 3 de les 4 botigues del mercat de Pagès, a 8 de 14 botigues internes del mercat i a 1 de 6 botigues externes del mercat. En total s’han posat en circulació 575 bosses de 3 mides diferents (300 petites, 150 grans i 125 allargades per el pa). D’aquestes, 17 bosses no s’han tornat, se les han quedat els usuaris per a la seva reutilització en lloc de recuperar el dipòsit.
On s'han dut a terme les activitats del projecte? Gavà
Quins han estat els destinataris del projecte? Comerços i ciutadania.
Quines organitzacions i col·lectius hi ha estan implicats? Ajuntament de Gavà i Fundació Solidança.
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 8.715,18 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 5.500 €
Dades de contacte
Adreça web: https://www.rebag.cat/
Descripció i resultats del projecte
Amb aquestes xerrades i activitats de recollides de residus, s'ha volgut contribuir en l’àmbit temàtic de prevenció de residus plàstics d’un sol ús i els seus efectes sobre els ecosistemes, ja que, per una banda, es conscienciarà a la població, tant a les noves generacions (alumnes) com als pares, mares i tutors d’aquests, així com a tota la població en general del municipi, sobre la importància de reduir dràsticament l’ús dels plàstics d’un sol ús explicant els efectes negatius que té tant per l’ecosistema com per la nostra salut l’ús del plàstic d’un sol ús.
Les escoles i instituts públics del municipi de Corbera de Llobregat participants han estat: Institut Corbera de Llobregat, Institut Can Margarit, Escola Jaume Balmes, Escola Puig d’Agulles, Escola Cau de la Guineu, Escola El Corb. Així mateix, també es va decidir incloure una activitat de conscienciació per l’Esplai Corbera. S'han fet 11 activitats entre xerrades i recollides de residus.
Amb aquestes activitats s’han aconseguit els objectius previstos de conscienciar sobre la contaminació per plàstics i la importància de reduir el plàstic d’un sol ús, entre el 10 i el 15% de la població, ja que si sumem els participants de totes les activitats ens dona un total de 2.500 persones (i la població aproximada de Corbera de Llobregat és d’uns 14.000 habitants).
On s'han dut a terme les activitats del projecte? Corbera de Llobregat.
Quins han estat els destinataris del projecte? Centres educatius.
Quines organitzacions i col·lectius hi ha estan implicats? Ajuntament de Corbera de Llobregat i Asociación Ambiente Europeo.
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 12.500,00 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 7.000 €
Dades de contacte
Adreça web: https://www.plasticfreewave.org/
Descripció i resultats del projecte
Marina Mir, sòcia de DEPANA compromesa amb els problemes que afecten al patrimoni natural de Catalunya, amb especial atenció al delta del Llobregat, és professora jubilada de ciències naturals amb una especial dedicació i vocació a l’educació ambiental entesa com a aportació de coneixements científics, més que com a un seguit de tòpics i proclames a l’ús. Durant la seva carrera professional va fer un recull de l’experiència
viscuda i que porta per títol “EL DELTA DEL LLOBREGAT A TRAVÉS DEL MEU PRISMA. A L’ENCALÇ D’UNA EDUCACIÓ AMBIENTAL”.
📢 Aquest dilluns presentem el llibre de Marina Mir!
— DEPANA (@DEPANA) October 27, 2024
"El Delta del Llobregat a través del meu prisma", un llibre únic que recull experiències que ajuden a il·lustrar part del naturalisme a Catalunya i, especialment, al delta del Llobregat 🌿 pic.twitter.com/OTG98CjAXP
L’objectiu d’aquesta aportació de coneixements, construïda conjuntament amb els seus alumnes, és la d’oferir una eina de raonament en la qual estableix els seus propis punts de vista i posicionaments davant de les realitats ambientals que històricament i en l’actualitat afecten al delta del Llobregat, en un temps on es declaren situacions d’Emergència Climàtica, però, es manté una paradoxa del nostre temps com és el “divorci creixent entre què sabem que convé fer i el que fem”, tal com escriu la mateixa autora.
El text, farcit de materials pedagògics elaborats a partir de situacions reals i properes als entorns físics dels centres educatius, té un gran valor per a tothom, però, especialment, pot resultar de gran utilitat per a la comunitat educativa, ja que lliga coneixements científics i realitats socials des d’una perspectiva personal de llarg recorregut.
El projecte ha permès una edició en format llibre de bona qualitat, per a ser distribuït per escoles, biblioteques, altres centres especialitzats i llibreries en general, amb tota la difusió que es mereix, per donar a conèixer un dels espais naturals més importants de Catalunya com és el delta del Llobregat.
On s'han dut a terme les activitats del projecte? El Prat del Llobregat
Quins han estat els destinataris del projecte? Ciutadania.
Quines organitzacions i col·lectius hi ha estan implicats? Ajuntament de El Prat del Llobregat
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 6.400,00 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 4.800 €
Dades de contacte
Adreça web: https://depana.org/
Descripció i resultats del projecte
El projecte Greenfluencers Change-Makers neix de la necessitat de crear un espai per als joves de Terrassa on puguin treballar junts per a lluitar i conscienciar sobre els problemes climàtics i donar-los eines per a viure d'una manera més respectuosa amb el medi ambient.
A través d'aquest projecte, volem crear un espai en el qual els joves locals puguin sentir-se escoltats i compresos per persones que comparteixen les mateixes preocupacions i lluiten pel mateix que ells, així com crear un canvi visible i directe a nivell local al mateix temps que conscienciem a la població de Terrassa sobre un estil de vida més respectuós amb el medi ambient. A través l'organització d'activitats i accions periòdiques, s'han ofert tot tipus d'alternatives per a promoure un estil de vida saludable, donant idees sobre accions quotidianes per a reduir, reciclar i reutilitzar, promovent hàbits de consum més conscient i es donarà visibilitat a projectes locals que fomenten un creixement sostenible.
Difondre aquest missatge d'una forma creativa i proactiva ens permet atreure a més joves al nostre procés i arribar a un públic més ampli. S'ha animat als joves no sols a participar en les accions, sinó també a participar en l'organització d'accions amb el grup Greenfluencers, per a convertir-se en actors del canvi.
Com a resultats del projecte, les activitats realitzades han estat totes relacionades amb la temàtica del medi ambient i diverses bones pràctiques per a preservar-lo. Entre cadascuna de les activitats s’han fet reunions de planificació per decidir els temes i les dates, organitzar la logística i repartir les tasques entre tots i totes les joves i dedicar un espai a la valoració del funcionament de l’activitat anterior per veure si s’havia organitzat bé, si havia tingut bona acollida i quines coses es podien millorar.
S'han fet 12 activitats.
- Octubre - Jornada Barri Verd Egara. Va ser una jornada de barri on es van presentar projectes mediambientals de la ciutat en format de stands i nosaltres, a més de fer difusió del nostre projecte, vam oferir un taller per a infants de crear espelmes decorades per a Halloween amb materials reutilitzats.
- Novembre - Recollida de residus
- Desembre - Mercat d’intercanvi. Vam realitzar la tercera edició del mercat d’intercanvi de roba d’hivern en col·laboració amb l’Ateneu Candela de Terrassa, on tothom podia portar roba que ja no utilitzés i agafar-ne d’altra que sí li fos útil.
- Gener - 2 tallers de reciclatge i fast fashion amb joves a l’Esplai Can Palet
- Febrer - taller d’upcycling. Vam realitzar al local de La Víbria Intercultural un taller d’upcycling de teles amb les quals vam cosir una compresa menstrual reutilitzable que cada participant es va poder emportar. Per tant, vam crear un producte sostenible amb materials reutilitzats.
- Març - parlem de l’ecoansietat. Vam organitzar al Baumann Bar de Terrassa una activitat de debat guiat a través d’exercicis de reflexió per entendre el terme “ecoansietat”, pensar en com ens afecta i trobar formes d’actuació per intentar canviar-la en positiu.
- Març - cinefòrum Seaspiracy. Vam organitzar al Baumann Bar un passi del documental Seaspiracy sobre l’efecte devastador de la pesca d’arrossegament pel medi marí amb un posterior col·loqui guiat per Greenfluencers.
- Abril - recollida de brossa
- Abril - taller d’estampació botànica en ceràmica
- Maig - taller d’estampació botànica en ceràmica
- Maig - recollida de residus itinerant amb l’Esplai Can Palet
El mes de juny es va dedicar a la planificació, disseny i creació de la guia de projectes sostenibles la ciutat.
On s'han dut a terme les activitats del projecte? Terrassa
Quins han estat els destinataris del projecte? Joves.
Quines organitzacions i col·lectius hi ha estan implicats? Ajuntament de Terrassa.
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 8.000,00 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 5.600 €
Dades de contacte
Adreça web: https://www.instagram.com/greenfluencers.terrassa/
Descripció i resultats del projecte
Osonament atent a persones majors de 16 anys amb problemes de salut mental i addiccions per ajudar-les a recuperar la seva funcionalitat i el seu projecte de vida.
Osonament està implantant el Pla de Desplaçament d'Empresa i el projecte específic objecte de la subvenció ha servit per a impulsar actuacions de sensibilització adreçades als professionals i usuaris de l’entitat que ajudin a canviar els hàbits de transport a favor d’una mobilitat activa (a peu i en bicicleta). Es tracta d’una actuació d’àmbit comunitari que vol incidir en el conjunt de professionals i persones ateses per l’entitat.
Les activitats realitzades han estat:
Actuació 1. Campanya per promoure una mobilitat sostenible als professionals d’Osonament.
Amb l’objectiu de fomentar una mobilitat més sostenible s’ha realitzat una campanya basada en l’elaboració d’una guia pràctica sobre mobilitat sostenible i la difusió de diferents píndoles informatives.
1.1. Elaboració d’un Manual per a una mobilitat sostenible dels professionals d’Osonament.
1.2. Campanya de sensibilització adreçada als professionals de l’entitat
Aquest és l’enllaç per a visualitzar la campanya https://mailchi.mp/30afe4f477d5/butlleti_osonament_octubre-12806684
Actuació 2. Campanya per a promoure una mobilitat sostenible a les persones ateses d’Osonament
Durant l’any 2023 Osonament ha atès un total de 890 persones amb problemes de salut mental i addiccions, a través dels serveis integrats de salut, socials i d’inserció laboral. D’aquestes s’estima que unes 698 persones ateses es desplacen de manera continuada a l’edifici central d’Osonament (de mitjana cada persona visita Osonament 96 vegades/any).
Per a fomentar una mobilitat més sostenible a les persones ateses, es va fer una adaptació del Manual i de la campanya de sensibilització i es va difondre a través del butlletí d’Osonament i del Blog “Es fa camí al caminar” https://esfacami.osonament.cat/mobilitat-sostenible-a-osonament/
Actuació 3: Instal·lació d’un aparcament segur per a bicicletes
L’edifici central d’Osonament disposa d’un aparcament per a bicicletes amb 10 suports tipus U-invertida. No obstant això el risc de furs sovint fa que moltes persones no vulguin aparcar-hi la seva bicicleta. Per a revertir aquesta situació s’ha instal·lat un nou aparcament segur. Es tracta d’un aparcament modular tancat amb clau i amb suports interiors per a cadenar fins a 10 bicicletes.
On s'han dut a terme les activitats del projecte? Comarca d’Osona
Quins han estat els destinataris del projecte? Personal i usuaris del centre.
Quines organitzacions i col·lectius hi ha estan implicats? Ajuntaments de Vic, Manlleu, Torelló, Mancomunitat La Plana i Consell Comarcal d’Osona.
Dades econòmiques
Cost total del projecte: 14.279,96 €
Aportació de la Diputació de Barcelona: 7.000 €
Dades de contacte
Adreça web: https://www.osonament.cat/
Your privacy is our priority
To protect your privacy, before continuing we want to make sure that you know that, both we and our collaborators, use some “cookies” on the website to facilitate its use:
- Own and third party for statistical purposes, with which no user information is collected nor access IP addresses are recorded.
- Our own and third parties to guarantee basic functioning, such as the user session, and personalization aspects, such as the language of our pages.
We save the acceptance of cookies for 30 days to improve the browsing experience. Remember that you can delete cookies from your browser at any time. - From third parties to show you information from our social networks, such as Facebook, X, YouTube, etc. By accessing these websites you can decide whether or not you accept their privacy and cookie policies.