Pactes locals contra la segregació escolar i educativa

Els Pactes locals s’emmarquen en el Pacte nacional contra la segregació escolar (promogut des de la Sindicatura de Greuges i impulsat conjuntament pel Departament d’Educació, Diputació de Barcelona, els municipis de més de 10.000 habitants i les entitats municipalistes),  els qual desenvolupen la funció de consens i acords en els ecosistemes educatius a escala local.

Què fem?

La Diputació de Barcelona, en el context del suport municipal, acompanya que es generin mesures des de l’administració local, l’administració educativa i la comunitat, que generin oportunitats de millora per l’equitat educativa, inclusiva i comunitària, on cada ens local vetlli per l’acompliment del seu propi Pacte local contra la Segregació educativa, de manera alineada amb la informació i estructura que aporten els informes de la Sindicatura de Greuges.

Com ho fem?

El nou paper del món local en la lluita contra la segregació educativa es manifesta en diverses àrees clau. L’administració local i l’educativa juguen un rol fonamental en la creació d'entorns educatius inclusius i equitatius. En concret, el món local té un paper decisiu actuant com a facilitador i coordinador de polítiques i iniciatives que assegurin una educació equitativa i de qualitat per a tot l’alumnat.

Algunes de les funcions principals són:

 Planificació educativa local

Els governs locals poden influir en la distribució d'alumnat a les escoles, assegurant una barreja equilibrada d'alumnat de diferents orígens socioeconòmics. Això inclou l'establiment de zones escolars i l'assignació de places escolars de manera equitativa.

 Promoció de la col·laboració entre escoles

Els municipis poden fomentar la cooperació entre escoles públiques i concertades per assegurar que totes les escoles comparteixin la responsabilitat de l'educació d'infants i adolescents de contextos diversos. Això pot incloure l'intercanvi de recursos, pràctiques educatives i experiències.

 Programes de suport a les famílies

Els ajuntaments poden oferir programes d'acompanyament i suport per a famílies de contextos desfavorits, ajudant-les en el procés d'inscripció escolar i oferint serveis complementaris com activitats extraescolars, menjadors escolars i suport psicopedagògic.

Creació d'entorns educatius inclusius

Els governs locals poden promoure iniciatives que fomentin la inclusió, com ara programes d'intervenció precoç, suport a la diversitat a l'aula, i projectes educatius que valorin la multiculturalitat.

 Impuls de la participació comunitària

Els governs locals poden involucrar la comunitat en la presa de decisions educatives, assegurant que la veu de les famílies i altres actors socials es tingui en compte en el desenvolupament de polítiques educatives.

 Formació i sensibilització

Els municipis poden organitzar programes de formació i sensibilització per a docents, famílies i la comunitat en general sobre la importància de la inclusió i la lluita contra la segregació educativa.

 Recollida i anàlisi de dades

Els ajuntaments poden recollir i analitzar dades sobre la composició de l’alumnat a les escoles, identificant patrons de segregació i avaluant l'eficàcia de les polítiques implementades.

 Col·laboració amb altres administracions

Els municipis poden treballar en conjunt amb altres nivells de govern (autonòmic i estatal) per coordinar esforços i assegurar la coherència de les polítiques educatives.

Polítiques d'habitatge i urbanisme

La segregació escolar sovint està lligada a la segregació residencial. Els municipis poden implementar polítiques d'habitatge que fomentin la mescla social i evitin la concentració de famílies desfavorides en determinades àrees.

 Suport a projectes d'innovació educativa

Els ajuntaments poden donar suport a projectes d'innovació educativa que promoguin metodologies inclusives i que tractin la diversitat com una oportunitat per millorar l'educació.

La metodologia de treball dels Pactes locals contra la segregació educativa es basa en una sèrie de passos i estratègies que impliquen la col·laboració entre diferents actors de la comunitat educativa i les administracions públiques. Es pretén que els Pactes locals siguin eficaços i adaptats a les necessitats específiques de cada comunitat, promovent una educació més equitativa i inclusiva per a tot l’alumnat.

Aquí es detallen els elements clau:

 Diagnosi de la situació

  • Recollida de dades. Anàlisi de dades quantitatives i qualitatives sobre la distribució de l'alumnat, resultats acadèmics, recursos disponibles i altres indicadors rellevants.
  • Identificació de necessitats. Detectar les àrees o escoles amb majors nivells de segregació i les seves causes.

 Participació comunitària

  • Creació de Comissió de treball. Constitució d’una comissió de treball en el marc del Consell Educatiu Municipal amb representants de tots els actors implicats (escoles, famílies, entitats socials, administració local i educativa).
  • Procés participatiu. Sessions de debat i consulta amb la comunitat educativa per recollir aportacions, visions i suggeriments.

 Disseny de mesures

  • Polítiques d'assignació escolar. Revisió de les polítiques d'assignació de places escolars en relació a la distribució equitativa dels alumnes.
  • Programes de suport educatiu. Desenvolupament de programes de suport específics per a l’alumnat de contextos desfavorits o amb necessitats específiques.
  • Activitats educatives complementàries al currículum escolar i també fora escola. Activitats que fomentin la integració i la cohesió social.
  • Formació i capacitació. Programes de formació per a professionals de l'educació en temes de diversitat i inclusió.

 Redacció i aprovació del Pacte Local

  • La Comissió de treball eleva una proposta de document de bases a l’equip de govern.
  • L’equip de govern consensua un redactat final amb la resta de representants dels grups municipals amb representació al ple municipal.
  • Aprovació en el Ple municipal, amb el màxim consens dels grups municipals amb representació.
  • Aprovació a la Taula Local de Planificació Educativa.

 Difusió del Pacte Local

  • Acte de signatura del document del Pacte Local contra la Segregació Educativa, i posterior roda de premsa amb els portaveus del govern municipal i tots els grups.
  • Presentació social del Pacte en un acte presencial formal, en el qual s’escenifica la signatura per part dels representants polítics de la Taula Local de Planificació educativa, i es recull l’adhesió dels diferents actors socials i educatius que s’hi volen acollir.
  • Desenvolupar accions comunicatives des del principi de la fase participativa.

Redacció d’un pla d’acció per implementar el Pacte Local

  • L’equip tècnic municipal elabora un primer esborrany de pla d’acció, que sotmet a validació política i ciutadana.
  • L’equip de govern discuteix i fa aportacions transversals des de totes les regidories al pla d’acció.
  • L’equip de govern i l’equip tècnic municipal elaboren una memòria econòmica de finançament plurianual, amb ingressos previstos tant des de l’administració local com autonòmica.
  • L’equip de govern aprova el pla d’acció i la memòria econòmica associada.

Seguiment i avaluació

  • Indicadors de seguiment. Establir indicadors clars per avaluar el progrés de les mesures acordades.
  • Avaluació contínua. Realitzar avaluacions periòdiques per ajustar les accions segons els resultats obtinguts i les noves necessitats detectades.
  • Informes de resultats. Elaborar i difondre informes sobre l'estat i els avenços dels pactes.

Comunicació i sensibilització

  • Campanyes informatives. Desenvolupar campanyes per sensibilitzar la comunitat sobre la importància de la lluita contra la segregació.
  • Transparència i rendició de comptes. Mantenir informada la comunitat educativa i la ciutadania sobre les accions i resultats dels pactes.

Col·laboració interinstitucional

  • Coordinació amb altres administracions. Treballar conjuntament amb administracions autonòmiques i estatals per garantir la coherència i l'eficàcia de les polítiques educatives.
  • Aliances amb entitats socials culturals, esportives, etc. Fomentar la col·laboració amb entitats socials i altres organitzacions que treballen en l'àmbit de l'educació i la inclusió social.

 Innovació i adaptació

  • Implementació de bones pràctiques. Identificar i aplicar bones pràctiques d'altres municipis que hagin tingut èxit en la reducció de la segregació.
  • Adaptabilitat. Ser flexible i capaç d'adaptar les estratègies segons les circumstàncies canviants i els nous reptes que puguin sorgir.

 T'ho expliquem en aquesta presentació [en pdf]

Els Pactes locals contra la segregació educativa desenvolupen l’articulat del Pacte nacional contra la segregació escolar (2029) i donen resposta a l’article 11.2.a.cinquè del Decret 11/2021, de 16 de febrer, de la programació de l'oferta educativa i del procediment d'admissió en els centres del Servei d'Educació de Catalunya, relatiu a la constitució i funcions de les Taules Locals de Planificació Educativa, on diu:

"Correspon a les taules locals de planificació educativa:

a) Fer propostes a l'òrgan competent del Departament en matèria de programació de l'oferta educativa sobre:

...

Cinquè. L'adopció de les mesures específiques per al foment de l'equitat escolar i la cohesió social que s'estableixen en aquest Decret com a mitjà de reducció de la segregació escolar en el municipi i amb proposta de dotació de recursos extraordinaris, si escau."

Publicació

Diputació de Barcelona (2022). Marc normatiu municipal en l'àmbit educatiu. Guies de política educativa local

Informes i articles

Sindicatura de Greuges de Catalunya. Segregació escolar. Informes i notícies. Sindicatura de Greuges de Catalunya.

La segregació escolar a Catalunya. Informe de progrés sobre el desplegament del Decret 11/2021. Diputació de Barcelona. Gener de 2024.

Observatori de l'educació local. Anuari 2022. Col·lecció Eines. Sèrie Educació. “El pacte contra la segregació escolar a Catalunya: balanç dels primers anys de desplegament. Bernat Albaigés”. pp. 25 a 38. Diputació de Barcelona.

Observatori de l'educació local. Anuari 2022. Col·lecció Eines. Sèrie Educació. “Eixos per dissenyar polítiques municipals d’equitat educativa a partir d’un model de gestió i planificació a escala local. Alba Caballé”. pp. 119 a 125. Diputació de Barcelona.

Seminaris en línia