Subvencions per a entitats 2025-2026
Actualitzada l'11 de març del 2025
La Junta de Govern de la Diputació de Barcelona celebrada el 13 de febrer de 2025 ha aprovat les bases d'una nova convocatòria per a la concessió de subvencions a entitats ambientals sense ànim de lucre per al desenvolupament de projectes i activitats destinats a l’educació i sensibilització ambiental i a la participació ciutadana per accelerar la transició ecològica en l’àmbit local a la província de Barcelona (2025-2026).
Estat
- Sol·licitud
- Concessió
- Justificació
- Finalitzat
Cliqueu a la imatge per ampliar
Convocatòria per a la concessió de subvencions a entitats ambientals sense ànim de lucre per al desenvolupament de projectes i activitats destinats a l’educació i sensibilització ambiental i a la participació ciutadana per accelerar la transició ecològica en l’àmbit local a la província de Barcelona pel període 2025-2026.
- Dictamen d’aprovació de la convocatòria [pdf] aprovat el 13 de febrer del 2025
- Anunci publicat al BOPB el 18 de febrer del 2025
-
Bases específiques de la convocatòria [pdf]:
- Document guia Subvencions entitats 2025-2026 [pdf]
- Presentació de la sessió informativa del 20 de febrer del 2025 [pdf]
- Enregistrament de la sessió informativa del 20 de febrer del 2025
Termini de presentació
El termini de presentació de les sol·licituds comença el 24 de febrer del 2025, un cop publicat l’extracte d’aquesta convocatòria al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, a través de la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), i finalitza el 27 de març de 2025.
Sol·licitud
Cal accedir al formulari electrònic de sol·licitud amb el certificat electrònic de l’entitat o amb el certificat electrònic del representant legal de l’entitat. Caldrà emplenar dit formulari amb les dades de l’entitat sol·licitant:
Formulari electrònic de sol·licitud: accés al formulari en català
- A la petició per formulari electrònic caldrà adjuntar la següent documentació:
- Memòria de l'activitat per a la qual se sol·licita la subvenció (annex 1)
- Pressupost previst per al projecte o activitat per a la qual se sol·licita la subvenció (annex 2)
- Acreditació de la col·laboració amb programes municipals de medi ambient i altres col·laboracions (annex 3) i cartes de col·laboració
- Certificat de representació legal del sol·licitant (annex 4)
Formulario electrónico de solicitud: acceso al formulario en castellano
- A la petició per formulari electrònic caldrà adjuntar la següent documentació:
- Memoria de la actividad para la que se solicita la subvención (anexo 1)
- Presupuesto previsto para el proyecto o actividad para el que se solicita la subvención (anexo 2)
- Acreditación de la colaboración con programas municipales de medio ambiente y otras colaboraciones (anexo 3) y cartas de colaboración
- Certificado de representación legal del solicitante (anexo 4)
Tramitació electrònica de les sol·licituds
Les sol·licituds s’hauran de presentar electrònicament a través de la seu electrònica de la Diputació de Barcelona, degudament signades electrònicament pel representant legal:
Signatura digital
Per sol·licitar el certificat de signatura digital i obtenir informació de com fer el tràmit, podeu consultar el web de certificats digitals.
També podeu signar amb el DNI electrònic.
Requisits tecnològics per poder tramitar les sol·licituds, a la seu electrònica de la Diputació de Barcelona [document PDF tutorial java]
Apunt informatiu
El Registre electrònic està operatiu les 24 hores del dia, de dilluns a diumenge, per als tràmits que estan disponibles a través de la Seu Electrònica, on també trobareu informació actualitzada sobre cadascun d'ells.
Les consultes relacionades amb el Registre General s’atenen al telèfon 934 022 113 i a l’adreça de correu electrònic registre.general@diba.cat.
Tot això, sens perjudici de la presentació en qualsevol altre registre electrònic de les administracions públiques catalanes o de la resta de subjectes als quals es refereix l’article 2.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Important
En aquest darrer supòsit, l’interessat/ada haurà d’anunciar a la Gerència de Serveis de Medi Ambient mitjançant correu electrònic adreçat a gs.media@diba.cat i a registre.general@diba.cat, la tramesa efectuada abans de la finalització del termini establert de la convocatòria.
Preguntes freqüents
La definició dels àmbits temàtics està descrita a les bases (article 2.2). L’entitat ha de valorar en funció de la informació publicada a les bases de la convocatòria si podrà justificar que el projecte encaixa en algun dels àmbits temàtics proposats. En cas que es considera que sí que té relació amb els àmbits temàtics de la convocatòria i es presenti una sol·licitud, la Diputació de Barcelona valorarà l’encaix en funció de la descripció del projecte i la justificació, i sempre atenent la descripció de les bases.
La part del projecte que no cobreixi la subvenció concedida (25% o més, en funció del pressupost sol·licitat) ha d’anar a càrrec de la mateixa entitat que sol·licita el projecte o a càrrec d’altres ingressos o subvencions rebudes amb la mateixa finalitat (subvencions d’altres administracions, acords de col·laboració, etc.) i s’haurà de detallar en el compte justificatiu simplificat (Annex B i C) en el moment de justificar el cost total del projecte.
A l’article 4.1 de les bases es detalla “Es poden beneficiar d’aquestes subvencions les associacions, fundacions, cooperatives i altres entitats sense ànim de lucre, domiciliades a Catalunya, que desenvolupin projectes, activitats o serveis sobre medi ambient en municipis de la província de Barcelona de menys de 300.000 habitants i que complementin la competència municipal en els àmbits temàtics objecte de la convocatòria mitjançant les activitats o projectes a subvencionar.”
Per tant, encara que l’entitat tingui seu a la província de Lleida, Tarragona o Girona, si els projectes són a la província de Barcelona (excepte Barcelona ciutat), es compleix amb la condició de beneficiaris.
A l’article 15 de les bases “Despeses subvencionables” diu “L’IVA no és subvencionable quan el beneficiari pugui repercutir-lo. Tampoc són subvencionables els impostos personals sobre la renda (impost de societats i IRPF).” Per tant, l’IRPF de la nòmina NO és subvencionable
Els centres especials de treball (CET) són empreses, però la seva funció és social. En tant que no són entitats sense ànim de lucre, no poden ser beneficiaris.
A les bases no està prevista la valorització de les tasques executades pel voluntariat i, per aquest motiu no es poden justificar com a despeses.
En aquest cas, la col·laboració de l’ajuntament, no es podria considerar com a despesa justificable imputada a la Diputació de Barcelona, sinó com una subvenció per part de l’Ajuntament que caldrà detallar-se en el compte justificatiu imputat al 25% no subvencionable.
Cal tenir en compte que tant les despeses subvencionables com les que assumeixi l’entitat, han de suposar un cost real per a l’entitat. És a dir, han de ser costos que ha hagut de suportar l’entitat per dur a terme el projecte, costos quantificables econòmicament i que es puguin justificar a través de factures, minutes, etc. Per tant, les despeses que formin part del 25% imputable a l’entitat també han de representar costos reals per aquesta.
En cap cas es tracta d’un requisit. No cal involucrar voluntariat en les activitats. En cas que s’hi inclogui no es podrà justificar com a despesa perquè no està previst a les bases de la convocatòria.
Les subvencions concedides a l’empara d’aquesta convocatòria s’han de destinar a finançar projectes o activitats desenvolupats entre l’1 de gener de 2025 i el 31 de juliol de 2026.
Els requisits per presentar-se a la convocatòria estan descrits a l’article 4 de les bases.
“Es poden beneficiar d’aquestes subvencions les associacions, fundacions, cooperatives i altres entitats sense ànim de lucre, domiciliades a Catalunya, que desenvolupin projectes, activitats o serveis sobre medi ambient en municipis de la província de Barcelona de menys de 300.000 habitants i que complementin la competència municipal en els àmbits temàtics objecte de la convocatòria mitjançant les activitats o projectes a subvencionar.”
Concretament, a l’apartat 2.e de l’article 4 es demana a l’entitat la següent declaració responsable “Declaro responsablement que l’entitat, d’entre les seves finalitats socials, té la de protecció i millora del medi ambient i la cultura de la sostenibilitat, o similars.”
Per acreditar-ho cal presentar els estatuts on es contempli que, entre les finalitats socials de l’entitat, hi ha la protecció o millora del medi ambient (o similar).
La subvenció de la Diputació de Barcelona no cobreix despeses considerades com a béns inventariables o inversions. Això és, despeses destinades a la creació d’infraestructures i a la creació o adquisició de béns de naturalesa inventariable necessaris per al funcionament dels serveis i les altres despeses que tinguin caràcter amortitzable. Per tant, no es podrà imputar a la subvenció de la Diputació de Barcelona cap despesa que compleixin alguna de les característiques següents:
- Que no siguin béns fungibles.
- Que tinguin una durada previsiblement superior al període d’execució del projecte
- Que siguin susceptibles d'inclusió en inventari
- Que siguin despeses que previsiblement no siguin reiteratives.
Per tant, NO s’admet la compra de petits equipaments com a material subvencionable. Per exemple, no es poden incloure en el pressupost sol·licitat a la Diputació de Barcelona ni ordinadors ni càmeres fotogràfiques, ni bicicletes, etc.
En canvi, SÍ s’admet la compra si aquestes despeses estan estrictament relacionades amb el projecte educatiu: es consideraran béns materials no inventariables, per exemple, la compra de material vegetal per fer plantacions o materials per construir caixes niu o jardineres.
Oficina Tècnica d'Educació i Promoció Ambiental (OTEPA)
ot.educaciopa@diba.cat
93 402 29 49