19/07/2022 11:12 h.

Es presenta un estudi diagnòstic sobre projectes per a la reducció de plàstics d’un sol ús de la província de Barcelona

Es comparteixen els resultats de l’estudi elaborat enguany.

En el marc de la sessió del cicle “Divendres amb futur” del grup de treball d’educació per la sostenibilitat de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la sostenibilitat es van compartir els resultats de l’estudi que recull les accions i iniciatives d’educació ambiental i plàstics impulsats per ens locals de la província.

En els darrers anys, la conscienciació sobre la contaminació per plàstics ha augmentat considerablement, així com les activitat d’educació ambiental associades. És per aquest motiu que enguany la Diputació de Barcelona ha realitzat aquest estudi amb l’objectiu d’obtenir una diagnosi sobre la realitat municipal de la província en l’àmbit de l’educació ambiental i els plàstics, avaluar quina tipologia d’accions són les més recurrents, quin és l’enfoc de les campanyes així com detectar necessitats municipals per passar després a dissenyar una proposta de serveis i recursos que es puguin oferir per complementar-los.

Algunes de les conclusions més destacades de l’estudi apunten que els formats de la majoria de les iniciatives empreses pels municipis de la província de Barcelona són activitats puntuals, recursos educatius per a centres escolars, campanyes informatives i de sensibilització i recollides de residus en el medi natural, com el “Let’s Clean Up Europe!”. En canvi, projectes amb metodologia de ciència ciutadania, les formacions o els assessoraments són els que tenen menys oferta i presència en aquests municipis.

El públic objectiu de les accions de sensibilització sol ser l’alumnat escolar, concretament d’infantil i primària i també la ciutadania en general. No obstant, els centres de lleure, cicles formatius i universitaris o entitats i docents tenen menys opcions de ser els destinataris d’aquestes activitats.

Com a propostes de millora, l’estudi apunta que poden funcionar promocionar canvis innovadors en el format de les accions, com l’ús de les tecnologies, l’organització de concursos, festes o altres formats de joc així com el treball de la problemàtica des de l’àmbit de l’economia circular. Per últim, també es destaca que les persones grans poden ser un públic potencial amb moltes possibilitats i, en l’àmbit administratiu, valia la pena buscar aliances entre els ajuntaments i ens locals i les entitats.

Durant la sessió de “Divendres amb futur” es van compartir més de 8 experiències municipals en aquest àmbit, que podeu consultar en el vídeo de la jornada.

Podeu consultar tota la documentació i el vídeo de la presentació:

Què volíem saber sobre plàstics i EA i vam preguntar?
 Pau Aguiló, Oficina Tècnica d’Educació i Promoció Ambiental de la Diputació de Barcelona
  Idoia Perera, Espai Ambiental Cooperativa.
 Estudi de projectes d'educació i sensibilització i participació per a la reducció de plàstics d'un sol ús de la província de Barcelona.

width="560">