31/01/2020 11:47 h.

Tot per Terrassa aconsegueix l’aprovació de la moció presentada sol·licitant el perllongament de la R4 a l’aeroport

Comparteix

La diputada de Tot per Terrassa, Lluïsa Melgares, va posar sobre la taula de votació la importància de tenir en compte tots els estudis realitzats en el Pla de Rodalies al 2009 on es feia constar que la millor alternativa per a obrir un nou accés a l’aeroport era el perllongament de la línia de Rodalies R4.

Aquesta moció s’emmarca en el recent anunci de la Generalitat de Catalunya d’obviar aquesta recomanació i atorgar sense concurs l’accés a l’aeroport a FGC.

El 25 de febrer de 2009 es va presentar el Pla d’Infraestructures Ferroviàries de Rodalies de Barcelona 2008-2015. El nou Pla dibuixava la recomanació que la línia de tren de Manresa, la R4 en el seu tram nord, arribés a l’aeroport del Prat. Per la seva banda, la Generalitat va aprovar el Pla de Transport de Viatgers 2008-2012, també al 2009, on feia seva aquesta recomanació. Aquest document va comptar amb la participació dels municipis afectats.

 

El passat dia 23 de desembre, l’H.C. de Territori i Sostenibilitat, Sr. Damià Calvet, anuncia que el Govern havia pres l’acord d’atribuir sense concurs públic la prestació del servei d’accés ferroviari a l’aeroport a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. S’obvia, doncs, la proposta de perllongar la línia de rodalies R4 cap a l’aeroport, plantejat històricament en anteriors plans. No es té en compte, tampoc, el milió d’habitants de la comarca del Vallès Occidental que veurien amb aquesta prolongació una connexió directe amb l’aeroport.

 

Davant d’aquesta situació, un grup d’alcaldesses i alcaldes de la comarca del Vallés occidental, entre ells, l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, envien una carta al conseller instant a reconsiderar la decisió i iniciar un procés de valoració amb el territori.

 

Des del grup de Tot per Terrassa a la Diputació, presentem aquesta moció per tal de demanar els següents acords a la resta de grups:

PRIMER.- Instar al Govern de la Generalitat a recuperar els estudis que van donar forma al Pla de Rodalies que concloïen que la millor proposta era l’ampliació del servei Manresa-Barcelona-Aeroport.

 

SEGON.- Demanar al Govern de la Generalitat que procedeixi a redactar el Pla Específic de configuració de serveis de Rodalies, que es va anunciar en el vigent Pla de Transport de Viatgers, tenint en compte les necessitats de millora de la qualitat del servei ferroviari, la conveniència de preservar la capacitat del sistema de transports, la necessitat de millora de l’eficàcia del sistema i la necessitat d’abordar polítiques d’equilibri territorial.

 

TERCER.- Demanar al Govern de la Generalitat que el Pla anterior contingui, entre d’altres, els estudis que permetin determinar entre les diferents alternatives, les condicions d’explotació i les necessitats de finançament de la prestació del servei de transport ferroviari a les terminals T1 i T2 de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, i que entre aquestes alternatives hi hagi la de que sigui la R4 nord la que doni aquest servei.

 

QUART.- Demanar al Govern de la Generalitat que en el procés de redacció del Pla anterior s’obrin els processos participatius que permetin informar i rebre els suggeriments  o al·legacions pertinents per part de la ciutadania, les administracions públiques i les societat civil en general.

 

CINQUÈ.- Demanar al Govern de la Generalitat que el procés de redacció del Pla anterior es faci en coordinació amb les previsions d’inversions de l’Estat que figuren en l’actual Pla de Rodalies, o en els que el puguin substituir, i que a aquest efecte estableixi els mecanismes corresponents de coordinació amb els representants de l’Estat.

 

SISÉ.- Que mentre no es redacta, es tramita i s’aprova l’esmentat Pla, es deixi sense efecte l’acord de Govern GOV/194/2019, de 23 de desembre, pel qual es declara el nou servei ferroviari d’accés a les terminals T1 i T2 de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat com a servei ferroviari de rodalies de Catalunya, es declara de servei públic i se n’atribueix la prestació a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, mitjançant FGCRAIL,SA.

 

SETÉ.- Que mentre no es redacta, es tramita i s’aprova l’esmentat Pla, les decisions que calgui prendre es facin en concordança amb la planificació existent i concretament amb la previsió de que sigui la R4 la línia que doni servei a l’aeroport.

 

VUITÈ.- Donar suport i fer un front comú davant de la Generalitat de Catalunya, amb els alcaldes i alcaldesses de la comarca del Vallès Occidental que, en el marc del Consell Comarcal del Vallès Occidental, es dirigiren al Conseller de Territori i Sostenibilitat a través d’una carta del dia 10 de gener de 2020 demanant la reconsideració de la decisió i assistir a un Consell d’Alcaldes de la comarca.

 

NOVÈ.- Traslladar aquest acord al Govern de la Generalitat de Catalunya, a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, A l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries, als Consells Comarcals del Vallès Occidental, del  Vallès Oriental, del Maresme, del Baix Llobregat i del Bages i als municipis del Vallès Occidental pels que transcorre la línia R4.

 

La moció rep el vot a favor dels grups d’Esquerra Republicana de Catalunya, el Partit dels Socialistes de Catalunya, En Comú Guanyem, Ciutadans i el Partit Popular.

S’absté Junts per Catalunya.