21/11/2023 08:49 h.
Black Friday
Magi Bagi_shutterstock
Recomanacions per evitar compres compulsives
El dia 24 de novembre es celebra el Black Friday (divendres negre) un dia que incentiva al consumisme i que inicia la temporada de compres nadalenques amb infinitat d’ofertes i rebaixes, però cal prendre mesures per evitar caure en compres compulsives.
Recomanacions per una compra responsable:
- Intentar establir un pressupost clar i realista.
- Fer un seguiment dels preus abans del Black Friday. En moltes ocasiones, els establiments augmenten els preus unes setmanes abans per poder aplicar els descomptes en el Black Friday.
- Reflexionar abans de comprar i preguntar si realment es necessita l’article evitant les temptacions d’anuncis i promocions.
- Evitar comprar per impuls, perquè és un dia assenyalat o perquè tot “està més barat”.
- Vigilar amb les compres i pagaments online. Existeixen targetes bancàries prepagament on posar l’import final de la compra i evitar utilitzar les targetes o comptes personals.
Dades Institut Nacional d'Estadística (INE)
Compres per Internet segons l’edat:
Durant la pandèmia de la Covid-19, les compres per Internet van augmentar significativament i aquesta tendència s’ha mantingut a l’alça fins a dia d’avui. Segons les dades de l’INE, podem observar que a l’any 2018 (pre-pandèmia) el 43,5% de la població entre 16 i 74 anys va comprar per Internet en els últims 3 mesos; a l’any 2019 aquest percentatge augmenta 3 punts arribant al 46,9%; al 2020 es va produir l’augment més significatiu (8 punts) passant del 46,9% (2019) al 53,8% (2020). En els últims dos anys l’augment s’ha mantingut, però amb menys variació essent el percentatge de 55,2% (2021) i de 55,3% al 2022.
El grup d’edat comprès entre els 25 i els 34 anys són els que realitzen compres per Internet amb més freqüència (72,8% ha comprat en els últims tres mesos), però l’augment més significatiu l’observem en les persones d’entre 55 a 64 anys amb un augment de més de 2 punts en comparació amb l’any 2021.
Compres per Internet segons el sexe:
Si analitzem les compres per sexe, observem que les dones compren més articles de cura personal i bellesa com cosmètics, roba, sabates,accessoris i productes infantils i els homes tenen preferència per a descarregar jocs en línia, Sofware, ordinadors, tabletes, telèfons mòbils i accessoris.
Addicció a les compres o compres compulsives
El trastorn de compres compulsives és un trastorn psicològic del control d'impulsos que es caracteritza per preocupacions excessives relacionades amb les compres i per la necessitat irresistible de comprar articles innecessaris. Les compres activen el circuit de recompensa i la producció de dopamina al cervell, al igual que ho fan les drogues, generant plaer, benestar i reforçant l’impuls de comprar.
L’Associació Catalana d’Addiccions calcula que la incidència d’aquest trastorn va augmentar a prop d’un 20% durant la pandèmia i que la hiperconnectivitat a la xarxa que experimentem a dia d’avui, comporta un augment d’aquestes patologies.
Per més informació: