30/05/2016 14:16 h. - Susana Burgos

Ocupació, turisme i nombre d'empreses, punts forts de l'economia barcelonina

Segons les dades de l'Informe de conjuntura socioeconòmica de la província de Barcelona del primer trimestre del 2016, elaborat per l'Àrea de Desenvolupament Econòmic Local de la Diputació de Barcelona, l'economia de les comarques barcelonines continua mantenint variacions positives en ocupació i atur, seguint la tendència iniciada a finals del 2014. També destaca la continuació de la bona marxa del turisme i el creixement del nombre d'empreses. Com a dades no tan positives destaquen: el decreixement de la població de la població en edat de treballar i la baixada interanual del volum monetari de les exportacions.

65.000 aturats menys i 4.097 empreses més
L'informe evidencia que la població ocupada estimada augmenta interanualment un 4%, desè trimestre consecutiu d'increment. Així, la variació interanual situa la xifra d'ocupats en el primer trimestre de 2016 en 2.299.400. L'augment de l'ocupació ha estat més important en els homes (5,2%) que en les dones (2,7%)i la taxa d'ocupació de 16 a 64 anys se situa en el 66%, la xifra més alta des de finals de l'any.

Per onzè trimestre consecutiu des de l'inici de la crisi es produeix un descens anual significatiu dels aturats. Les dades de l'EPA del primer trimestre de 2016 mostren com la població aturada ha caigut un 12% interanual. Així, el nombre total d'aturats estimats es situa en 475.700, 65 mil aturats menys respecte l'any anterior. L'atur masculí ha baixat un 19,4%, mentre que el femení ho fa en un 3,7%.

El nombre de beneficiaris de prestacions per desocupació a la demarcació de Barcelona es situa en 198.553 en el mes de març de 2016, el que representa una caiguda interanual del 15%. El nombre de beneficiaris es el més baix dels darrers anys, i amb una taxa de cobertura actual del 54,4% al mes de març de 2016, més de 25 punts per sota de l'any 2010.

D'altra banda, a partir de les dades del Registre d'Afiliació a la Seguretat Social, s'observa que el nombre de centres de cotització registrats (dada que s'aproxima al nombre d'empreses) a la demarcació de Barcelona el primer trimestre de 2016 ha augmentat un 2,3% interanual, el que representa 4.097 empreses més respecte el mateix període de l'any anterior, continuant el creixement encetat a principis de 2014. Fet que situa el nombre d'empreses totals d'aquest primer trimestre en 180.943, xifra, però, encara lluny de les dos-cents mil de l'any any 2005.

8 mil milions d'euros en exportacions i més de dos milions de turistes
La demarcació de Barcelona ha exportat béns per un valor de quasi 8 mil milions d'euros en els dos primers mesos del primer trimestre de 2016, xifra inferior (-1,1%) a la del mateix període de l'any anterior, i continua com la província més exportadora amb molta diferencia sobre la segona (Madrid, 4,1 mil milions). Per tipologia dels bens destaquen en volum la fabricació de vehicles, les indústries químiques i farmacèutiques, la fabricació de maquinaria, la indústria alimentaria i la confecció. Destaquen pel seu creixement: la industria farmacèutica, la alimentaria, i la fabricació de maquinaria.

Finalment, en el primer trimestre han visitat les comarques barcelonines més de dos milions de turistes. En concret, segons l'Enquesta d'Ocupació Hotelera, el nombre de turistes el primer trimestre de 2016 es situa en 2.199.496 persones, un 13,7% més que l'any anterior, cosa que representa el volum més important de viatgers en la sèrie de dades per un primer trimestre. Respecte el grau d'ocupació el mes de març es situa en un 59,8%, fet que suposa 4 punts percentuals més que el mateix mes de l'any anterior.

Nota: Enllaç a informe conjuntura província de Barcelona 1r trimestre 2016

<< Tornar al llistat de notes de premsa

Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi

Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.