27/06/2024 08:00 h. - Núria Peláez

Llegir el contracte, comprar en webs de confiança i contractar assegurança, entre les recomanacions a l’hora d’adquirir viatges d’estiu

Personal expert en Consum de la Diputació de Barcelona recorda algunes precaucions a tenir en compte a l’hora de planificar les vacances per tal de garantir els drets del viatger, com a consumidor de productes i usuaris de servei.

Elaborar un pressupost de vacances realista i detallat, amb un desglossament per partides: desplaçaments, allotjament, alimentació... D’aquesta manera es podrà verificar que la despesa del viatge sigui coherent amb la situació econòmica, sense recórrer a finançament innecessari.

1. Si s’adquireix un viatge combinat o paquet turístic en una agència de viatges, ja sigui en un establiment físic o en línia, l’agència serà la responsable de tot el que inclogui el contracte de viatge. En cas d’incidència durant l’estada, l’usuari podrà adreçar-se a l’organitzador o al minorista indistintament perquè li proporcioni una solució o alternativa al problema. A més, les empreses que organitzen o comercialitzen viatges combinats estan obligades a mantenir una garantia que, en cas d’insolvència, permeti executar correctament el viatge fins que finalitzi i reemborsar tots els pagaments que hagin fet els viatgers, si és el cas. Cal llegir molt bé el contracte, especialment pel que fa a les condicions de cancel·lació.
  2. Una opció cada cop més habitual és contractar els serveis de forma individualitzada a Internet: des de qualsevol dispositiu mòbil és possible comprar fàcilment un bitllet d’avió o de tren, reservar hotel o llogar un cotxe. Per evitar disgustos, cal comprar exclusivament en pàgines de confiança, comprovant que al web apareix identificat el responsable del comerç en línia, la seva ubicació i proporciona tota la informació que necessària sobre consum i tractament de dades personals. També cal comprovar que disposi d'una connexió segura. L’accés a la pàgina ha de ser directe i no a través d’enllaços per assegurar que no es tracta d’una web fraudulenta.
  3. El pagament amb targeta és la modalitat més utilitzada a les botigues virtuals. L'única informació necessària per fer el pagament està continguda a la pròpia targeta de crèdit/dèbit. Encara que impliqui l'intercanvi en línia de dades bancàries, pot arribar a ser un sistema de pagament molt segur sempre que la botiga utilitzi una passarel·la de pagament que ofereixi algun banc, el qual s'encarregarà de verificar l'autenticitat de la targeta i de la protecció dels dades del client. Si hi ha dubtes sobre la fiabilitat del web, és millor descartar la compra i no facilitar dades. Una opció interessant per a aquestes gestions és disposar d'una targeta prepagament d'ús exclusiu per fer pagaments en línia.
  4. Es recomana valorar la possibilitat de contractar una assegurança de viatge (de cancel·lació, sanitària, etc.). En aquest cas, cal llegir amb detall les condicions per detectar possibles limitacions i assegurar-se que cobreix els supòsits que interessen. Si el vitge és a l'estranger, cal consultar quina assistència sanitària tindrà el viatger en el país de destí. Dins de la Unió Europea es pot fer servir la targeta Sanitària Europea (TSE), que permet rebre assistència de la sanitat pública en qualsevol dels Estats membres, i que es pot sol·licitar-la gratuïtament des del web de la Seguretat Social; no s’ha de confiar en pàgines d’internet que cobren per aquest tràmit.

La Diputació de Barcelona, mitjançant el Servei de Suport a les Polítiques de Consum, dona suport tècnic i econòmic als municipis de la província per desenvolupar polítiques públiques de suport dels drets de la ciutadania en l’àmbit de consum i promoure el consum responsable. A més, en el cas dels ajuntaments que no disposen de serveis propis, la Diputació de Barcelona ofereix informació i assessorament a la ciutadania per resoldre conflictes de consum, i tramitació de denúncies i reclamacions, mitjançant les Unitats Mòbils d’Informació al Consumidor.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 12 "Consum i producció responsables". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Si s’adquireix un viatge combinat o paquet turístic en una agència de viatges, l’agència serà la responsable de tot el que inclogui el contracte. Foto: Ogsolmaz / Shutterstock.com

<< Tornar al llistat de notes de premsa

Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi

Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.