20/06/2024 18:23 h. - Servei de Premsa

La Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona presenta la Guia per elaborar un pla de lectura municipal

La Xarxa de de Biblioteques Municipals (XBM) de la Diputació de Barcelona ha presentat la Guia per elaborar un pla de lectura municipal en un acte adreçat als regidors de cultura i bibliotecaris de tot el país. L’objectiu d’aquesta guia és contribuir a què tots els municipis disposin d’una estratègia local per a la promoció de la lectura que inclogui la participació dels diferents agents, en particular el món educatiu del territori.

En la presentació, el diputat de Cultura de la Diputació de Barcelona, Pau Gonzàlez, ha destacat que, a més de disposar de les biblioteques en el territori, cal comptar amb una estratègia del fet lector i ha subratllat que “el pla de lectura és l’eina estratègica perquè els ajuntaments facin pujar els índexs de lectura de la població, a mitjà i llarg termini”. El diputat de Cultura s’ha referit al sistema de lectura pública del nostre país posant en valor la xarxa de biblioteques “com un model únic a Europa”, i ha recordat que amb la recent inauguració de la biblioteca de Palau-solità de Plegamans “gairebé el 99% dels habitants de la demarcació de Barcelona tenen una biblioteca o un bibliobús a la ciutat on viuen”.

En aquest context, els plans de lectura impulsats per la Diputació de Barcelona, a través de la Gerència de Serveis de Biblioteques, persegueixen la implantació estratègica i endreçada d’un programa de motivació lectora en el marc del municipi, amb l’objectiu d’arribar a tota la ciutadania. En aquest sentit, els plans de lectura es presenten com a projectes conjunts entre la biblioteca i altres agents del territori per desenvolupar una política pública de lectura, que estableixin objectius, metodologies i estratègies comunes que permetin coordinar accions i compartir recursos. Disposar d’aquesta estratègia és basic en un país on un 45,2% de la població reconeix que no llegeix o que ho fa esporàdicament

La Guia per elaborar un pla de lectura municipal, que ha presentat la Diputació de Barcelona, s’ha mostrat com un recurs clau i de referència per qualsevol municipi que vulgui iniciar la redacció d’aquest document. Aquesta publicació està elaborada a partir del coneixement de diversos experts i ofereix una visió general del procés d’elaboració del pla de lectura municipal, així com recursos específics per assistir els equips que l’impulsaran.

En l’acte, que ha tingut lloc dijous 20 de juny a la Biblioteca Jaume Fuster de Barcelona, ha participat també el director general de Promoció Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Josep Vives que ha presentat el pla de suport al desenvolupament de plans locals i comarcals de foment de la lectura. Aquest suport es concreta en una línia de subvencions per als ajuntaments, consells comarcals, diputacions i entitats municipals descentralitzades (EMD) per tal de d’elaborar i desenvolupar plans de lectura locals. La regidora de Cultura de Piera (L’Anoia), Raquel Calsina, ha presentat el model de pla de lectura que ha dut a terme el seu consistori.

Per conèixer casos de bones pràctiques al voltant de la lectura en l’àmbit municipal, una taula  ha presentat els exemples de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, l’Associació de Professionals de la Gestió Cultural de Catalunya, el programa Lecxit de la Fundació Bofill, el Municipi lector promogut pel Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil (IBBYcat) i el cas de l’Ajuntament de Tiana.

L’acte s’ha clos amb la intervenció de Jordi Foz, secretari general del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i responsable del Pla Nacional del Llibre i la Lectura de Catalunya.

<< Tornar al llistat de notes de premsa

Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi

Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.