12/06/2024 11:28 h. - SERGI RIBAS REBULL

La Diputació de Barcelona reivindica la responsabilitat dels ens locals a l’hora de promoure polítiques de participació

Càrrecs electes i experts comparteixen visions sobre el repte d’incorporar la ciutadania al pressupost públic, en el marc de la VI Trobada Ibèrica de Pressupostos Participatius, que ha començat aquest matí a Vic.

Compartir experiències i coneixements sobre l’aplicació de sistemes participatius i com poden contribuir al desenvolupament sostenible. Aquest és un dels principals objectius de la VI Trobada Ibèrica de Pressupostos Participatius, que des d’avui i fins divendres aplega càrrecs electes i experts nacionals i internacionals, al Seminari de Vic. Inclourà conferències, taules de debat i d’experiències, així com espais de reflexió. L’esdeveniment compta amb el suport tècnic i econòmic de la Diputació de Barcelona.

A l’acte de benvinguda, hi ha assistit el diputat de Participació, Marc Serra, juntament amb l’alcalde de Vic, Albert Castells, i el president de l’Organització Internacional de la Democràcia Participativa, president de la Xarxa Portuguesa de Municipis Participatius i alcalde de Valongo, José Manuel Ribeiro. Al torn de paraula del diputat, Serra ha destacat “l’enorme responsabilitat dels governs locals per donar resposta a fenòmens com la involució democràtica” i la desafecció política després que “el 51% de la població espanyola, i el 60% de la portuguesa, no van anar a votar a les últimes eleccions europees”. En aquest sentit, Serra ha reivindicat el paper de la Diputació de Barcelona a l’hora de donar suport als municipis amb polítiques de participació i ha recordat que “els pressupostos participatius són el recurs més demanat, amb una mitjana d’entre 40 i 50 a l’any”. Tot i que representen una petita part del pressupost dels municipis, Serra ha assenyalat que “per a molts ciutadans és la primera experiència en democràcia participativa i tenim el repte que sigui el més satisfactòria possible perquè hi tornin amb més ganes i impliquin més persones”.

A l’acte de benvinguda, Castells ha remarcat que la ciutat disposa de 700.000 euros per a projectes participatius en l’actual mandat i l’equip de govern “sempre reflexiona sobre com han de ser els pressupostos participatius i si s’ha d’augmentar aquesta quantitat”. Per últim, Ribeiro ha qualificat els pressupostos participatius com un “instrument central per enfortir els sistemes democràtics”. Ha finalitzat la seva intervenció assegurant que “els mecanismes de democràcia participativa són un exercici de poder” i que “la participació dels ciutadans millora 'de facto' les polítiques públiques i tenen un impacte estructural en els nostres municipis”.

Les jornades de demà i divendres

Durant les sessions de demà, els ponents analitzaran el marc general dels pressupostos participatius a Catalunya, Espanya i Portugal. També es farà una trobada de la xarxa de municipis participatius i de la xarxa europea per a la innovació democràtica, la deliberació, la participació i l’educació de la ciutadania.

En l’última jornada, aquest divendres, s’exposaran casos de participació i moviments ciutadans. A continuació, l’arquitecta social Itziar González farà la conferència de cloenda sobre l’experiència d’arquitectura social participativa, es farà una lectura de les conclusions i, durant el tancament de les jornades, s’anunciarà la ciutat organitzadora de la VII Trobada.

L’Ajuntament de Vic es va comprometre el 2022 a Cascais, a Portugal, a organitzar la VI edició d’aquest esdeveniment que promou l’Oficina de planeamento participaçao de Portugal, l’Observatori Internacional de la Democràcia Participativa (OIDP), i l’entitat Coglobal.

L’objectiu de promoure la participació ciutadana activa

La Diputació ofereix suport econòmic per fomentar la participació ciutadana en la definició, implementació i avaluació de les polítiques públiques i l’enfortiment de la ciutadania activa en municipis de més de 5.000 habitants, consells comarcals, mancomunitats i consorcis locals. En aquest àmbit, a més, ofereix assessorament i acompanyament tècnic en el desenvolupament de projectes, a través de processos de consulta, deliberació, decisió, implementació i avaluació.

L’organització d’aquesta jornada de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) números 9 "Indústria, innovació i infraestructures",  10 "Reducció de les desigualtats", i 16 "Pau, justícia i institucions sòlides". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

El diputat de Participació, Marc Serra, a l'acte d'inauguració de la VI Trobada Ibèrica de Pressupostos Participatius. Foto: Diputació de Barcelona. Acte de benvinguda de la VI Trobada Ibèrica de Pressupostos Participatius. Foto: Diputació de Barcelona.

<< Tornar al llistat de notes de premsa

Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi

Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.