12/06/2024 13:00 h. - Beatriu Sanchís

La Diputació de Barcelona lliura a l’Ajuntament de Premià de Dalt el Pla Especial de protecció del patrimoni i catàleg de béns arquitectònics, històrics i ambientals

La Diputació de Barcelona ha lliurat a l’Ajuntament de Premià de Dalt el Pla Especial de protecció del patrimoni i catàleg de béns arquitectònics, històrics i ambientals del municipi, una eina que ha de servir per establir mesures per conservar el patrimoni, recuperar-lo i millorar-lo. L’Ajuntament va sol·licitar a la Diputació, a través del Pla Xarxa de Governs Locals 2021-2023, la redacció d’aquest treball.

Amb aquest objectiu, el Pla Especial i catàleg, que ha estat coordinat pel Servei de Patrimoni Arquitectònic Local (SPAL) amb un cost de 44.770 euros, defineix el patrimoni històric, arquitectònic i ambiental de Premià de Dalt. El treball, que s’ha desenvolupat al llarg de quinze mesos, permetrà apropar-se als valors patrimonials del municipi des de tots els conceptes.

El Catàleg i Pla Especial de protecció del patrimoni recull una memòria amb l’estudi de l’evolució urbana i històrica del municipi, la memòria justificativa, una normativa, els plànols de situació dels elements, la carta arqueològica actualitzada, l’estudi de paisatge i el document ambiental estratègic. S’han confeccionat les fitxes corresponents als 197 béns catalogats, que es poden classificar en béns arquitectònics, béns socioculturals i etnològics, béns arqueològics i paleontològics, béns naturals i béns ambientals i paisatgístics.

El municipi compta amb un nucli antic destacat que es configura entorn de l’església de Sant Pere, la rectoria i la casa del Terçó. S’ha de remarcar el conjunt dels carrers de Sant Crist, de l’Església, de la Cisa, Llarg, de les Flors, Folch i Torres, Nou, del Mar i carretera del Ramal, amb diversos exemples d’arquitectura popular dels segles XVI-XIX. Altres ermites i esglésies que convé ressaltar són el santuari de la Mare de Déu de la Cisa, l’església de Santa Anna, les capelles del Sant Crist i de Sant Sebastià, i l’ermita de Sant Mateu.

Premià de Dalt compta amb importants exemples de casals i masies com el mas Moles, de la Cisa, Can Botey, Can Berlanga, Can Franquesa, Can Balet i Can Figueres. Com a equipaments públics cal destacar l’antic Ajuntament, de l’arquitecte Bonaventura Bassegoda, i el mercat municipal, exemples de construccions del primer terç del segle XX. Pel que fa a arquitectura contemporània també compta amb exemples destacats com Can Bueno i les cases Bayés i Blajot.

Pel que fa als béns arqueològics i paleontològics, s’ha revisat i actualitzat l’Inventari de Patrimoni Arqueològic i Paleontològic del municipi. D’aquest tipus de bé cal remarcar la Cadira del Bisbe, la necròpoli de Santa Anna i el Cau del Dimoni.

Quant a béns naturals, ambientals i paisatgístics s’han inclòs, entre d’altres elements, arbres singulars com l’alzina de Ca n’Alzina, el roure de la Cisa i el pi de Can Verboom, els Rocs de l’Andreu, la Roca de Cavall i el Cau del Mussol. El municipi inclou un bon conjunt de fonts, basses, safareigs, pous i mines d’aigua disseminats per tot el terme. També cal destacar les hortes, com les de Can Riera i Can Vallerià, i els jardins de Can Malagrida, Ca la Tecla Sala i Can Trias.

Aquest pla elaborat per la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 "Treball digne i creixement econòmic" i número 11 "Ciutats i comunitats sostenibles". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Santuari de La Cisa des de Can Botey de Premià de Dalt, inclòs en el Pla Especial de protecció del patrimoni i catàleg de béns arquitectònics, històrics i ambientals del municipi. Foto: Diputació de Barcelona L'Antiga Casa de la Vila de Premià de Dalt està inclosa en el Pla Especial de protecció del patrimoni i catàleg de béns arquitectònics, històrics i ambientals del municipi. Foto: Diputació de Barcelona El Turó d'en Pons de Premià de Dalt està inclòs en el Pla Especial de protecció del patrimoni i catàleg de béns arquitectònics, històrics i ambientals del municipi. Foto: Diputació de Barcelona

<< Tornar al llistat de notes de premsa

Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi

Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.