Economia - Turisme - 24/03/2025 14:30 h. - Núria Peláez

El Tourism & Economy Barcelona Summit 2025 debatrà a Barcelona un nou model per al sector

La Diputació de Barcelona és sòcia global de l’esdeveniment, que tindrà lloc el 2 i 3 d'abril a l'auditori de CosmoCaixa de Barcelona.

Barcelona acollirà els propers 2 i 3 d'abril el Tourism & Economy Barcelona Summit 2025, que sota el títol “Un nou turisme resilient i sostenible: Grans ciutats i la proposta de Barcelona” debatrà un model de futur per al sector. La Diputació de Barcelona serà sòcia global de l’esdeveniment, que tindrà lloc a l'auditori de CosmoCaixa de Barcelona i que reforça el compromís de la província per explorar un model de turisme sostenible tant per als visitants com per als ciutadans que els reben. El programa de la trobada inclou temes com l’evolució de la indústria, la sostenibilitat, el finançament del sector o la percepció dels mercats internacionals.

Entre els ponents de la cimera figuren el president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa; el ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu; la diputada de Turisme de la Diputació de Barcelona, Ana Herrera; l’alcalde de Barcelona i president de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, Jaume Collboni; el vicepresident executiu de l'Àrea Metropolitana de Barcelona i alcalde de Cornellà, Antonio Balmón; la secretària d'Estat de Turisme, Rosario Sánchez Grau; el secretari General d'ONU Turisme, Zurab Pololikashvili; la directora general de Turisme de Catalunya, Cristina Lagé; el director general de Turespaña, Miguel Sanz; el director general de Turisme de Barcelona, Mateu Hernández; el  president de Segittur, Enrique Martínez; el president d'Aena, Maurici Lucena; o el conseller delegat d'Aigües de Barcelona, Felipe Campos, entre més d’una cinquantena de referents i experts del sector.

“El turisme ha estat històricament un motor de desenvolupament per a molts dels nostres municipis”, ha recordat la diputada de Turisme de la Diputació de Barcelona, Ana Herrera, durant la presentació de la cimera. “Representa prop del 12 % del PIB i ha generat activitat, ocupació i oportunitats a tot el territori, però avui sabem que l’èxit del turisme no es pot mesurar només en xifres: el veritable repte és construir un model turístic resilient, que no comprometi els recursos del futur i que garanteixi el benestar de les persones que viuen i treballen al territori, i aquest Summit representa una gran oportunitat per obrir un debat valent sobre el model turístic que volem per al futur”, ha subratllat Herrera.

En clau estatal, la presidenta del Comitè Organitzador del Tourism & Economy Barcelona Summit 2025, Raquel Sánchez, presidenta i consellera delegada de Paradores de Turismo de España i ex ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, ha recordat que “el turisme és un sector estratègic que genera el 12.9% del PIB espanyol, 2,9 milions de llocs de treball i uns 94 milions de visitants el 2024, tendència creixent que tot apunta continuarà enguany: això és una bona notícia perquè significa que Espanya segueix sent una potència mundial en turisme, però això també implica impactes que cal gestionar i minimitzar”, ha advertit. Per això, ha apuntat Sánchez, “cal transformar un model dels anys 60, basat en l’atracció de visitants i la inversió en infraestructures, cap a un model inclusiu i resilient, que respecta l’entorn”.

La directora general de Turisme de la Generalitat de Catalunya, Cristina Lagé, ha destacat que “el turisme acompanya el canvi de la societat, en què s’ha democratitzat el dret a viatjar, i això és un fenomen imparable però que s’ha de gestionar”. En aquest sentit, Lagé ha agraït la tasca de la Diputació de Barcelona “per aconseguir que Barcelona sigui molt més, una província que ofereix molt més que la ciutat i que ajuda al Govern en la seva tasca de territorialitzar i repartir la riquesa que genera el turisme”.

A més de la Diputació de Barcelona, el Tourism & Economy Barcelona Summit 2025 té com a socis globals el Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, Turisme de Catalunya, Aena, Aigües de Barcelona, La Roca Village, Paradores, Turisme de Barcelona i Veolia. A més, compta amb Vueling com a patrocinador i amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i la Fundació “la Caixa” com a col·laboradors, així com amb Hosteltur com a media partner.


L’aposta de la Diputació de Barcelona per un nou model turístic

Per avançar cap a un nou model de turisme, la Diputació de Barcelona impulsa una estratègia basada en tres grans eixos d’actuació: la sostenibilitat ambiental, la sostenibilitat social i la bona governança, entesa també com a col·laboració publicoprivada.

Pel que fa a la sostenibilitat ambiental, a través dels Plans de Sostenibilitat Turística en Destí (PSTD) la Diputació de Barcelona treballa en tres línies transformadores: Vies Blaves Barcelona, que recupera les lleres dels rius Llobregat, Cardener i Anoia per convertir-les en corredors turístics sostenibles; Espais Naturals i Turisme Sostenible, per fer compatibles la conservació del medi natural i l’activitat turística; i Costa Barcelona Delta Llobregat, que promou un model de turisme de sol i platja més innovador, connectat amb l’entorn i respectuós amb la seva fragilitat.

Pel que fa a la sostenibilitat social, la Diputació de Barcelona aposta per un turisme que sigui una veritable eina de cohesió, apostant per la descentralització, amb la marca "Barcelona és molt més", que dona visibilitat a nous destins rurals, naturals i culturals; i promovent accions d’accessibilitat universal, col·laboració amb entitats socials i programes de formació per fomentar una hospitalitat més diversa i inclusiva.

Finalment, pel que fa a la bona governança i la cooperació publicoprivada, la Diputació de Barcelona treballa amb dades, innovació i intel·ligència turística per millorar la gestió, impulsa certificacions de qualitat i sostenibilitat, i fomenta la cooperació entre administracions, empreses i ciutadania per garantir un turisme equilibrat i transformador.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 “Treball digne i creixement econòmic” i número 11 “Ciutats i comunitats sostenibles”. Els disset ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Imatge del Tourism & Economy Barcelona Summit 2025 Imatge de l'acte de presentació del Tourism & Economy Barcelona Summit 2025

<< Tornar al llistat de notes de premsa

Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi

Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.