09/10/2024 12:54 h.

Sant Vicenç dels Horts presenta una nova guia per fer front als maltractaments a la gent gran

La Diputació de Barcelona ha co elaborat aquesta eina amb Sant Vicenç dels Horts, amb l’objectiu de guiar als professionals en relació amb aquest sector de la població

La Diputació de Barcelona, conjuntament amb l’Ajuntament de San Vicenç dels Horts, ha elaborat una edició actualitzada de la Guia local per fer front als maltractaments a les persones grans. Una eina de la Corporació al servei dels municipis per a que aquests tinguin a l’abast mecanismes per orientar i concretar les actuacions professionals a nivell local en la gestió de situacions de maltractaments a les persones grans.

La violència contra les persones grans té manifestacions múltiples, que van des del maltractament psicològic, físic o econòmic, a la negligència en l’atenció, l’abandonament o la vulneració de drets.

En aquesta línia, la Diputació de Barcelona ja va elaborar una primera Guia al 2011, amb la finalitat que els equips professionals disposessin d’informació sistematitzada que orientés les seves actuacions davant de possibles situacions de maltractament. Fins ara, se n’han redactat 23 i l’experiència de treball al llarg d’aquests anys ha permès anar nodrint i millorant l’eina.

En l’elaboració de la de Sant Vicenç dels Horts han participat els Serveis Socials Bàsics, el Servei d’Informació i Atenció a les Dones (SIAD), el Centre d’Atenció Primària de Salut, el Servei d’Atenció a Domicili, el Servei Local de Teleassistència, el Grup d’Atenció a la Víctima de Mossos d’Esquadra, el Centre residencial Sophos i la Fundació Ana Ribot.

Altres eines

A més de la Guia local per fer front als maltractaments a les persones grans, la Diputació de Barcelona ofereix als ajuntaments suport, acompanyament i assessorament especialitzat per adaptar, implementar i avaluar la guia d’acord amb la realitat de cada territori. Entre aquestes, cal destacar l’acompanyament i la capacitació dels equips professionals dels serveis socials bàsics i, molt especialment, les actuacions del Grup de treball contra els maltractaments a les persones grans, que va confirmar un total de 544 casos durant el 2023.

D’altra banda, la Corporació també va posar en marxa el protocol d’actuació davant del risc de maltractament detectat a través del Servei Local de Teleassistència (SLT) el 2016, per tal d’oferir seguiment a la persona gran. És a dir: més trucades, més visites domiciliàries i amb mesures complementàries com depositar les claus en custòdia o silenciar el terminal, que permet activar tots els recursos necessaris sense despertar sospites. L’any passat es van detectar 454 possibles casos de risc a través del SLT.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 3 “Salut i benestar" i 10 “Reducció de les Desigualtats”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Sant Vicenç dels Horts Baix Llobregat