09/10/2023 13:35 h.

Mataró celebrarà el 175è aniversari de l'arribada del primer tren a la península el pròxim 28 d'octubre

El 28 d’octubre d’enguany farà 175 anys de la posada en funcionament del primer tren a la península que va inaugurar aquella línia Barcelona-Mataró. Aquesta última, exercint com a capital de la celebració de l’efemèride, acollirà el mateix dia de l’aniversari una jornada plena d’activitats que compta amb el suport de la Diputació de Barcelona

El passat 5 de gener del 2023, la carrossa del tren de la cavalcada de Mataró anunciava que enguany es compleixen 175 anys del primer tren de la península i que va inaugurar el trajecte des de Barcelona fins a Mataró. Aquell va ser el tret de sortida de la commemoració d’aquesta fita històrica que va esdevenir un punt d’inflexió a la història del país: va ser l’inici del transport de mercaderies i persones.

Des de gener, la capital del Maresme ha estat organitzant un conjunt d’activitats per a celebrar l’efemèride. D'entre les 60 que s'han realitzat a Mataró, s'hi compten concerts, rutes gastronòmiques o un escape room. Fins i tot les pastisseries de la ciutat van fer mones per celebrar l’efemèride.

Una de les activitats més destacades d’aquest any és el IX Congrés d’història ferroviària, organitzat per l’Associació Ibèrica d'Història Ferroviària (ASIHF) i l’Ajuntament de Mataró, que se celebrarà a Mataró del 25 al 27 d’octubre. Durant els tres dies del Congrés, amb seu al TecnoCampus, es preveu la participació d’experts de 12 països. El programa ofereix la possibilitat d'assistir al voltant de 80 propostes de comunicació organitzades en sis sessions, i el taller "Logística y desarrollo. El ferrocarril Barcelona Mataró y el crecimiento económico".

Des del matí del 27 i fins al del 28 d’octubre al vespre, es podrà veure la locomotora Mataró a la via 4 de l'estació. 'La Mataró', com es coneix popularment, va ser aquella que es va fer servir durant el primer trajecte del 28 d’octubre de 1848. No obstant, la màquina va ser desballestada després de patir un accident. És per això que l’any 1948 es va fer una rèplica de l’original, exposada actualment al Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú.

El punt culminant de la celebració, però, serà el pròxim 28 d’octubre: el dia de l’aniversari. La proposta de Mataró passa per una jornada plena d’activitats per a tots els gustos.

Els actes començaran al matí amb la part institucional de la celebració. A les 10.30h sortirà un tren especial, des de Barcelona i en direcció Mataró, vinilat amb la imatge mataroniana de la celebració i amb una exposició de fotografies a l’interior. En ell, hi viatjaran diferents autoritats del Comité d’Honor: la ministra de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana, Raquel Sánchez; la consellera de Territori, Ester Capella; l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni; la presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret Sabidó i el president del Consell Comarcal del Maresme, Francesc Alemany, entre d'altres.

A la tarda s’esdevindrà el gran gruix de les activitats. A les 18h tindrà lloc la inauguració de la “Festa del 1r tren” i la visita dels espais “Racons del Tren”, a la planta baixa de l’Ajuntament. Serà un tastet al passat ferroviari amb diferents elements històrics relacionats amb el ferrocarril, com ara fanals que hi havia abans a les estacions, la maqueta de la locomotora Mataró, un tram d’una via de tren i fotografies històriques, entre d’altres.

El dia de la festa es podrà visitar l'exposició “Barcelona – Mataró 1848. El tren del Maresme”, que s’inaugura el 20 d’octubre, i que es podrà veure a Can Serra i també a Can Palauet, gràcies a la coorganització del Museu de Mataró i de l’Arxiu Comarcal del Maresme. El dia 28 s'inaugurarà l'exposició de maquetes ferroviàries a Can Marfà Gènere de Punt al Museu de Mataró.

A les 18.30h es farà una crida a la ciutadania per anar des de l’Ajuntament fins al Passeig Marítim, zona principal dels actes, al ritme de tambors.

Allà fins a les 20.30h hi haurà activitats familiars com conta contes, pinta cares i jocs pels menuts de la casa.

A les 20 h el reconegut humorista Peyu, enfilat dalt d’una furgoneta amb la caixa de darrera oberta, convidarà la gent a desplaçar-se cap al port i el Passeig Marítim.

La música sonarà a l’escenari principal, amb un recital a càrrec de l’Agrupació Musical del Maresme, per donar pas al gran moment de la nit: “El somni d’un mataroní”. Aquest espectacle consta de dues parts: una entrevista teatralitzada amb el personatge de Miquel Biada i un espectacle de drons que recrea com es va gestar aquest moment històric per a la península. 175 drons s’enlairaran al cel mataroní per fer figures a 100 metres d’alçada i amb una banda sonora especial per l’espectacle on no faltaran sons de tren i imatges com l’estació de tren, la figura de Miquel Biada i La Mataró, entre d’altres. Es podrà veure des del Passeig Marítim, el port i d’altres punts de la ciutat.

La celebració s’acabarà amb un concert de versions dels anys 80 i 90 a càrrec de la banda The Sneakers Music Band.

Organitzada des de l’Oficina d’Oportunitats de l’Ajuntament de Mataró, la festa compta amb el patrocini de les empreses Vera i Anma i el suport de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, RENFE, ADIF, la Fundación de Ferrocarriles Españoles, el Consorci Port de Mataró, la Fundació El Maresme i Flock Drone Art.