16/06/2023 13:59 h.

Fòrum Polític d'Alt Nivell de les Nacions Unides

Nova York, 10 al 19 de juliol de 2023

Enguany, el Fòrum Polític d'Alt Nivell sobre Desenvolupament Sostenible (FPAN) se celebrarà del 10 al 19 de juliol a Nova York en el marc del Consell Econòmic i Social de Nacions Unides (ECOSOC) sota el lema "Accelerar la recuperació després de la COVID-19 i la plena implementació de l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible a tots els nivells". El FPAN és la principal plataforma de las Nacions Unides per al seguiment i l’anàlisi de l’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible.

Durant el Fòrum Polític d’Alt Nivell es revisaran cinc objectius de desenvolupament sostenible (ODS): l'ODS 6 sobre aigua neta i sanejament; l'ODS 7 sobre energia assequible i neta; l'ODS 9 sobre indústria, innovació i infraestructures; l'ODS 11 sobre ciutats i comunitats sostenibles, i l'ODS 17 sobre aliances per als Objectius. Aquesta serà una cimera prèvia per a la preparació de la Cimera dels ODS que es durà a terme al setembre de 2023 i que servirà, al seu torn, per fer balanç de l'estat general de tots els ODS i garantir que l'Agenda 2030 torni a encarrilar-se després d'una primera meitat en què els governs nacionals s'han quedat enrere respecte a les fites acordades.

Imatge de grup de la Global Task Force of Local and Regional Governments

També està previst presentar l'informe anual del Global Taskforce of Local and Regional Governments (GTF), "Cap a la localització dels ODS". L'informe del 2023 inclourà dades basades en les experiències compartides per més de 200 governs locals i regionals i les seves associacions de totes les regions del món a través d'una enquesta. La GTF, és un mecanisme de coordinació de les principals xarxes internacionals de governs locals creada amb l’objectiu principal apropar de manera conjunta i coordinada les perspectives dels governs locals als ODS així com d’altres agendes globals.

Per altra banda, del 5 al 9 de juny de 2023, s’ha dut a terme la segona Assemblea de les Nacions Unides per a l’Hàbitat. El tema de la sessió va ser "Un futur urbà sostenible a través d'un multilateralisme inclusiu i efectiu: l’assoliment dels ODS en temps de crisis globals". Podeu consultar la nota conceptual d’aquesta Assemblea elaborada per la GTF.

El 2023 és un any clau per al col·lectiu de governs locals i regionals per tal d’assegurar que totes les fites d'incidència política que es desenvolupin estiguin alineades cap a la Cimera dels ODS, amb la voluntat de deixar clar que aquests governs estan compromesos amb la consecució de l'Agenda 2030 i que són actors polítics indispensables per “no deixar ningú ni cap lloc enrere” de cara a la Cimera del Futur de les Nacions Unides del 2024 i la Cimera Social de les Nacions Unides de 2025.