18/03/2024 19:14 h.

La Diputació dona suport a la difusió de les rutes dels maquis al Bages

El diputat de Memòria Democràtica participa en un acte a Sant Mateu de Bages

El 14 de març de 2024, la Diputació va participar en un acte celebrat a l’Ajuntament de Sant Mateu de Bages, en el qual s’ha presentat un mapa de rutes dels maquis editat per l'Amical Antics Guerrillers de Catalunya, amb el suport econòmic de la Diputació de Barcelona (mitjançant les subvencions en memòria democràtica destinades a entitats memorialistes). Es tracta d’un material anomenat «Camins de llibertat a l'Ajuntament de Sant Mateu de Bages», i consisteix en un mapa pedagògic que inclou les rutes que van utilitzar els maquis els anys quaranta al municipi.

Durant l'acte també s'ha presentat el tràiler del documental, en fase de producció, sobre els fets del Borrell (Sant Mateu de Bages), ocorreguts el desembre de 1944, una producció dirigida per l'olotí Marc Planagumà i impulsada per l'Amical Antics Guerrillers de Catalunya i l'Ajuntament, amb el suport del Memorial Democràtic de la Generalitat de Catalunya i de la Diputació de Barcelona.

A finals de novembre de 1944, deu joves guerrillers van arribar a Sant Mateu de Bages i es van establir a la masoveria el Borrell, un mas que es trobava abandonat. No van ser prou prudents i s’hi van estar quinze dies. La nit del 8 de desembre, els maquis van ser envoltats per la Guàrdia Civil, i nou van ser detinguts i afusellats immediatament. Un d’ells va fugir. Els cossos van ser transportats i enterrats en una fossa comuna del cementiri. No se’n saben els noms. Dies més tard, el 15 de desembre, la Guàrdia Civil afusellà al cementiri un altre maqui d’origen francès anomenat Juan María.

Durant el 2024, tot aquest material (mapa i curtmetratge, a més de l’exposició i la publicació itinerant que ja existeixen) servirà per desenvolupar un projecte de difusió de la realitat maqui a la Catalunya central, adreçat als municipis de la zona, i especialment als centres educatius.

A l'acte, al qual han assistit més de 50 persones, han intervingut Jordi Borràs, alcalde de Sant Mateu de Bages; Raül Valls i Josep Serra, president i secretari d'Amical Antics Guerrillers de Catalunya; Eduard Mata, conseller comarcal de Turisme, i Jesús Naharro, diputat delegat de Memòria Democràtica de la Diputació de Barcelona, que ha clos l’acte.

Enllaç de la nota premsa de la Diputació de Barcelona amb declaracions del Diputat delegat de Memòria Democràtica

Més informació sobre el documental al següent enllaç.