22/03/2024 12:22 h.

El CIARGA de Santa Margarida i els Monjos es consolida

Visita del diputat de Memòria Democràtica de la Diputació al Centre d’Interpretació de l’Aviació Republicana

El Centre d’Interpretació de l’Aviació Republicana i la Guerra Aèria (CIARGA) va obrir portes el 2011, impulsat per l’Ajuntament de Santa Margarida i els Monjos. Des de llavors, no ha deixat d’ampliar-se i dotar-se de nous recursos. Avui disposa d’una eficient exposició permanent, que conté un espectacular audiovisual, i ofereix un impressionant recorregut pel refugi antiaeri. Sens dubte, és un dels equipaments patrimonials relacionats amb la Guerra Civil més importants del territori, i per aquesta raó ha estat objecte de la visita del diputat delegat de Memòria Democràtica, Jesús Naharro, el 20 de març de 2024.

El diputat, acompanyat de l’alcaldessa, Imma Ferret, i de la primera tinenta d’alcalde, Esther Marmaneu, ha pogut conèixer l’equipament i gaudir de les explicacions del Centre.

El CIARGA s’ha especialitzat a donar a conèixer el Vesper de la Gloriosa, la història dels pilots de l’aviació republicana que, a bord dels caces Polikarpov (els cèlebres xatos i mosques), van arriscar la vida defensant el país de les escomeses de l’aviació feixista alemanya i italiana, i van donar cobertura a l’ofensiva republicana de l’Ebre. Ho van fer des de l’aeròdrom dels Monjos, on s’ubica el CIARGA, el qual conserva diverses edificacions d’aquell camp d’aviació. Aquest aeròdrom formava part d’una xarxa d’aeròdroms estesa per tot el país, i especialment pel Penedès, el Vallès Oriental i Osona.

En aquest visita, el diputat també va poder conèixer de primera mà les activitats de memòria democràtica que duu a terme l’Ajuntament, més enllà de les activitats relacionades amb el CIARGA, com per exemple l’exposició «Fils de vida: les dones de Santa Margarida i els Monjos i la Guerra Civil», que enguany està preparant el consistori, i que comptarà amb un ajut de la Diputació en el marc de la convocatòria de subvencions per a activitats de memòria democràtica del Catàleg de serveis 2024.