Resum de les orientacions del Ministeri d’Hisenda per a l’elaboració de la taxa de residus del 2025

02/09/2024

El pròxim 1 de gener de 2025 tots els municipis han d’haver aprovat i tenir en vigor la taxa de residus. Aquesta ha de ser específica, diferenciada i no deficitària i ha de permetre sistemes de pagament per generació. El Ministeri d’Hisenda va publicar unes orientacions per facilitar aquesta tasca. Des de Diputació de Barcelona, us en presentem un resum i un seguit d’eines.

El passat mes de maig, el Subdirector General de Tributs Locals del Ministeri d’Hisenda, Óscar del Amo Galán, va publicar un conjunt de recomanacions sobre la taxa de residus segons la llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats.

Estableix 3 nivells de sistemes de pagament per generació:

1. Elemental: reduccions sobre una quota única, en funció de les aportacions a les deixalleries, noves recollides o autocompostatge.

2. Mitjà: quota bàsica i quota variable en funció del comportament segons zones del municipi (es poden aplicar criteris tècnics o estadístics que permetin estimar dades de residus generats i qualitat de la separació dels residus).

3. Avançat: permet una quota fixa i una variable individualitzada en funció del comportament del ciutadà a través de sistemes de control d’usuari en els sistemes de Porta a Porta o contenidors tancats, que poden permetre identificar les aportacions individualitzades dels usuaris del servei. És el que es coneix com a pagament per participació/generació.

Els ajuntaments han de dissenyar i implementar obligatòriament una taxa de residus, també els municipis inferiors a 5.000 habitants que incentivin la reducció de la generació de residus i promoguin el reciclatge. S’ha de disposar de la taxa en data de l’1 de gener de 2025, que ha d’haver estat aprovada a l’octubre-novembre de l’exercici anterior.

La Diputació de Barcelona, des de l’Organisme de Gestió Tributària, i l’Àrea d’Acció Climàtica i Transició Energètica, posen a disposició dels Ens Locals els següents instruments:

1. Resum de les recomanacions sobre la taxa de residus recomanacions sobre la taxa de residus segons la llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats.

2. Model d’Informe tecnicoeconòmic per a la determinació de l’import de taxa exigible per a la prestació del servei de gestió de residus municipals:

3. Model ordenança fiscal:

4. Model Ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari (PPPNT) pel servei de gestió de residus.

5. Presentació del model d’ordenança fiscal de la taxa de residus i informe tecnicoeconòmic per a l’exercici 2025, a càrrec de Cristina Prieto, directora del Servei de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona (juliol 2023).

6. Documentació de la Jornada sobre la taxa justa (juliol 2023).