Publiquem un mapa dels equipaments d’educació ambiental públics de la província de Barcelona

Mapa dels equipaments d’educació ambiental públics de la província de Barcelona

22/01/2024

Mapa dels equipaments d’educació ambiental públics de la província de Barcelona

Arran d’un estudi fet el 2023 sobre els centres públics on es desenvolupen activitats d’educació ambiental, ara us presentem un visor amb la informació recollida, amb els 155 equipaments que hi ha a la província, que podeu consultar en aquest enllaç.

En el marc del Dia Mundial de l’Educació Ambiental del pròxim 26 de gener, l’Oficina Tècnica d’Educació i Promoció Ambiental presenta un cens d’equipaments públics d’educació ambiental de la província, que es pot consultar al Sistema d’Informació Territorial d’Acció Climàtica (SITAC).

El cens, que suma un total de 155 equipaments i ha estat elaborat a partir de fonts públiques i una enquesta en línia als ens locals de Barcelona, mostra que:

• Prop del 70% d’espais on s’informa o es desenvolupen activitats d’educació tenen una administració supramunicipal al darrere, destacant l’Àrea d’Espais Naturals i Infraestructura Verda de la Diputació de Barcelona amb tots els equipaments ubicats dins dels parcs naturals (51) i l’Àrea Metropolitana de Barcelona, amb les jugateques ambientals que hi ha als parcs metropolitans (49).
  • Malgrat això, 32 municipis tenen algun espai o equipament d’educació ambiental de titularitat municipal.
  • Per tipologies, uns 20 centres es poden considerar equipaments d’educació ambiental amb una programació estable i oferta diversa tant per escoles com per públic adult, i 31 són estrictament punts d’informació.
  • L’estudi també va entrevistar personal tècnic municipal, que va destacar que les principals mancances d’aquests equipaments són la dificultat de disposar d’un equip estable de persones que duguin a terme les activitats, així com la manca de pressupost per poder-les executar.
  • A banda, cal destacar l’Ajuntament de Barcelona, amb una xarxa d’equipaments d’educació ambiental pròpia, la XEAB, amb 19 punts.

No s’han inclòs en l’inventari els equipaments de gestió de residus (deixalleries, plantes de triatge o tractament entre altres) o de tractament d’aigua que desenvolupen visites a les seves instal·lacions.

Si teniu un equipament d’educació ambiental al vostre municipi i no surt al visor, ens podeu escriure a ot.educaciopa@diba.cat i l’afegirem.

I recordeu que fins al 8 de febrer ens podeu sol·licitar suport tècnic, en el cas que vulgueu millorar algun aspecte del vostre equipament o en vulgueu redactar el pla director.