Novetats dels nous convenis de residus d’aparells elèctrics i electrònics (RAEE) i de piles i acumuladors

Residus d'Aparells Elèctrics i Electrònics (RAEE)

02/05/2023

Residus d'Aparells Elèctrics i Electrònics (RAEE)

Les fraccions dels RAEE i les piles es recullen a les deixalleries de Catalunya a través de dos nous conveni marc, els quals han estat elaborats per l’Agència de Residus de Catalunya, la Diputació de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, els Sistemes Col·lectius de Responsabilitat Ampliada del Productor (SCRAP) de Piles i Acumuladors (RPA) i els de Residus d’Aparells Elèctrics i Electrònics (RAEE), i per les entitats municipals.

Recentment, s’ha signat la renovació dels convenis de RAEE i de piles i acumuladors per part de l’Agència de Residus de Catalunya (ARC) i els sistemes col·lectius de responsabilitat ampliada del productor (SCRAP) de RAEE i de Piles i acumuladors, respectivament. Aquests dos nous convenis, en els quals també han participat la Diputació de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), l’Associació de Municipis de Catalunya (AMC) i la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), incorporen novetats i aspectes rellevants sobre la gestió que fins ara s’aplicava sobre aquests residus.

Del nou conveni de RAEE cal destacar, primerament, l’establiment de penalitzacions en els casos que es produeixin retards en les recollides per part dels SCRAP i també quan aquests residus no s’emmagatzemin correctament per part dels ens locals. Per altra banda, també s’han inclòs compensacions econòmiques per a aquelles administracions que fan preparació per a la reutilització dels RAEE. Un altre dels objectius que incorpora aquest nou conveni per lluitar contra l’abandonament d’aquest tipus de residus té a veure amb la incentivació de la participació dels diferents actors implicats en el procés de generació, recollida i tractament dels RAEE. Així mateix, el recent conveni determina els fons (amb quotes variables segons el nivell de compliment dels objectius de recollida) que han de destinar els SCRAP signants del conveni per a la realització de campanyes de comunicació.

Sobre el conveni que regula la recollida de piles i acumuladors, aquest incorpora una novetat rellevant pel que fa als imports fixos anuals que reben les entitats locals per la seva gestió. En aquest sentit, els SCRAP abonaran l'import corresponent d'acord amb una de les dues modalitats d'adhesió que hagin escollit i que s’ha acordat en el conveni marc. Per altra banda, aquest nou conveni persegueix assegurar el compliment de la legislació vigent en matèria de gestió dels residus de piles i acumuladors incorporats al mercat pels productors adherits als SCRAP. Un altre aspecte a destacar sobre aquest conveni té a veure amb el compromís que han d’adquirir els actors implicats per a l’execució de campanyes de conscienciació social, amb la finalitat d’informar i implicar a la societat per a assolir els objectius ecològics de recollida que es pretenen.

Més informació i contacte amb l'ASDE:

L’ASDE ha pres un paper clau acompanyant les deixalleries en aquesta transició que té com a base l’economia circular.