Les comunitats energètiques escolars arrenquen un curs més

Comparteix
Sessió d'assessorament a personal d'una escola

30/11/2023

Sessió d'assessorament a personal d'una escola

Les escoles que participen en els projectes 50/50 i A-prenem el Sol inicien el camí d’aprenentatge vers el consum energètic i les energies renovables durant el primer trimestre de 2024. La comunitat educativa es dibuixa, sens dubte, com una comunitat energètica amb un paper clau en la transformació del model energètic actual i cap a la transició energètica.

D’una banda, els equips energètics - conformats per l’alumnat, els mestres i PAS - dels diferents centres que participen en el programa 50/50 han realitzat els recorreguts energètics als centres. Aquest recorregut consta d’una visita al centre escolar on l’equip energètic para atenció a l’edifici des del punt de vista del consum energètic, detectant les seves potencialitats i ineficiències.  

A partir de les observacions preses, l’equip energètic proposarà un seguit de mesures per redactar un pla d’acció amb l’objectiu de reduir el consum energètic i contribuir així a l’estalvi i eficiència energètica.

D’altra banda, els centres que participen en el projecte A-prenem el Sol executen l’activitat Coneixem la nostra instal·lació, centrada a conèixer la instal·lació fotovoltaica d’autoconsum ubicada a la teulada del mateix centre. Aquesta activitat permet a l’alumnat aprendre els conceptes referents a les energies renovables, com ara el seu paper clau envers la transició energètica, què és l’autoconsum energètic i les diferents modalitats existents (autoconsum propi, autoconsum compartit, etc.)

En resum, durant aquest primer trimestre escolar, l’alumnat comença a adquirir coneixements sobre com utilitzar l’energia de manera eficient, evitant-ne el malbaratament, així com els beneficis de convertir-se en productors de la seva pròpia energia. Eficiència i consciència en la manera com emprem l’energia i canvi de rol de consumidor passiu, receptor d’energia, a consumidor actiu, productor d’energia.

Els projectes 50/50 i A-prenem el Soll contribueixen a l’educació i formació dels més joves en els problemes actuals que són, alhora, els reptes del futur, ajudant a generar consciències i, de manera conjunta, prendre decisions que ens encaminin cap a la transició energètica.

50/50