La tecnologia LED és la tipologia de làmpada més instal·lada en l’enllumenat públic

Enllumenat públic a Collsuspina

13/02/2024

Enllumenat públic a Collsuspina

Les dades del Cercle de comparació intermunicipal sobre estalvi i eficiència energètica en l’enllumenat públic per l’any 2022 indiquen que la majoria de les làmpades instal·lades ja són tipus LED, amb un 49, 3% del total. Les làmpades de vapor de sodi, que era la tecnologia predominant fins no fa massa, ocupen la segona posició, amb un 36,9 %. Aquestes i moltes altres dades les recull el darrer informe disponible al nostre web.

La prestació del servei d’enllumenat públic és un dels serveis bàsics que presten tots els ajuntaments. Els darrers anys, tant per un estalvi econòmic com per un estalvi energètic, d’emissions i de contaminació lumínica, els ajuntaments han dedicat esforços i atenció a la seva millora. Això ho saben molt bé els 39 ens locals que participen en el Cercle de comparació intermunicipal sobre estalvi i eficiència energètica en l’enllumenat públic.

Aquests ajuntaments representen a una població de més de 2,37 milions de persones, amb més de 362.000 punts de llum i ja es pot consultar l’informe de conclusions del 2022.

L’objectiu d’aquest cercle és la millora contínua del servei que s’ofereix a la ciutadania, així com l’estalvi econòmic i, un aspecte fonamental des de la perspectiva ambiental, la protecció del medi nocturn i el control de la contaminació lumínica.

Amb relació a la contaminació lumínica, el 8,9 % de les lluminàries encara estan fora del reglament de protecció del medi nocturn a Catalunya (Decret 190/2015) i es considera altament contaminant. Això sí, cal destacar que estan en descens continuat en els darrers anys i que aquest any presenta el valor més baix des que hi ha dades del cercle, l’any 2010.

En l'àmbit energètic, la potència instal·lada continua disminuint. Hi ha una optimització en els factors de potència i eficàcia de les làmpades. Amb valors mitjans de 79 W instal·lat/làmpada, un valor que suposa un 54 % menys que la mitja estatal de l’any 2017.

I també destaca que per, primer any, el sistema de regulació de flux mitjançant equip autònom programable és present en el 30,8 % de l’enllumenat, i la potència telegestionada total, se situa pràcticament a la meitat, al 49,8 %.

Cercle d'estalvi i eficiència en l'enllumenatSi voleu que el vostre municipi formi part del cercle de comparació intermunicipal d'estalvi i eficiència energètica en l'enllumenat públic, per compartir les dades i millorar aquest servei bàsic, envieu un missatge a: amreintm@diba.cat