La gestió de l’aigua, cabdal davant el canvi climàtic

Captació d’aigua de l’aqüífer de Pregona-Azina al municipi de Sant Llorenç Savall

01/03/2024

Amb el lema «Aigua per la Pau» se celebra enguany el Dia Mundial de l’Aigua, una efemèride que ens recorda cada 22 de març la importància d’aquest recurs i així centrar l’atenció en la seva gestió.

En un context d’emergència climàtica, amb l’excepcional període de sequera actual, l’ús eficient de l’aigua i de recursos alternatius és clau. El coneixement de la disponibilitat de l’aigua subterrània i la seva adequada gestió ens permetrà afrontar millor els efectes del canvi climàtic.

Des del 2015, l’Oficina Tècnica de Canvi Climàtic i Sostenibilitat de la Diputació de Barcelona ha dirigit una trentena de treballs per avaluar la possibilitat d’implantar noves captacions per al subministrament d’aigua potable o millorar-ne les existents a diferents municipis barcelonins. Enguany, amb el termini de sol·licituds del Catàleg de serveis finalitzat el passat dia 8 de febrer, s’ha doblat el nombre de sol·licituds de la línia de suport de la Gestió sostenible de l’abastament de l’aigua.

I cal destacar que, davant l’estat d’emergència per sequera, les sol·licituds d’aigua subterrània bàsicament estan enfocades a realitzar estudis hidrogeològics per buscar alternatives de captació d’aigua existents als municipis. Hi caldrà definir el terreny del municipi on seria més convenient construir una captació i les seves principals característiques, estudiar l’estat d’un pou en desús i determinar quines accions cal aplicar per tornar-lo a posar en funcionament; o buscar nous usos d’aigua (neteja viària, reg zones verdes i arbrat) de captacions on la qualitat no és apta per a l’abastament.

Paral·lelament, des de l’oficina s’està acabant d’enllestir un estudi de disponibilitat d’aigua a la comarca del Bages. L’objectiu ha estat fer una diagnosi de la disponibilitat dels recursos hídrics per a abastament d’aigua potable a la població, tenint en compte l’actual situació de sequera i les futures projeccions climàtiques; i fer una avaluació preliminar de les mesures d’adaptació i alternatives d’abastament en l'àmbit supramunicipal. Aviat, esperem disposar de l’estudi i fer-ne difusió.