La Diputació de Barcelona dona suport a una vuitantena de sol·licituds des del 2021 per a la implantació de comunitats energètiques a la província

El diputat Xesco Gomar a la presentació de les ajudes per a projectes pilot de comunitats energètiques del programa CE IMPLEMENTA, aquest dimarts.

21/06/2022

• El Catàleg de serveis 2021 va incorporar com a novetat una línia de suport tècnic per a la gestió de comunitats energètiques o mecanismes similars per a la transició energètica, a més de dotar de major suport econòmic a les agències locals i comarcals d’energia que donessin més suport als ens locals per a la creació de comunitats energètiques
  • Entre el 2021 i el 2022, s’ha iniciat el suport a 79 sol·licituds, una part amb el suport tècnic directe de la Diputació de Barcelona (44) i la resta (35) mitjançant el suport econòmic de la Diputació de Barcelona a les agències comarcals d’energia
  • El 45% de les peticions tècniques inclouen la participació de la ciutadania i d’aquestes un 10% preveuen criteris per a la inclusió de llars vulnerables com a beneficiàries de l’energia produïda

Entre el 2021 i el 2022, la Diputació de Barcelona ha iniciat el suport tècnic o econòmic a una vuitantena de peticions per a la implantació de les comunitats energètiques locals, figura organitzativa que permet que diferents actors locals (ens locals, agents socials i econòmics i ciutadania) participin de forma conjunta i activa de la transició energètica, ja sigui produint energia, compartint-la o establint mecanismes de gestió i estalvi energètics.

En gran part dels suports concedits, s’ha treballat en el desenvolupament i selecció d’un model jurídic i organitzatiu perquè una administració pública, com és un ajuntament, pugui compartir l’energia produïda amb agents privats, com la ciutadania i el teixit productiu. En aquest sentit, en molts dels projectes amb la ciutadania s’ha valorat la inclusió de criteris per afavorir que les llars vulnerables també formin part de la comunitat. En alguns casos, se centra en habitatges de protecció oficial i en d’altres es busca que la producció d’electricitat renovable en instal·lacions municipals pugui beneficiar aquestes llars.

D’altra banda, el 2021, la Diputació de Barcelona va donar suport econòmic a l’Agència Local de l’Energia d’Osona i a l’Agència Comarcal del Bages per ajudar a la creació de comunitats energètiques als municipis on presten serveis. Actualment, una trentena de localitats d’aquestes dues comarques estan treballant per dur-les a terme.

Durant la presentació de les ajudes per a projectes pilot de comunitats energètiques del programa CE IMPLEMENTA, que promou el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITECO), celebrada aquest dimarts 21 de juny, el diputat d’Acció Climàtica, Xesco Gomar, ha recordat que l’àrea és clau "per impulsar projectes transformadors al territori» i que «les comunitats energètiques són i han de ser una peça clau per a una transició eficient i justa». Alhora, Gomar ha declarat que «les comunitats energètiques podran assegurar l’accés a una energia sostenible a la ciutadania i, a més, són una eina de cohesió territorial i social".

Renovables 2030 i comunitats energètiques

El 46% dels projectes de fotovoltaica presentats al Programa sectorial Renovables 2030 serviran per a comunitats energètiques i molts d’ells preveuen la inclusió de criteris per facilitar l’accés a l’energia a llars vulnerables. Aquest programa, dotat amb 50 milions d’euros, té com a objectiu reduir significativament les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle i dels costos energètics locals.

Guia de les comunitats energètiques

Per facilitar la creació de comunitats energètiques, la Diputació de Barcelona també ha elaborat la Guia per a l’impuls de comunitats energètiques amb perspectiva municipal. Aquest document, redactat per DAUSS Abogados, pretén servir com a guia pràctica per a les administracions locals per avançar en la transició energètica.