El projectes 50/50 i A-prenem el Sol planifiquen i recerquen


05/03/2025
Per una banda, el projecte 50/50 es duu a terme a 22 escoles de la província de Barcelona i té diverses fases. Per exemple, a l’inici del curs els equips energètics van realitzar un recorregut energètic del centre per avaluar l’estat de l’equipament: tancaments, il·luminació... amb l’ajuda dels aparells inclosos en la Motxilla 5050, un luxímetre, un wattímetre d’endoll i un termòmetre. Aquests aparells i l’observació diària van permetre fer una diagnosi del centre i identificar els punts de millora.
Ara mateix, les escoles 50/50 es troben en la fase de definir el Pla d’Acció, el document on l’equip energètic recull el llistat d’accions que es duran a terme a l’escola fruit de l’observació i presa de dades realitzada a partir de l’avaluació energètica. Per a cada acció, hi ha una part descriptiva i també s’identifica qui serà la persona responsable d’executar-la. Algunes de les accions plantejades pels centres serien: potenciar la il·luminació natural, apagar els llums i els aparells que no siguin necessaris, il·luminar les aules de forma adequada, ventilar adequadament les classes, apagar llums i aparells a l’hora del pati, entre d’altres.
En aquesta fase, destaca la importància de plantejar accions de difusió, les accions que l’equip energètic comparteix amb la resta del centre educatiu per incloure’l en l’estalvi i eficiència energètics.
D’altra banda, les escoles participants del projecte A-prenem el Sol estan immerses en el Treball de recerca. En aquesta activitat, els equips A de les escoles fan un treball de recerca de totes aquelles iniciatives, polítiques i actuacions que s’han dut i s’estan duent a terme al seu municipi en relació amb la transició energètica. La idea d’aquesta acció és, d’una banda, que les escoles entenguin que la seva instal·lació fotovoltaica no és quelcom aïllat sinó que forma part d’una política municipal que treballa per la transició energètica i, de l’altre, permeti treballar la part més comunitària del projecte, anant més enllà del mateix centre escolar. Arrel d’aquest treball de recerca els alumnes es formulen un seguit de preguntes que culminaran amb una entrevista amb representants de l’ajuntament o d’altres associacions que treballin per la transició energètica dins del seu municipi.
Ambdós projectes continuaran sent treballats per les escoles fins a finals d’aquest curs 2024-2025.