06/11/2023 17:22 h.

Comencem a determinar colífags en aigües de consum

Mostres d’aigua durant el seu procés de control

Des de 2010 el Laboratori de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, a petició del Servei de Salut Pública de la Corporació, analitza les aigües de consum dels municipis de la província de Barcelona de menys de 5.000 habitants.

Les aigües són l’hàbitat natural de nombrosos microorganismes, així com el seu vehicle de transport; entre els quals els colífags somàtics, virus indicadors de la capacitat d’infecció de l’aigua. Per això, és clau la correcta desinfecció de l’aigua de consum i el seu control.

Enguany, en aplicació del Reial decret 3/2023 pel qual s’estableixen els criteris tècnics-sanitaris de la qualitat de l’aigua de consum, el seu control i el seu subministrament, el Laboratori de Medi Ambient ha posat en marxa la determinació dels colífags somàtics en aigües de consum humà. El mètode utilitzat, desenvolupat per l'empresa Bluephage, spin-off de la Universitat de Barcelona, permet obtenir en sis hores resultats molt fiables de presència/absència d'aquests colífags.

A conseqüència de l’entrada en vigor del RD 3/2023, l’Oficina Tècnica d’Educació i Promoció Ambiental va organitzar l’acció formativa «Determinació dels colífags segons el Reial decret 3/2023 sobre els criteris tècnics i sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum, el seu control i subministrament». Així, els dies 11 i 25 d’octubre, personal de l'empresa Bluephage va impartir el curs destinat a personal tècnic de municipis, ens locals i la mateixa Diputació de Barcelona, amb una participació total de 18 persones. El contingut va ser eminentment pràctic: Què són els colífags? Novetats del RD 3/2023 i Metodologies per determinar els colífags en les mostres d'aigua. L'alumnat va avaluar amb un 7,9 de mitjana la formació.

A continuació trobareu els dos vídeos de la formació:

I en aquest enllaç us podeu descarregar la documentació disponible sobre el curs.